/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
flytning af cykel overklipning af wirelå~
Fra : jonsteensen
Vist : 1350 gange
10 point
Dato : 04-10-05 15:59

Igår stillede jeg min cykel op ad en hæk ved en boligblok, velogmærke ydersiden af denne hæk, hvorfor jeg mener at min cykel stod på et offentligt areal. I bunden af hækken var der et lavt hegn, og da min cykel stod forholdsvis tæt på staionen ville jeg sikre mig ekstra mod at nogle rendte med den, og låste den derfor fast med en wirelås til hegnet (den havde også en fastmonteret låsgennem hjulet). Jeg var så på en eskurtion i nogle timer (kl 10 - 16) og da jeg kommer tilbage finder jeg min cykel cirka 10 m. fra det sted den var parkeret, med en overklippet wirelås.

var cyklen ulovligt parkeret, og i givet fald hvem må så klippe låsen og hvornår må de gøre det (efter hvor lang tid)

hvad siger loven, hvilke ulovligheder har gerningsmanden (tror det er viceværten og ikke politiet) begået.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-05 16:06

For mig lyder det som om hækken hører til boligblokken. I beboelsen har de nok en regel, i retning af at cykler skal være i cykelstativer e.lign, så det er nok viceværten der har flyttet din cykel, prøv at snakke med ham. Jeg tror ikke der er en regel med, at cyklen må stå i hækken et antal timer, enten må den stå der eller, også er der henstilling af cykler forbudt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-05 16:09

Det er selvtægt, men ydersiden af en hæk er ikke offentlig hvis det er grundejeren der skal vedligeholde den og man kunne jo også forestille sig at viceværten eller hvem der har ansvaret for hækken er træt af at hækken bruges som cykelstativ.
Du kan jo anmelde ham, men mon så ikke du får en bøde for ulovlig henstillen af cykel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-05 16:19

For øvrigt kan du forlange at den der har flyttet cyklen skal betale din wirelås fordi en cykel der er til gene må godt flyttes, men den må ikke beskadiges eller gemmes. Hvis wirelåsen havde været eneste lås og cyklen var blevet stjålet ville den der havde flyttet den have ansvar for "skaden".
Der behøver ikke at være skiltet med et forbud mod henstilling af cykler da de fleste politivedtægter (der lige er erstattet af en landsdækkende) indeholder forbud mod at henstille køretøjer så de er til gene for den øvrige trafik og man må selvfølgelig ikke henstille et køretøj hvor det kan forvolde skade og egentlig kunne man vel godt forestille sig at hvis der henstilles mange cykler op ad samme hæk vil den tage skade.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-10-05 16:25

En evt. vicevært kan også sige at han skulle feje fortov eller klippe hæk, så cyklen stod i vejen for hans arbejde.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 04-10-05 19:27

Klippe hæk i oktober?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-05 19:34

Cyklen er fastlåst til andres ejendom..............ikke lovligt.
Cyklen "beskadiger" andres ejendom (hækken)..............ikke lovligt.
Cyklen er henstillet til gene for andres ejendom.........ikke lovligt.
Om du bliver anmeldt for dette er jo uvist.

>Nogen< klipper låsen.................ikke lovligt men regnes for selvtægt som ikke "koster" så meget hvis politiet straks efter gøres opmærksom det. (lille bøde)
>Nogen< må erstatte låsen.

Men jeg tror at du taber i den sidste ende.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 04-10-05 19:47

maj_britt, jeg har lige klippet
Godt nok for tredie gang.

(grrrrrr)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-05 20:49

Hækklipning- jo senere jo bedre hvis den ikke er blevet for stor, fordi saften er ude af grenene og er i øvrigt dejligt sprød at klippe i.

Lige mine ord Eyvind bare mere præcist udtrykt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-10-05 20:55

BjarneD...........det var faktisk din tekst, jeg forenklede.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-05 21:00

Eyvind, jo og det gjorde du godt.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 16-01-06 10:51

Hvis politiet ikke har sat en skilt op om at cykler fjernes på eget ansvar, så er det den der fjerner den der hæfter for skader m.m. Man ser ofte skilte, hvor der står at cykler fjernes uden ansvar, men det er kun politiet der må kan fjerne dem uden ansvar. Selvom du ikke måtte parkere din cykel det pågældende sted, så er det frit for viceværten eller hvem det nu var, at fjerne den, men det er på eget ansvar. Således skal det sikres at cyklen ikke tager skade eller bliver stjålet som følge fjernelsen.