/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
yamaha 4.g tomgang
Fra : 127tage
Vist : 498 gange
50 point
Dato : 02-10-05 19:20

hej..

jeg er den lykkelige ejer af en yamaha 4.g fra 78.

mit problem er at den ikke vil gå i tomgang.

der sidder en 16 mm kaburator på en 43,7 mm jern cyl med 5.3 tun udstødning og en 16mm indsuningsplade på...
den starter og køre fint men vil ikke gå i tomgang.
jeg kan godt skrue den op i tomgang så den kan holde den igang men så tager den virkelige mange omrejninger for at holde sig igang... hvad kan der være galt ???

på forhånd tak

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 02-10-05 20:24

Har du monteret luftslangen?
http://www.thansen.dk/product.asp?c=596927370&n=282498167&pn=282498370
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 02-10-05 20:59

Se efter hvordan din nål i karburatoren står, og nu hvor du nævner 43m m jern, så kan det meget vel være dine stempelringe.
Specielt på Yamaha 4g, har jeg oplevet problemer med støbejern og holdbarhed når man tuner den.
Køleribberne er for små til at køle godt nok.
Hvis du også har svært ved at starte den, og den, når den er varm skal løbes igang med høj fart så er det ringene.
Kan ikke huske om der er blandingsskrue på den, men hvis der er, så tjek den først.

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 02-10-05 21:08

den gør det også når den er kold... den starter ganske udemærket, den havde stået stille rigtig længe med startede i 3 hug, det synes jeg da er ganske flot

jeg må lige prøve og tjekke den luftslange, imorgen... hvor skal den sidde ??? kend er ikke så meget til yamaha

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-10-05 22:03

Når man tager det forreste sideskjold af, så man kan se ind til karburatoren, sidder slangen på karburatoren og stikker ud gennem bunden.
Tag og rens karburatoren, og skru bunden af svømmerhuset, og blæs med trykluft gennem alle huller, skru også strålespidsen af, og blæs alt der, se efter hvor stor strålespidsen er, nu du er der nede.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 05-10-05 21:45

kan se at den der slange mangler, så må lige ind til thansen imorgen og købe en så håber jeg det hjælper... hvad er det lige der sker når den mangler ???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-10-05 22:29

Der sker det at det undertryk der bliver omkring hele karburatoren, også bliver inde i svømmerhuset, og dermed ovenover benzinvæsken, og dette vaccum holder igen på benzinen, så den ikke så let trækkes op i strålespidsen og strålerøret, for at rives med i luften ind i cylinderen.
Altså en FS1 går ikke perfekt før slangen er forbundet på studsen af svømmerhuset (Studsen er et indvendig rør der går ovenfor benzinen i svømmerhuset), og den anden ende af slangen skal stikke ud af det hul i bunden der er boret i "sidedækselhuset" På den måde får overfladen af benzinen, normaltryk.
MEN for at få en jævn tomgang, skal luftskruen i karburator stilles ca 1,5 omgang ud. Den sidder i indsugningsmunden af karburatoren:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=599604766&n=282498167&pn=282498273
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-10-05 17:27

LOL. jeg har kørt en hel del Yamaha 4g, og aldrig set den slange, men nu ved jeg det.
(det hul i bunden af dækslet har altid undret mig)

Tak tak.

:D

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 06-10-05 22:39

hej. nu har jeg købt den luft slange... hvor skal enden af den stikke ud henne ??? i motoren ???

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 07-10-05 18:44

fisk

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-05 17:18

Ud gennem hullet i aluminiumhuset, under karburatoren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : flink200

Dato : 10-10-05 13:19

Hej. den studs der sidder i bunden af karburatoren er ikke til luft
det er en overløbsstuds,og der skal en slange på,og den skal ud
gennem det hul der er i bunden af sidedækslet under karburatoren
den luftstuds som i taler om sidder skråt til venstre for studsen til
bensinslangen,og den slange som skal der på skal igennem den
gummistuds som forbinder motorblok og luftfilter,slangen ender
så i selve stellet.
har du justeret luftskruen på karburatoren,det er meget vigtigt
for at få den til at gå i tomgang
mvh. flink200

Godkendelse af svar
Fra : 127tage

Dato : 18-10-05 19:56

Tak for svaret pallebhansen. det virkede