/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Transport af campingvogn
Fra : Lonekap
Vist : 9236 gange
200 point
Dato : 02-10-05 16:37

Er der nogen der ved, om det er lovligt at transporterer en campingvogn uden nummerplade, bag på en traktor, hvis man nu sætter den røde advarelsestrekant bag på campingvognen, som et langsomt kørende køretøj?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-05 16:39

En campingvogn skal være indregistreret for at være på vejen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-05 16:39

Det må du ikke - men du kan jo sætte prøveplader på og trække den efter bilen.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 02-10-05 16:39

Du må ikke køre uden nummerplade på offentlig vej

Længere er den vel ikke, men du kan vel anskaffe en prøveplade

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-05 16:40

3 sjæle en tanke ( på samme tid)

Kommentar
Fra : Lonekap

Dato : 02-10-05 16:52

er I 100% sikker på det, eller hva`?, for jeg har prøvet at finde regelsættet for campingvogne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-05 16:55

Den må ikke engang stå på en campingplads UDEN nummerplader.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 02-10-05 16:56

En campingvogn skal indregistreres ligesom en bil eller andre motorkøretøjer, og derfor er det ikke lovligt at fremføre ad offentlig vej uden nummmerplade som jo er bevis på at afgift er betalt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-05 17:09

Ja, en campingvogn kommer ind under det der hedder registreringspligte påhængskøretøjer, i Detailforskrifter for motorkøretøjer.

Så der skal en prøveplade på den.

Det er lige så ulovligt at køre uden plade på sådan en, som det er at køre uden plader på en bil.

mvh dova

Kommentar
Fra : Lonekap

Dato : 02-10-05 17:10

En campingvogn må altså GERNE stå på en campingplads med den "grønne" nummerplade fra campingrådet - også selvom den ikke er indregisteret!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-05 17:12

Så er den jo også registreret......

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 02-10-05 17:16

Det ses jo temmelig ofte at traktorer kører på vejen uden nummerplade. Når det går kan du vel også løbe risikoen med en campingvogn bag. Det bliver vel det samme.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-05 17:37

18. Påhængsredskab:
andet påhængskøretøj end påhængsvogn og sættevogn. Campingvogn anses som påhængsredskab.

24. Traktor:
motordrevet køretøj, som hovedsagelig er indrettet til at trække andet køretøj eller arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af højst 40 km i timen.

Dette står i færdselsloven og campingvogn anses som påhængsredskab og ikke arbejdsredskab

http://www.dta.taxi.dk/sw639.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-05 17:41

ovenstående vil så sige, at en traktor ikke engang må trække en campingvogn??!!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 02-10-05 17:42

Vil det sige, at traktorer må køre unden plader? Eller hvordan skal det forståes?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 02-10-05 17:43

Det ses da ofte ved tivolier, eller hvad sådan nogle hedder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-10-05 17:48

Citat
18. Påhængsredskab:
andet påhængskøretøj end påhængsvogn og sættevogn. Campingvogn anses som påhængsredskab.

Ja, og forskellen ligger i, om der er tale om et indregistreringspligtigt påhæng eller ikke.
Altså om der fra centralregistret for motorkøretøjer er udstedt en registreringsattest på påhænget.

Er der det, (og det er der jo som bekendt på en campingvogn) skal den være forsynet med nummerplade eller prøveplade for at det er tilladt at køre på vejen med den.

Nogen påhængsredskaber er ikke registreringspligtige, med der må man så kun køre max 30 km/t, altså den tilladte maks. hastighed for en traktor.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 02-10-05 17:51

Nogen traktorer kræver ikke indregistrering

Fra Færdselsloven:

Citat
Traktorer, der er fritaget for registrering

§ 74. Traktorer, der ganske overvejende anvendes uden for vejene som træk- eller drivkraft for arbejdsredskaber, skal ikke registreres, hvis de alene benyttes på vejene:

1) til egentransport til og fra arbejdssted og reparatør,

2) som trækkraft til og fra arbejdssted og reparatør for arbejdsredskaber,

3) som trækkraft til og fra arbejdssted og reparatør for påhængsvogne, der er tomme, eller som medfører arbejdsredskaber, som er knyttet til traktorens funktion, og

4) til prøvekørsel eller lignende tidsbegrænset kørsel efter tilladelse fra politiet.

Stk. 2. Traktorer, der på vejene ud over kørsel som nævnt i stk. 1 alene benyttes til vejarbejde på vejområder, der er begrænset på betryggende måde ved afspærring eller afmærkning, eller anvendes til renholdelse, snerydning og lignende, skal ikke registreres.

Godkendte traktorer

§ 75. En traktor, der tilhører ejeren eller brugeren af en landbrugs-, gartneri- eller skovbrugsejendom, kan endvidere uden registrering anvendes til følgende transporter, når den er godkendt dertil:

1) transport af arbejdsredskaber mellem dele af en landbrugs-, gartneri- eller skovbrugsejendom, selv om traktoren ikke ved arbejdsredskabernes anvendelse benyttes som træk- eller drivkraft, og

2) transport af produkter, der hidrører fra eller skal benyttes i en landbrugs-, gartneri- eller skovbrugsvirksomhed, til og fra en sådan ejendom og mellem dele af den. Traktoren må dog ikke anvendes til samtidig transport af produkter fra flere virksomheder, medmindre disses ejere eller brugere alle er medejere af traktoren. Benzindrevne traktorer må ikke anvendes ud over en afstand af 10 km fra den pågældende ejendom til transport til industriel brug af produkter, der hidrører fra virksomheden. Sådan transport kan dog altid ske til nærmeste jernbanestation.

Stk. 2. For traktorer i sameje mellem ejere eller brugere af flere ejendomme kan godkendelse efter stk. 1 ikke meddeles, hvis samejet omfatter mere end 2 traktorer, eller hvis en af ejerne eller brugerne foruden de traktorer, der er i sameje, ejer en eller flere andre traktorer.

Stk. 3. Trafikministeren fastsætter bestemmelser om godkendelse efter stk. 1.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Lonekap

Dato : 03-10-05 22:30

Tak for svaret dova. Det er rart, når nogen har noget at holde deres udsagn i!