/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Fra pc til comx
Fra : joksen
Vist : 659 gange
50 point
Dato : 02-10-05 11:17

Min boligforening har fået comx, jeg har valgt 2Mb.
Det skulle være så nemt at få forbindelse til nettet?

1 stk PC
1 stk stikdåse, (der er tre kvadratiske, 1 net, 1 telefon, 1 tv / radio. Ingen dioder)
1 stk ledning, fra PC til udtag. (PC med netkort selvfølgelig)

PC'en registrerer en forbindelse, sender en masse pakker, men modtager ingen.

Jeg har "ikke" forbindelse?

Skal der være en NT box eller andet imellem?
Skal kablet være krydset?
Eller er det bare mig der ikke har forstået det?

Der er ingen suportside fra comx, ejheller tilsendt nogen anvisninger.

Gamle Sørensen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-05 11:19

http://www.comflex.dk/Bredbaand/Bredbaandindex.htm

læs her så vil jeg søge efter yderligere oplysninger

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-05 11:21
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-05 11:27

umiddelbart kan jeg ikke lige finde noget om hvordan kablet skal være, men da vi taler om fiberoptisk bredbånd tror jeg også at det eligegyldigt.

Mon ikke du skal lave en ny forbindelse. Det er jo ikke den samme som før.

Gå ind i - Netværksteder- Netværksforbindelser.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-05 11:28

Forøvrigt lyder det virkeligt lækkert med Comx, ihvertfald billigt. God fornøjelse med det fremover

Kommentar
Fra : joksen

Dato : 02-10-05 11:54

Tak Fijala
Men der står ikke noget om hvordan man opkobler/tilslutning sin PC.
Gamle Sørensen

Kommentar
Fra : joksen

Dato : 02-10-05 12:17

Har netop talt med en der er klogere end mig.

Selvom man ikke kan komme på nettet, kan man aligevel komme ind på en hjemmeside,
og der skrive kunde nr og pw.
Det vil jeg prøve, når jeg kommer til den aktuelle computer.
Jeg vender tilbage.
Gamle Sørensen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-10-05 18:52

det er nok en eller anden form for -log ini- der er lige som stofanet. Så registrerer de hvem der er på.
God fornøjelse

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 03-10-05 08:36

De benytter uden tvivl den samme fremgangsmåde som Stofanet og Webspeed. Det er sådan at alle webabonnenterne, rent faktisk kobler sig op på det samme kabel, så alle maskiner teoretisk kan se hinanden.
For at netværket kan holde styr på hvem der er hvem, skal du køre en registrering. Hertil er der sikkert en speciel side du altid vil have adgang til. Når du køre registreringen, vil netværket læse din PC's netkorts MAC adresse, som vil være dit ID i netværket, sådan at forstå, at de data der er til dig, altid vil komme til din, og kun din computer, da du er den eneste med denne MAC adresse.

Måske skulle du overveje inden registreringen, at sætte en router imellem, evt. med et accesspoint. Når du så køre registreringen, vil det være routerens MAC adresse der registreres.
Fordele:
* Du kan nemt og bekvemt skifte maskine / netkort eller tilslutte flere maskiner uden at skulle omregistrere.
* Du kan sikre din forbindelse med routerens firewall og filtre.
* Du kan tilslutte en IP-telefon hvis du har behov for det.
* Du kan lave dit eget lokale netværk, hvis du har behov for det.

Hvis du vælger at benytte en router ved en senere lejlighed, skal du igennem registreringen igen, fordi du så skifter den MAC adresse der ser ud på det ydre netværk.

Angående det telefonstik, så kunne jeg godt tænke mig at vide om det er til IP-telefon, og hvilken udbyder det så er til. For der er en væsentlig forskel på de priser der opereres med, fra den ene til den anden. Nogen tager kun minuttakst andre vil også have en fast agift, og ikke mindst er der forskel på minutprisen.

Kommentar
Fra : joksen

Dato : 03-10-05 10:04

Hej Fijala og severino

tak for respons. Jeg talte med en i comx der påstod at jeg kunne logge på det lokale net, uden at være på "nettet". Det kunne jeg ikke igår, så jeg må prøve igen.

Jeg er på nettet via en bekendt indtil jeg kan selv.

Min telefon er "sikkert en almindelig en" ihvertfal har jeg tilsluttet min alm tlf. der kommer klartone, men TDC afgiver mig først den 13/09, 10 lange dage.

Udbyder er comx.dk - meget fordelagtige priser, 35kr mdl, 16øre min, 8øre billigtid.

Jeg lukker ikke endnu, vender tilbage med løsningen hvis jeg får en.

Gamle Sørensen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-10-05 12:41

Ja det må siges at være billigere end "Tusind Dollars Compagniet".
Hvad er så taksterne for udenlands, og hvad er den faste abonnementspris?

Jeg bruger selv IP-telefoni til udlandet, hovedsageligt til USA og Sydamerika.
USA og Canada er til lokal amerikansk taskst og sydamerika er til 40 øre/min, svarende til ca. 4% af TDC's pris.

Kommentar
Fra : joksen

Dato : 03-10-05 22:45

Hi severino

Prøv at se på deres hjemmeside comx.dk

Gamle Sørensen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-10-05 11:15

Jeg kan se at denne telefonforbindelse er kørt over IP. - Men samtidig så er minuttaksterne til udlandet alt for høje i forhold til andre udbydere.
Minuttaksten hos COMX til sydamerika er lidt over 10 kr., hvor jeg ringer til 40 øre. Så hvis du skal have en samtale til langt-bort-istand, så skal du nok have et parallel system, som jeg har valgt sammen med TDC.
Jeg bruger to systemer der prismessigt ligger helt nede hvo det er behageligt at snakke længe.
Det er I2Telecom og Net2Phone, som begge er koblet direkte til internettet via min router. Kvaliteten er som at ringe lokalt.

Net2Phone:
http://www.easywebcom.dk/ takster: http://www.easywebcom.dk/Download/VoiceLine_01-10-04.pdf
Min telefon: http://www.easywebcom.dk/produktside.asp?Kategori=Telefoner&Produkt=WiFi%20IP%20telefon

I2Telecom:
http://www.easyphone.dk takster: http://www.easyphone.dk/Download/I2PriceList_01-10-04.pdf
Min telefon: http://www.easyphone.dk/produktside.asp?Kategori=i2Telecom&Produkt=Internet%20Talker%20MG-2

Nu kan du så se om du giver for meget. Det er lidt af en prisjungle, at finde den billigste. Det kan variere, alt efter hvor man skal ringe hend!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-10-05 11:20

Med hensyn til: http://www.easywebcom.dk/produktside.asp?Kategori=Telefoner&Produkt=WiFi%2 0IP%20telefon så kan den medbringes rundt i hele verdenen, når bare der er et hotspot, privat som offentligt, og du har stadig det samme telefonnummer.
I2Telecom kan du også tage med på rejsen, men den kræver en direkte tilslutning til et netværk med kabel.

Godkendelse af svar
Fra : joksen

Dato : 10-10-05 14:26

Tak for svaret severino.

Du får poin for det med routeren, tak.
Svaret på prob. er at netkortet (på PC) ikke har nogen mac adr. det skal gøres manuelt.
Support spurgte om det var en Medion Pc.
Det er et nyt bundkort med netkort, og det kører nu.

Tak igen

Gamle Sørensen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-10-05 15:07

Det var da godt at du har fået det til at virke. Men at dit netkort ikke har nogen MAC adresse, hvilket lyder usansynligt.
Jeg tror hellere på, at du mener, at du har en statisk (fast) ip-adresse, så du er nød til at konfigurere din PC med de informationer, som en dynamisk (DHCP / varierende) ip-adresse ville klare selv.
Det kunne jo også tænkes at din opkobling var et andet fast ip-system som PPPOE eller lignende, for her skal man også selv gribe ind og sætte maskinen op.
Du kan stadig tilslutte en router, som udad til køre på en fast IP-adresse, og på det lokale net, vælge om du vil køre statisk eller dynamisk.

Hvis det bliver aktuelt, så bare kom igen, så skal vi nok give dig en forvirrende forklaring.

Kommentar
Fra : joksen

Dato : 12-10-05 09:33

Hej severino

Jeg skulle ind i konfigarering af netkort - avanceret - netværksadresse og der skrive en tildelt adresse, som er mit brugernummer.
Du ve iøvrigt meget mere end mig, noget af det du skriver er ukende for mig.
Hvis jeg skal have en router fortalte de mig at dens (sansynligvis MAC nr) skulle tastes manuelt af udbyder.
Den tid den sorg, jeg har kun 1 værelse og 2 computere, og den anden PC kan komme på nettet som min gæst.
Venligst Gamle Sørensen - Tak igen til alle de hjælpsomme via kandu.