/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Børn gå tur med hund?
Fra : Carg
Vist : 760 gange
100 point
Dato : 01-10-05 14:32

Jeg har engang fået at vide at børn under 16 ikke må gå tur med hund alene ifølge loven altså...er dette sandt og er det alle racer der er tale om?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-10-05 14:36

Den lov har jeg ikke hørt om.

Jeg ser dagligt børn under 16 år gå tur med en hund.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-10-05 14:37

i så fald er der mange der skal straffes

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-10-05 14:38

Det har jeg nu aldrig hørt, kun er det en betingelse, at den der går med hunden altid har den under fuld kontrol.

Men du kan finde alle love og regler ang. hunde i linket

http://www.hunde-info.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 01-10-05 14:39

Ja men man må jo heller ikke have sin hund løs de fleste steder...og alligevel gør man det...så jeg tænkte at det kunne jo godt være der var noget om det.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-10-05 14:41

tror egentlig blot barnet skal være ansvarligt - det gælder jo også voksne - og så sørge for at hunden er i snor på offentlig tilgængelige steder

Accepteret svar
Fra : vildskud

Modtaget 110 point
Dato : 01-10-05 14:44

Hej Carg
Der er ikke noget i loven, om at børn under 16 ikke må gå ture med hunde.

Men jeg er helt klart af den holdning, at børn bør have lært et minimum af hundens signaler og hvordan man går ordentlig tur med hunden (uden ryk i linen mm), før de går alene med hunden.
De skal have en vis alder - min 11-12 år (min mening) - selvfølgelig afhængigt af barnets modenhed og fysiske størrelse, hundens race, alder, størrelse mm.

Hvis jeg må blande mig i dit andet indlæg under tråden "DCH medlemmer" vil jeg blot forsikre dig om, at du ikke er den eneste der føler, at DCH har nemmest ved at anerkende visse racer fremfor andre. Vil ikke skrive det i selve tråden, da jeg allerede én gang har lavet en "afstikker" derinde.

Vh. vildskud

Må jeg spørge hvilken hund du har?

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 01-10-05 14:52

Okay mange tak for svar, så har jeg fået afkræftet mine oplysninger.
Jeg har ikke selv børn, så det var sådan set bare for at stille min nysgerrighed.

Vildskud: Du er mere end velkommen til at "blande" dig. Jeg har schæfer, så det er ikke så meget min race der falder uden for dch...men jeg er også enig i din observation...har set mange melde sig ud af klubben af den grund også. Må jeg spørge, hvilken race/r du har?

Godkendelse af svar
Fra : Carg

Dato : 01-10-05 14:57

Tak for svaret vildskud.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 01-10-05 15:32

Det var et godt link du kom med der Dova

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 01-10-05 15:39

Carg

Ja, du må gerne spørge. Jeg har ingen, min hund blev aflivet for et års tid siden pga. HD.

Min næste hund bliver en Broholmer, så snart pengene er der til det.

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 01-10-05 15:39

Carg

Ja, du må gerne spørge. Jeg har ingen, min hund blev aflivet for et års tid siden pga. HD.

Min næste hund bliver en Broholmer, så snart pengene er der til det.

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 01-10-05 16:25

Vildskud:
Hvor trist at din hund måtte aflives ...HD er grusomt...jeg skal snart have taget røngtenbilleder af min vaps og jeg håber bare på det bedste.
Hvor spændende med en broholmer! . Er det ikke noget med, at man skal avle på dem, hvis de er egnede, eller er det mig der har fået forkert fat i noget?

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 01-10-05 16:26

Den første smiley der skulle ikke have været sur...men nærmere trist...jeg undskylder.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 01-10-05 18:33

Det er ok med den forkerte smiley - det kan jo ske for enhver...

Tak fordi du har accepteret mit svar

Ja, det var meget trist med min hund. Det tager tid at komme sig over. Men nu er jeg ved at være klar til en ny firbenet ven.

Jo, Broholmere skal man avle på, hvis de er egnede. Man skriver under på en kontrakt der forpligter en til, at avle. Dette jo fordi racen har været ved at uddø og stadig er under "rekonstruktion".

Hav en god weekend!

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 02-10-05 16:28

Velbekomme og god weekend til dig også...selvom den jo er ved at være forbi.