/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Grafikkortproblemer
Fra : Denpete
Vist : 539 gange
100 point
Dato : 30-09-05 14:17

For at gøre en lang historie kort, får jeg nu - igen - underlige flimmermærker, små flerfarvede firkanter over hele skærmen og alt ender med en blå fejlskærm.

Nu har jeg kørt et Benchmarking-program (3Dmark05 Pro) for at prøve skærmen/kortet af. Den første sekvens af 3 kører ok, men så begynder problemerne. Det ender med et 'klik' fra PC'en og blå skærm kommer op med 'atapi.sys'-fejl.

Jeg går ud fra, at mit grafikkort er smadret (af en eller anden grund, hvorfor/hordan ved jeg ikke), så det skal vel skiftes ud ;-(

Har netop opdateret drivere (tror jeg ihvertfald) til mit Radeon 9800 Pro Atlantis-kort, men det har ikke hjulpet.

Hvilke informationer skal bruges for køb af nyt (evt. bedre) kort?
Eller er der andre løsninger på mit kortproblem?

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 30-09-05 16:12

Har du hentet DirectX 9 kan muligvis hjælpe.
Kan også være din skærmopløsning.
Har du de nyeste skærmdrivere.
Ellers kender jeg ikke meget til grafikkort.
mvh

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 30-09-05 17:06

Hej smxxx
Alle seneste Win SP'er er installeret, skærmopløsning sat til 800X600 og da jeg har PnP-skærm, formoder jeg, seneste skærmdrivers er installeret.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 30-09-05 17:21

Prøv en højere billede opløsning.
Eller se på hvad/hvor mange farver din skærm kører med.
Prøv eventuel fejlfinding, på din skærm.
Ellers prøv kontrolpanel, system, hardware, enhedshåntering, og se efter enheder med fejl, der plejer at være en/et rødt mærke ud for enheder med problemer.
mvh

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 02-10-05 19:14

Det lyder altså som om dit graffikkort laver fejl når det bliver varmt. Er der en god køling på det?
Du siger den kommer med et klik... Det lyder underligt.
Hvor stor er din PSU? (strømforsyning).
Hvis den er for lille, så kan det være at der er fejl i spændingen, pga overbelastning.
En 300watt burde være nok. Det er min og den trækker en amd64-3000+ og et gforce6600gt

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 02-10-05 23:07

Hej NoShyGuy
Jeg er (næsten) sikker på det må have med overophedning at gøre. Har fået bygget PC'en hos Shg, via vejledning fra kyndige 'nørder'. Er blot et år gammel, og du har ret i, at problemerne tiltar når PC'en har kørt et stykke tid/længe og afhængig hvilke programmer jeg anvender.
Jeg har 400 W PSU - Pentium 4 3000MHz og et Sappire Radeon 9800 Pro 128MB-grafikkort, som anført.
Men det er vel sikkert for sent at gøre noget ved afkølingen? Der kan vel være komponenter der allerede er beskadiget. Har kørt såvel en 3DMark03 som 3DMark05, og begge testprogrammer går i kage med lock af PC - og til tider blå fejlskærm....

Surt show....

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-10-05 18:48

Det kan også være dine ram som er brændt af.
Prøv at se om der går længere tid før fejlene sker, hvis du tager siden af dit kabinet, så den kan få lidt mere luft.
Hvis der går længere tid, så er det klart et varmeproblem som du har.
Og det kan, hvis du er heldig, løses med en anden og bedre køler på grafikkortet eller bedre kvalitetsram, hvis det er der fejlen ligger.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 18:56

Prøv at gå op i kontrol/ administration/ logbog, der skulle du kunne se diverse ting og sager
mvh

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 18:58

Men jeg ville nu nok sætte skærmen til ca 1000x700 eller deromkring.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-10-05 19:03

1024x768 hedder det, men det burde ikke ændre noget.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 03-10-05 19:10

Ved det godt, men kunne ikke lige huske det.
Man ved aldrig, men det var altså en lille opløsning at bruge.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-10-05 21:52

mindre opløsning betyder mindre belastningen på kortet, og det er netop det som er hans problem.
Så hold den så langt nede som muligt indtil fejlen er fundet.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 04-10-05 07:28

Det er rigtigt, at der går lidt længere tid, når jeg har taget siden af kabinettet.
Men det løser ikke problemet helt. I BIOS har jeg forsøgt at sætte blæserne til at køre 100% ved en varmegrad på 70-80 grader, hvilket giver en larm af den anden verden.
Jeg ved jeg evt. kan sætte en speciel køling på grafikkortet, men hvis det ikke hjælper alligevel, fordi komponenter er brændt i stykker, what would the piont be then...
Blot en skam at Shg ikke selv kunne være opmærksom på varmeudviklingen og f.eks. foreslå mig yderligere køling, da jeg bestilte PC'en. De har jo bygget den efter mine (og andres) anvisning...

Jeg kører en skærmopløsning på 800x600 - hvilket jeg syntes er bedst - ellers kan jeg ikke se tekst m.v. ordentligt.

M.h.t. den log-bog, så forstår jeg ikke en dyt af hvad den beretter alligevel.

Mht. RAM ved jeg ikke hvor jeg cheker det...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-10-05 18:53

Hmm, der findes et program på nettet et sted, som tester dine ram.
Programmet lægges ned på en speciel bootdisk og når den starter op fra den, så tester den hver en lille adresse på dine ram.
Ved ikke hvor du kan finde det, men ved at bare at det findes, for jeg har selv haft det og kørt det på min 800Mhz og fandt ud af at rammene var brændte.
Din PC skal blæse fuld fart konstant hvis du har problemer med varme!!
Hvis du har mulighed for det, så prøv at skifte grafikkort eller ram.
Ram er nemmest at skifte, hvis du kender en som har samme type ram som du selv har.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 06-10-05 08:32

Jeg fandt et program 'Memtest86+', som jeg nu har kørt - ingen fejl meldes.

Ja - skifte grafikkort - det må vel efterhånden være den sidste løsning. Men hvorfor er grafikkort svært at udskifte?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-10-05 16:58

Grafikkort er ikke svært skifte, men det burde ikke være nødvendigt.
Er du også sikker på at der er nok køling på din CPU? Se efter om den er fyldt med støv. Hvis den er, så støvsug den med en støvsuger. (mener det seriøst)

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 06-10-05 17:09

Det forsøger jeg. Ville det da nytte evt. at sætte mere kølng på grafikkortet - der findes jo blæsere til en rimelig penge - blot skal man vel finde et lydsvagt og et som passer til grafikkortet (ATI Radeon 9800 PRO Atlantis)

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 06-10-05 17:14

Det forsøger jeg.
HD-varmen angives til 39 grader Ville det da nytte evt. at sætte mere køling på grafikkortet - der findes jo blæsere til en rimelig penge - blot skal man vel finde et lydsvagt og et som passer til grafikkortet (ATI Radeon 9800 PRO Atlantis).

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-10-05 17:59

Jeg har selv Zalman VF700-Cu på mit gforce6600gt og det er lydløst og køler godt. der er også kølere med til rammene på kortet, som på mit, normalt ikke er kølet.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 06-10-05 18:25

Og det behøver man ikke en højere teknisk uddannelse for at kunne montere?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-10-05 18:38

Nej det tror jeg ikke. Bare lidt acetone til at rense det GPUen. (chippen)
Der er en vejledning på deres hjemmeside. En lille film om hvordan man skifter den, plus at der følger en god vejledning med.
tjek det ud

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 06-10-05 19:02

Det ser jo rimeligt nemt ud at montere. Et sidste spørgsmål: Tror du det kan betale sig at køle det kort - eller er der risiko for at der er komponenter der allarede er brændt af, så udskiftning af kortet er nødvendig?

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 06-10-05 19:03

Det ser jo rimeligt nemt ud at montere. Et sidste spørgsmål: Tror du det kan betale sig at køle det kort - eller er der risiko for at der er komponenter der allerede er brændt af, så udskiftning af kortet er nødvendig?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-10-05 19:36

Hvis du køber køleren og dit kort er brændt af, så kan køleren med stor sikkerhed bruges på det nye kort som du bliver næd til at købe.
Men hvis din CPU er hurtig nok, så kan det måske godt betale sig for dig at købe et helt nyt kort.
Feks. et X800 hvis du er til radeon, eller et gforce 6800 gt/ultra, som jeg er ville gå efter.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-10-05 19:43

Sidder dine drev for tæt på hinanden?
Og er der god nok cirkulation omkring dit grafikkort og CPU?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-10-05 19:47

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=145957
BILLIGT!!!
Og rigtigt hurtigt.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 06-10-05 20:28

For mig at se er der rigeligt plads omkring grafikkort og drev.

Mht. grafikkort ved jeg ikke om Radeon er bedre eller dårligere end Gforce. Hvad skal jeg se efter af øvrige komponenter for at et nyt grafikkort er kompatibelt med mine øvrige 'ædlere' dele?

Jeg har:

Pentium 4 Prescott 3.0GHz FSB800, 1MB Cache (Socket 478)
Dual Channel 2x512 MB PC3200 DDR400
IC7-G, Intel 875P, AGPx8, SATA, GLAN, Dual DDR400
2 stk. DVD-drev (det ene til brænding RW)
1 stk Floppy-drive

Ville have sendt et par billeder af interiøret af PC'en, men det lader sig ikke gøre her

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-10-05 21:06

Din PC er hurtig nok til at udnytte et 6800GT så det bør være dit valg. X850 er for dyr.
Prøv at sætte fingrene på dit chipset når PCen har kørt i noget tid og se om den bliver alt for varm, så du brænder dig.
Bliver den det, så skal der en blæser på den og evt en anden køler.
Jeg skiftede min til
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104955
og satte min gamle CPU køler fast på den, på 5 volt så den kun blæser en lille smule og slet ikke larmer.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 06-10-05 21:23

For mig ser det ud som om der sidder en blæser direkte på chipsettet (på bundkortet?)
Men der virker varmt på den blæser der sidder på grafikkortet - der brænder jeg fingrene.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 07-10-05 12:35

PINILG AFFÆRE !!
Jeg har nu støvsuget de 4 fans. Og til min store forbløffelse opdager jeg, at fan'en på grafikkortet slet ikke kører (prøvede lige forsigtigt med en finger efter støvsugningen).
Det var dog pinligt at have brugt andres tid på en ting, som jeg selv kunne have checket for længst - UNDSKYLD
Men så - hvordan checker jeg , hvad der kan være galt - har ikke haft kortet ude. Men hvad kan jeg gøre?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 07-10-05 18:15

Jeg synes HELT KLART, at du skal dumme dig lidt. :D
Og når du er færdig med det, så går du ud og køber en Zalman køler til den og montere den, så den får strøm fra din PCs PSU, altså så du er sikker på at den får den strøm som den skal ha.
Sæt den til 5volt. 12 volt er ikke nødvendigt. mit 6600gt kører fint på 5volt.
Der følger vidst nok en lille adapter med, med 4 stik. 2 til 5volt og 2 til 12volt.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 07-10-05 18:27

Tak for tilliden - LOL

Har i dag bestilt en Zalman vf-700cu, så må jeg se om mine pølsefingre kan få den monteret.

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 100 point
Dato : 07-10-05 18:49

Husk at rense den gamle chip med acetone uden at få det smurt ud over alt!
Jeg brugte en vatpind med lidt acetone på, til at rense den gamle kølepasta væk med.
Tag dig god tid til at gøre det godt og rigtigt. Følg instrutionen, så skal det nok gå.

Held og lykke med projektet.

:D

ps, Zalman køleren er rimelig stor i forhold til din gamle... bare så det er sagt. hehe, men damn den køler godt, for det er kobber.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 08-10-05 08:33

Hej NoShyGuy,
Mange tak - og tak for al din hjælp og assistance. Jeg vil lige lage tråden være åben til jeg kommer i gang, så jeg evt. kan kontakte dig for yderligere assistance.

Hav en god weekend...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 08-10-05 11:16

God weekend til dig også.
Jeg er herinde for at hjælpe folk. Jeg husker selv hvordan det var ikke at vide ret meget om det.
Jeg startede med en 486 DX 66 Mhz... Og med DOS 6.0

:D

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 09-10-05 00:07

DOS 6.0? Startede med DOS 5.0 på en IBM PS2 8 MHz... 20 mb hardisk og 2 mb ram. Havde dog aldrig problemer med varme
Betalte endda 2500,- (jo 2500,-) for et floppydrev, da det gamle gik i stykker.

P.S. Zalman køler for vildt

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-10-05 11:02

Yup, jeg har:
Zalman 92mm UFO Al-Cu på min CPU, før 3500 rpm, nu 1600.
Zalman ZM-NB47J på mit chipset, før 4500 rpm, nu 5Volt på den gamle CPU blæser
Zalman VF700-Cu på Grafikkortet, før ? rpm, nu silent mode 5Volt
http://www.silentmaxx.de/st11mw.php (har det i sort farve)
Kabinettet købte jeg nyt for 300kr !!!!!!!!!!! (plus PSU til 350kr)
Faktisk så startede jeg med Armstrad da jeg var 5 år, med båndoptager, derefter commadore64, amiga1200 og så min første "pc" d. 11. november 1994.

Denpete
Nu hvor du skifter køler på grafikkortet, så kan du vel også skifte den på din CPU/chipset?!?
Hvis du vil af med støjen, så lyt efter hvad i din PC der larmere mest når den er belastet af spil eller film, og skift så det der larmer.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 09-10-05 11:08

Der sidder 2 på CPU (motherboard?): en stor sort en mrk. Intel og en mindre mrk. ?

Men jeg er bange for at det vil være for stor en operation at gå i gang med for mig ikke-nørd

Grafikkortet ser det ud til jeg lige kan overskue at skifte fan på.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-10-05 11:30

CPUen er den store på dit motherboard.
Det eneste svære kan være at få køleren af motorboardet.
Havde en ven med Celeron, og den var tricky at pille af, men bagefter var det rigtig nemt.
Se evt. http://zalman.co.kr/Upload/product/CNPS7000B_eng.PDF

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 09-10-05 12:02

Tak for det. Jeg forsøger lige med grafikkortert først. Så må vi se om jeg har mod på mere.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-10-05 12:52

hehe.
Det er en ren fryd at ha en PC som ikke larmer.
Jeg kan kun hører mine 2 harddisk spinne.
Det er dejligt.
Ellers så findes der en masse andre guides rundt på nettet.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 09-10-05 13:03

Kan da kun misunde dig - ;-(

Men at skulle pille hele PC'en fra hinanden - det er nok mere end jeg kan sluge

Men lad os nu se

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-10-05 13:14

Ej, det er ikke svært.
Det tager sin tid, andet er der ikke ved det.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 12-10-05 17:02

Ja, så lykkedes det. Ny blæser på grafikkort påsat og kører. Nu er der (tilsyneladende endnu) ingen problemer. Har kørt 3DMark03 med et ok reslutat - dog vill 3DMark05 ike fuldføre testene.

MEN NoShyGuy: Mange tusinde tak for råd ov vejledning

Så må vi se det næste trin: Blæser på CPU....

Godkendelse af svar
Fra : Denpete

Dato : 12-10-05 17:04

Tak for svaret NoShyGuy.

Men bare vent: Jeg vender nok frygtelig tilbage.....

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 12:58

Ja, NoShyGuy, så er vi kommet til kabinet-køling

Nu har jeg kørt med åbent kabinet i den ene side et stykke tid, men syntes min CPU-køler giver meget støj, når jer lukker kabinettet helt. Måske jeg skulle sørge for ventilation i kabinettet?

Jeg har et JNC kabinet: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810552
Der står ganskevist, at der er inkluderet en kabinetkøler 80x80 mm (21dB), men ved ikke lige hvor den skulle sidde....

Men jeg har set et fansæt: http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320596
som måske kunne være ideelt???

Gider du give dit besyv med? Kan ikke lige se at Zalman har lignende produkt - og her får jeg 4 fans i 2 størrelser med individuel speedkontrol til at sætte i ldigt 31/4"-bay.

Eller mener du at en CPU-køler er nok - og i så fald hvilken skal jeg vælge.... (har fået lidt blod på tanden nu... lol)

VH
Denpete

PS. Den anbefalede køler til mit garfikkort kører perfekt og støjsvagt

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 18-11-05 16:27

Drop alt om kabinetblæsere.
Flere blæsere = mere støj.
Skift din CPU blæser ud med en Zalman CNPS7000 eller en CNPS7700
Jeg har selv CNPS7000 og den er lækker, men den skal kører over 1800 rpm på en P4.
Så hvis du har plads så bør det være en CNPS7700
De ligger omkring 200,- +/-50 kr

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 16:31

Ok - jeg kigger på sagen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 18-11-05 20:29

Har du en blæser på dit chipset på bundkortet?
Hvis du har, så kan du også skifte den. Det har jeg gjort, og det gav lidt ekstra lydløshed.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-11-05 21:12

Er det den der hedder NBFan ?? Så ja. - Og er det rigtigt den larmer en del. Men har ladet mig fortælle, at den faktisk kan pilles af og erstattes af fanløs ..... - hvad det så end hedder... de der spidser i pyramide-ting

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 18-11-05 21:44

Ja, den blå fra Zalman. Det er den som jeg har, men på mit ASUS A8N-E der blev den sindsygt varm, så jeg satte min BOX blæser på fra min 3000+ men gav den kun 5 volt istedet for 12 volt, så den kører meget langsommere og blæser kun nok til at den bliver kølet tilstrækkeligt.
Med din VF700 fulgte der et specielt kabel med, som har 4 udgange. 2 til 12 volt og 2 til 5 volt.
Du kan sætte din VF700 på den ene 5 volt og en lille blæser på NB-Fan på 5 volt også.

Er lige ved at ligge billeder af mit bundkort med div Zalman udstyr ud på min hjemmeside.