/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
kunstakademiet
Fra : rockduck
Vist : 3017 gange
200 point
Dato : 29-09-05 12:13

hejsa

er der nogen der ved noget om kunstakademiet i kbh? hvilket som helst som f.eks :

-er det en seriøs uddannelse
-hvor gode er jobmulighederne

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-09-05 12:30

Du kan da læse lidt om uddannelserne her, men det svære er at blive optaget !

http://www.kunstakademiet.dk

//bentjuul

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 29-09-05 12:33

ja, ville gerne have noget eksternt viden, altså ikke fra deres hjemmeside

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-09-05 12:39

Ok jeg kender kun een der har søgt ind 4 gange, men det er endnu ikke lykkedes for hende at blive optaget.

Omkring seriøsiteten som du spørger til, som er meget høj - så optager de ikke hvem som helst.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-09-05 16:10

Her er lidt uddrag af optagelsesbetingelserne, idet jeg fornemmer at du ikke ved hvad der skal til bare for at komme med i bedømmelsen til optagelse.

Citat
Optagelse til Grunduddannelsen sker ved bedømmelse af ansøgerens selvstændige arbejder. Optagelsen finder normalt sted i maj hvert år, og der optages 30 nye studerende. Der skal betales et gebyr (i 2005, 440 kr.) på et nummereret girokort, der udleveres sammen med et ligeledes nummereret ansøgningsskema.
Bemærk fristen for indbetaling af gebyret (medio marts

og hvad der skal indleveresfor overhovedet at ha' en chance for at blive optaget.

Citat
INDLEVERING AF VÆRKER
Alle værker til bedømmelse samt udfyldt ansøgningsskema skal indleveres til en bestemt adresse efter bestemte retningslinier, som vil blive offentliggjort på et senere tidspunkt.

KRAV VED INDLEVERING
Ansøgeren kan KUN indlevere én ansøgning og KUN værker til én gruppe.

GENERELLE BESTEMMELER
Alle værker skal på bagsiden mærkes med ansøgerens navn og "OPTAGELSE >år<"

VÆRKERNE SKAL OPFYLDE NEDENNÆVNTE BESTEMMELSER ELLERS AFVISES DE
Værker, der er våde, fordærvelige, af glas, eller på nogen måde kan forårsage skade på personer eller omgivelser afvises ved indleveringen. Ved indsendelse af værker per post eller anden forsendelsesmåde skal samtlige omkostninger være betalt af ansøgeren. Kunstakademiet påtager sig ikke nogen form for afhentning eller indløsning hos postvæsen eller speditør. Værkerne kan sendes som "vareprøve uden værd". Se vedlagte kopi af Toldvæsenets dispensation.

GRUPPE 1: MALERIER, TEGNINGER, GRAFIK & FOTO
Der SKAL indleveres 5 værker. Værkernes størrelse må højst være 1,5 m i højden og 1,5 m i bredden. Tegninger, grafik og foto SKAL opklæbes på stift selvbærende underlag (planche), der max. må være 6 mm tykt. Evt. kan flere klæbes på samme planche. En planche gælder for et værk. Malerier skal monteres på alm. blind-rammer eller kan sættes på planche som ovenfor nævnt. Værker, der er større end de angivne mål eller monteret bag/på glas modtages ikke (acrylglas accepteres). Ruller, mapper og bøger modtages ikke.

GRUPPE 2: SKULPTURER & INSTALLATONER
Der SKAL indleveres 3 rumlige elementer. Hvert element må højst veje 80 kg og fylde 1 m3 . De færdigopstillede værker, der skal opstilles på tyndt underlag, må tilsammen højst fylde 1,5 m i længden, 1,5 m i bredden og 2 m i højden inkl. evt. 2 plancher (max 1,5 x 1,5 m) med suppleren-de tegninger, fotografier & projektbeskrivelser. Større installationer og stedspecifikke værker kan kun dokumenteres ved hjælp af dias (max. 10 i alt), europæisk standard (24 x 36). Mapper modtages ikke.

GRUPPE 3: ANDRE MEDIER
Der må højst indleveres videoværker med en samlet længde på max. 3 minutter og samlet på 1 bånd (kun VHS-Pal) eller højst 3 computer-baserede arbejder på 1 CD-Rom (kun til Macintosh). Lydprojekter vil blive bedømt, hvis det indgår som en del af et billedkunstnerisk produkt. Isoleret lydprojekt vil ikke blive bedømt. Video og CD-Rom må kun indsendes som værker skabt til og i disse medier, ikke som dokumentation. Ruller, mapper og bøger modtages ikke.

BEDØMMELSEN
Optagelsen er en bedømmelse af ansøgerens egne værker. Én ansøger bedømmes ad gangen. Samtlige indleverede værker forelægges bedømmelsesudvalget, der består af samtlige professorer på Billedkunstskolerne, 2 repræsentanter for lærergruppen, max. 4 studenterrepræsentanter og 3 billedkunstnere udefra. Ved den endelige bedømmelse tages der hensyn til ansøgerens oplysninger om forudgående uddannelse og alder. Principielt er der ingen aldersbegrænsning, men ansøgere over 35 år bliver sædvanligvis kun accepteret i meget specielle tilfælde som studerende ved Grunduddannelsen.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 200 point
Dato : 29-09-05 17:37

At uddannelsen er seriøs hærsker der ingen tvil om. Kun en brøkdel af dem der søger,kommer ind, og undervisningen foretages af proffessionelle anerkendte kunstnere. Det er der man søger ind hvis man vil være kunsner.

Men det er ikke en uddannelse der er beregnet til at du skal gå ud og finde et fast arbejde bagefter. Du skal selv ud og skabe din karriere, og konkurencen er hård.

Det er en uddannelse du skal "brænde" for at tage. Det er ikke en uddannelse man tager for at gå ud og få et fast arbejde bagefter.

Kommentar
Fra : rockduck

Dato : 03-10-05 11:03

jeg vil gerne vide de ting jeg ikke kan finde på nette som f.eks 1.håndsviden. det andet kan jeg jo selv læse mig til. ville hellere have opbygget en fornemmelse eller en følelse omkring det, hvis det giver nogen mening

livet er jo ikke bare facts

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-10-05 12:37

Forstår godt hvad du mener - men som jeg skrev tidligere, kender jeg kun en der har søgt ind 4 gange og fået afslag hver gang, og for hver gang hun søgte måtte hun lave nye værker, dette er "facts.

Livet er faktisk "facts" når du søger ind på kunstakadamiet, det er et meget lille antal der bliver optaget i forhold til de mange der får afslag.
Og som ElseR skriver - hvis du blev optaget på kunstakadamiet så skal du skabe dine egen karriere som kunstner.

Men hvis jeg var dig så ville jeg tage turen ind til kunstakadamiet, uanset hvor jeg boede, og prøve at få et par af eleverne i tale - det er helt sikkert muligt og så får du 1. håndsoplevelsen om den virkelige seriøsitet og indholdet i uddannelsen.

Du kan også kontaket "De studerendes råd og vejledning" her
Citat
De Studerendes Råds Studievejledning
De Studerendes Råds Studievejledning er et forum for studerende ved Billedkunstskolerne samt andre interesserede.
Vores vejledning varetages af studerende fra De Studerendes Råd og foregår i Rådets lokaler.
Her kan du blandt andet finde information om:
-Legater
-Legatboliger og artist-in-residence-programmer i ind og udland
-Fagforening og A-kasse
-Virksomhed som selvstændig kunstner
-Udenlandske skoler
-Hvad mulighederne er for at få advokat- og psykologbistand
-Generel information om studiet for evt. kommende ansøgere

Hvis vi ikke lige har svaret på stående fod, skal vi gerne undersøge det for dig.

Studievejledningen arrangerer rundvisninger på skolen for kommende ansøgere.
Kontakt os for nærmere information om datoer og tilmelding.

Kontor: Peder Skramsgade 2B, stuen. Åbent fredage kl. 13-15.
Tlf. 33 74 46 18.
E-mail elevraad@inet.uni2.dk
Lukket i juli, august og september.

Her både telefon og mailadresse direkte til de studerendes elevråd og bedre information kan du vel ikke få, end fra dem der er i uddannelsesforløbet. Ovenstående citat er fra hjemmesiden.
Jeg kan ikke bidrage med mere i denne tråd, men hvis du brænder for oplysning om uddannelsen, så se at få kontaktet elevrådet via mail.

Held og lykke med dit forehavende.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : rockduck

Dato : 26-07-06 12:00

Tak for svaret ElseR.