/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netadapter
Fra : fupsi
Vist : 390 gange
252 point
Dato : 23-10-02 23:45

Hej

Hvordan sikrer jeg mig at netkortet er intalleret rigtigt i min PC, jeg har et ISDN modem der ikke kan skabes kontakt til, modemet virker på en anden PC. Netkort D-link DFE-538TX og Windows ME. Netkortet kan pinges med succes, men ikke noget der er tilsluttet netkortet. Har skiftet netkort, geninstalleret ME og målt patch kabler. hvad kan der være galt?

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-10-02 02:43

Hej

Figurerer netkortet i "Sytem" og ""Enhedshåndteringen" korrekt?

Det kan være, at Windows ME ikke har genkendt netkortet! Hvis du har en installationsdiskette så prøv at kigge på den om der ikker noget med setup eller install.

Prøv endvidere hvis netkortet ikke er med i enhedshåndteringen at køre tilføj hardware. Prøv i første omgang at lade Windows ME søge efter det, ellers så tilføj netkortet manuelt.

Hvis netværkskortet er installeret skal det figurere i enhedhåndteringen og hvis det er der, så prøv at højreklikke på det og gennemgå indstillinger m.m., der får du også at vide om netkortet virker og om det er installeret.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 24-10-02 07:33

Hej

Netkortet er med i system/enhedshåndtering uden fejlmeldinger, alle indstillinger er ok.

Kan alle indstillinger være korrekte uden at det virker?

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-10-02 12:19

Desværre (påen måde) ja!

Så er det nok ikke netkortet der er fejl på, det tyder på manglende driver eller forkert opsætning!

Nu kender jeg ikke til installation af ISDN modem; men kan du ikke prøve at installere forbindelsen til din udbuder igen.

Nu skriver du netkort; men er modemet også vist i enhedshåndteringen, enten der eller via kontrolpanel har du mulighed for at teste modemet, hvis du ikke har prøvet så prøv.

Prøv evt. først, at gå ind i enhedshåndteringen og fjern netkort og modem og luk PC'en helt også for strømmen, dernæst starter du Windows op igen og lader Windows installere og søge efter drivere, kan Windows ikke finde drivere, må du hjælpe lidt med drivere fra disketter elleer hvor du nu har gemt dem.

Ellers fortæl lid mere med hvad du mener "Kan alle indstillinger være korrekte uden af det virker"

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 24-10-02 23:05

Hej!

Det er sådan at modemet (en selvstændig box der er tilsluttet netkortet via patchkabel) har alle opsætningssiderne i sig som softvare, startsiden skulle man så kunne komme ind på bare ved at åbne internetbrowseren, efter at have fjernet den gamle internetforbindelse. Modemet er ikke vist i enhedshåndteringen fordi jeg aldrig har været i kontakt med den, TCP/IP indstillingen skal være dynamisk efter hvad der står i manualen, så modemet må uddele IP adresser, hvis jeg opnår at komme i kontakt med den. På en alternativ PC som kører stofanet over et kabelmodem via lan, har jeg prøvet at tilslutte mit modem og der virkede det uden at ændre på nogen opsætninger i PCen. Alternativ PC kørte med XP og min kører med ME. Netkortet har jeg afinstalleret og installeret til ukendelighed på allle mulige og umulige måder.
Hvis jeg går ind i IP-konfiguration og frigiver alle og derefter fornyer alle med modemet tilsluttet kommer der en fejlmelding: DHCP server ikke tilgængelig

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 25-10-02 01:01

Hej igen!

Tak - tja så blev jeg så meget klogere og ved nu hvorfor, at du har problemer. Der er stor forskel på Windows XP og Windows ME. Med Windows XP er installation af mange drivere m.v. blevet nemt, idet det kun er ganske få drivere, der p.t. mangler i Windows XP hvad dette her er et tydeligt eksempel på.

Har du ikke en installationsvejledning og hvis du har - står der så ikke noget om installation til Windows ME. Der er stor sandsynlighed for at dit netkort er OK, hvis du ikke softwaremæssigt kan finde fejl. Det jeg tror der er galt er opsætning og tilknytning til de forskellige enheder mangler.

Men for at få det virke skal dit modem figurere i enhedshåndteringen enten som modem eller som netkort. Du må have en installations og eller driver- diskette / CD liggende. Hvis du ikke har, så prøv at finde driver og installationsvejledning hos dem der har fremstillet det.

En mulighed er også, at du prøver skrive tilføj ny hardware, modem skal være tændt og tilsluttet inden.

Håber det hjælper lidt på vej - ellers så skriv igen og lige en mulighed mere prøv at ringe til din Internetudbyder.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 26-10-02 23:15

Hej

Nu overvejer jeg meget at udskifte mit operativsystem da der er problemer med drivere, jeg har også erfaret at der altid kan findes drivere til fek.s W 98se eller andre men ME er svært. ME er det en dårlig version? Det er meget sjældent man møder nogle med ME. Hvad er min. systemkrav til XP? 98 er den god eller hvad skal man vælge, der er kun 233MHZ tilrådighed her!!!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-10-02 23:23

Hej fupsi,

jeg ved ikke om dette vil hjælpe noget... men prøv at gi' din PC et fast lokalt IP nummer... det burde være hip som hap, idet de dynamiske IP adresser som dit ISDN modem vil koble til dit netværk er Globale IP nummere... (dengang hvor jeg have analogt modem havde jeg også en fast lokal IP adresse men en dynamisk Global IP adresse)... den globale IP adresse er den adresse/nummer du for tildelt ude på nettet... det IP nummer til netkort, som er lokalt er den ret ligeglad med... men du ka' bl.a. se dit globale IP nummer her... -->
http://www.myip.dk

med mindre du har en DHCP server i dit netværk ka' jeg nu heller ikke se nogen grund til at den sku' være slået til... men nu ved jeg jo ikke lige hvordan dit netværk er bygget op...

men ka' du evt. komme på nettet med den computer (der giver problemer mht. til ISDN modemet) via Stofanet... for ka' du det er det jo ikke Netkortet det er galt med...

men som Bjarne spørger om, findes der ikke nogle driver til dit ISDN Modem, eller en CD med noget halløj til den på... som du ska' ha' installeret så den ka' finde ud af at kommunikere med dit Modem?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-10-02 23:33

Hej Fupsi,

hvor mange Mb ram har du?

XP ka' muligvis kører på en 233 Mhz processor (som minimum men vil være rimelig langsom) og så minimum 64 Mb ram...

Windows XP Professional System Requirements... -->
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/evaluation/sysreqs.asp
Windows XP Home Edition System Requirements
http://www.microsoft.com/windowsxp/home/evaluation/sysreqs.asp

hvad hedder dit ISDN Modem og hvilken udbyder har du?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 27-10-02 00:06

Hej

Der er en CD med modemet, men det er kun brugervejledning, en gammel internetbrowser,og acrobat til brugervejledningen fra 3COM. Hele miseren er nok at jeg ikke har et velfungerende netkort, alt opsætning kan først begynde når jeg kan browse startsiden på lan modemet, som samtidig også er en switch med ialt 4 porte til andre enheder på et lille netværk.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-10-02 00:32

Hej Fupsi,

oki doki... nævner den ikke noget i brugervejledningen fra 3com om hva' den hedder?

ang. den computer der muligvis har et defekt netkort, har du evt. prøvet at koble den på en anden PC direkte (pc2pc)... bare for at controllere at netkortet funker... havde du evt. prøvet den computer med Stofa for at se om den ku' komme på?

hvis dit netkort er DFE-538TX, så ka' du hente WinME driver til den her... -->
http://support.dlink.com/downloads/
1. Select a resource... vælg driver...
2. Select a product... scroll ned til DFE-538TX (det er ret underligt idet den ved DFE-538TX skriver "Canada only")
3. Select a download... scroll ned til Windows ME...
4. tryk på knappen download... og du vil ku' downloade driveren til WinME for DFE-538TX... men om den vil virke har jeg ingen anelse om, synes det er ret mystisk den ved DFE-538TX skriver "Canada only"...

ellers så sku' de også ha' den her...
http://www.driverscollection.com/main.php?file_id=2097

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 27-10-02 19:04

Hej
Mit modem hedder ; ISDN LAN MODEM 3C891 fra 3COM OfficeConnect

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 28-10-02 09:29

Hej

Har prøvet med de nævnte drivere, fra driverscollection er der en driver til ME men når den er downloaded og man åbner filerne er der ikke en til ME, men til alle andre er der.

Fra D-link er der også en til ME men når jeg vil installere den, kommer der en melding om at den driver der er inatalleret er nyere end den jeg har downloaded, jeg har så prøvet at installere den alligevel, ingen resultat. Det kan godt være jeg skal prøve at koble min pcer til en anden og se om der er hul igennem!!!

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 252 point
Dato : 28-10-02 10:36

Hej Fupsi,

jeg vil også tro det vil være en go' ide lige at kontrollere om netværkskortet virker via en pc2pc forbindelse... men jeg var lige inde og kigge på 3Com's side omkring dit ISDN Modem... hvor de bl.a. havde denne side... "LAN Modem Application Note - Connecting to a Private Network"... -->
http://support.3com.com/infodeli/tools/remote/lanmodem/3c892/private.html

såvidt jeg ka' se så står der at "The LAN Modem defaults to using the 192.168.1.x" og med den struktur den ser ud til at ha' og de andre informationer jeg ka' få ud af siden... så er dit ISDN Modem Gateway til dit netværk og har Default værdien 192.168.1.1 denne værdi ska' du så skrive ind under dit netværkskort's egenskaber...

og prøv så at gi' dit netværkskort værdien 192.168.1.2, 192.168.1.3 eller 192.168.1.x (bare ikke 192.168.1.1 som er optaget af ISDN modemet)

når du så har konfiguret dit netværkskort, så burde det såvidt jeg ka' se, være muligt at skrive http://192.168.1.1 og så sku' du meget gerne komme ind i denne menu... som bliver vist og som du har snakket om tilligere at du sku' ha' kontakt med...

men jeg vil anbefale dig at gi' dine computere faste lokale IP nummere fra 192.168.1.2 og så opefter... det med dynamiske IP adresser er mere til nettet (ka' også bruges lokalt)

her er der nogle ofte stillede spørgsmål... ind imellem er der lidt nyttig information at hente... "OfficeConnect ISDN LAN Modem Frequently Asked Questions - Firmware Version 5.3.1 (released 9 November '99)"... -->
http://support.3com.com/infodeli/tools/remote/lanmodem/3c892/3c892faq.html

hvilken firmware bruger du?
http://www.3com.com/products/en_US/result.jsp?selected=6&sort=effdt&sku=3C891A-US&order=desc

men prøv med at at give dit netkort en fast IP samt gateway (192.168.1.1) til dit ISDN Modem eller hvilken IP den nu har...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 29-10-02 00:36

Hej

Nu er jeg på nettet med ISDN, lortet virker. Nu skal jeg så til at sætte en printserver op på en af portene på ISDN modemet en fra XNET, men der er problemer med installationsdisketten, så jeg skal have en ny fat, kender du et sted på nettet hvor man kan få inst. disketter til XNET PN 3000 pritserver med 3 lpt porte.

Mht. til modemet fra 3Com ser det ud til at brugsanvisningen ikke er til noget, men det oplever man indimellem.
Takker for hjælpen til nybegynderen her med netværk!

Mvh. Fupsi.

Godkendelse af svar
Fra : fupsi

Dato : 29-10-02 00:37

Tak for svaret strarup.