/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Opløsning af billeder
Fra : bimbobo2
Vist : 529 gange
50 point
Dato : 28-09-05 10:52

Hej,
sikkert sourgt før, men...
Hvis jeg tager billeder i superfine måde med mit Canon kan jeg vælge mellem
• 2592 x 1944 og 2048 x 1536, jeg har ikke brug for større print og vil gerne spare plads på min Harddisk.
Hvis jeg vælger 2048x1536 superfine, skulle der ikke være problemer med kvalitet...ikke? Plus ville jeg måske også minimere "støjen" på nogle af billederne!
Jeg vil gerne have bekræftet, at "teorien" holder
På forhånd tak for svarene
Mvh

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 28-09-05 10:55

2048x1536
Giver rigtig gode billeder, og tror næppe der er megen "støj" med der´

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-09-05 11:53

Fakta er, at det udstyr, som bruges til fremkaldelse af papirsbilleder, i dag ligger og udnytter omkring 2 Mpixels, når de kører i standardstørrelse (10x13 / 10x15). Med andre ord kan du regne dig frem til det:

Hvis den ene side er X lang, er den anden så 1½ X lang.

X x 1½X = 2.000.000 pixels, hvilket medfører, at X=1155 Pixels.

Med andre ord udnytter fotoforhandlerne max 1155 x 1732 pixels på nuværende tidspunkt. Tager du billeder i højere opløsning, bliver den højere opløsning ikke brugt (kun hvis du går over i forstørrelser).

Det betyder ikke nødvendigvis, at det bliver sådan for evigt – formentlig vil ny teknologi betyde, at man engang kan bruge al opløsningen til at lave endnu skarpere billeder – men som nævnt – i dag bruges det ikke.

Den afgørende faktisk er derfor i dit tilfælde, hvor stor en skærmopløsning, du har på din PC. Hvis du f.eks. kører 1024x768 vil du heller ikke udnytte de sidste pixels på skærmen – mens du med en rigtig høj opløsning kan komme ind og ”se de sidste pixels”

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-05 15:23

Det har noget at gøre med hvor mange KB billedet er på, hvor meget det fylder på din harddisk.

Mit Canon kan jeg vælge at tage billederne i Stor opløsning, 1600 x 1200 pixel, det giver i meget fin indstilling ca 957 KB, i fin indstilling 611 KB og i normal indstilling 302 KB pr billede.

Eller Medium opløsning 1024 x 768 pixel, giver i fineste indstilling 450 KB, i fin indstilling 294 KB og i normal indstilling 155 KB.

Billederne har samme størrelse på skærmen, men ved at gemme dem i mapper eller f.eks. på en diskette, fylder et billede på f.eks. 300 KB jo ikke nær så meget som et på 950 KB.

Så jeg kan regne ud, at dine billeder må fylde utroligt meget, med det antal pixel og den meget fine indstilling, som egentlig kun er nødvendig hvis du vil lave store udskrifter . Fin opløsning giver god kvalitet til almindelige billeder.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-09-05 15:27

MEN! -hvis du har brug for at vælge en lille del af dit billede (beskære) og forstørre op til normal billedstørrelse, SÅ er det rart at have en høj opløsning. Selv om du måske ikke arbejder så meget med billedbehandling i dag, så KUNNE det jo være, at du om f.eks. 3 mdr. gerne ville kunne skære alt overflødigt væk fra nogle af dine billeder, og samtidig forstørre det der er det væsentlige ved billedet..

Personligt gemmer jeg alle billeder i højeste opløsning. Og derudover bearbejder jeg hvert billede igen og gemmer det som "a" og måske "b" og "c". Men det oprindelige billede bliver gemt urørt.

Harddisk-pladsen kan løses med en ekstra harddisk..

Det med "støj" på billeder med høj opløsning, det forstår jeg ikke rigtigt??

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 28-09-05 15:47

...hej tak til alle,
kvaliteten vil jeg ikke røre ved. DET SKAL VÆRE SUPERFINE...!!
Det vigtigste er, at "størrelsen" L,M1,M2 osv ikke har indflydelsen på kvaliteten og jeg forstår fra svarene, at det har den ikke.
Støj er det "grumsede" man kan se på nogle af billederne i høj opløsning ("actual size"), når belysning ikke er god nok eller kamera rystede lidt....
Mvh

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 28-09-05 15:48

...til birgitte, jeg gemmer som du gør! Originalen er aldrig behandlet direkte!!!
Mvh

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-09-05 16:23

Lad os høre lidt om hvordan din ISO indstilling står, siden du nævner støj i billederne.
Støj vil opstå, hvis ISO indstillingen er for høj, og lysforholdene ikke optimale.
Du får ikke støj i billedet ved at ryste cameraet, kun rystede billeder.Men hold dine billeder i højeste opløsning, som du selv er inde på, så kan du altid hive det frem igen og arbejde med det.
Du har en rimelig høj opløsning på dit camera, det skulle vel ikke også kunne tage billeder i RAW filer??
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 28-09-05 16:31

desværre ikke RAW...
ISO er på auto..... altid!
Mit Kamera er det nye Canon A610!
Mvh

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 50 point
Dato : 28-09-05 17:10

Hvis du vil spare plads på din harddisk, og ikke har brug for større print,
brug laveste opløsning på cameraet.
Men det duer jo ikke rigtigt, hvis du vil lave en udsnitsforstørrelse, og det vil vi jo alle på et tidspunkt.
Så tag billederne i højeste opløsning, og gem dem, så du altid kan tage dem frem og arbejde med.
Lad være at tænke på at spare plads på harddisken, harddiske er så billige i dag, så det er ikke rimeligt at tænke den vej.
En anden ting, brug et ordentlig billedprogram, f.eks. Photoshop Elements'3, det nytter ikke ret meget med fine computere og fotografiapparater, hvis man ikke har et ordentlig program, der sætter tingene på plads, og vi taler om
6-700kr.
Og tag så mange billeder, tag spandevis af billeder, så kommer du ikke til at kede dig.
Hilsen Keldd

Godkendelse af svar
Fra : bimbobo2

Dato : 28-09-05 23:15

..Jeg har Photoshop Elements 2.0 og den sidste Paint Shop Pro X....
Så det er rigeligt med billedbehandling..
Tak for svarene...