/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rensning af sofa.
Fra : taiken
Vist : 4500 gange
50 point
Dato : 28-09-05 08:45

Da min kat har tisset i min sofa flere gange er hynderne kommet til at lugte,og stoffet kan ikke afmonteres kan man ikke selv rense hynderne ? da det jo koster en brækket arm hos et firma. mvh katrine

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 28-09-05 08:50

Nu kommer det jo lidt an på hvilket materiale der er tale om

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 28-09-05 08:51

Prøv Febrize, som skal spayes på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 08:54

Jeg ville forsøge mig med tæppeshampoo, men tjek lige hvilket materiale din sofa er lavet af, om den kan tåle "mosten"

Kommentar
Fra : taiken

Dato : 28-09-05 09:03

Ja okey min sofa er sådan mønstret ved ikke helt hvilken materiale,men hvor kan man købe Febrize eller møbelshampo henne ? mvh katrine

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-09-05 09:53

Hvad med at bruge en gang Rodalon ?
Det skulle gerne tage lugten fra kattens tis.

http://goderaad.tv2.dk/artikler/artikel.php?id=8167
http://www.linolie123.dk/shop/default.asp?ProductID=4123

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 28-09-05 09:57

Febrize kan købes i alle stormagasiner.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 10:07

Tæpperens kan købes hos Flügger og tæppeforretninger.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 28-09-05 10:11

Træde på kattens nak, så gør han/hun det ikke mere!!

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 28-09-05 10:18

jeg kan træde på coliniii s nakke så siger vedkommende ikke mere

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 28-09-05 10:21

du skal have vendet din kat af med det, ellers kommer du ingen vegne. her kan du evt bruger en forstøver (dem som man kan vande blomser med) hvis du ser katten lave noget slemt, så sprøjte lidt hen efter den. så vil den blive forskrækket og flygte væk. derudover skal kattebanken renses hver dag, katte er kræsne og vil have et rent sted.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 28-09-05 10:37

Hej Taiken

Som Nordsted1 ville jeg også vælge en tæpperens/shampoo.

Bland det op efter brugsanvisningen, skum den godt op med en svamp,kom skummet på pletten,fjern noget af fugten med køkkenrulle eller gammel håndklæde dette gentages to-tre gange, processen gentages med koldt vand da det slår sæben ned hurtigere end varmt vand.
Hvis det er nødvendigt at bearbejde pletten med børste eller svamp så husk.
For at undgå at pletten bliver større,startes fra yderkanten af pletten og arbejdes ind mod midten af pletten.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-05 10:54

Jamen, tænk lige på, at det er trukket gennem stoffet, ned i hynder/polstring.

Det bliver ikke let at fjerne den lugt, der vil altid være noget inde i sofaen som du ikke kan komme til at fjerne.
Du kan selvfølgelig prøve at fjerne det overfladisk med Rodalon, men prøv lige et sted hvor det ikke kan ses, om stoffet kan tåle Rodalon.

Lad endelig være med at prøve alle mulige mærker til at "fjerne dårlig lugt" Det vil kun gøre det værre....lidt ligesom hvis du kan forestille dig at prøve på at dæmpe en fæl svedlugt med deodorant, uden at vaske dig

Men det må vel også være lige så vigtigt, at finde ud af hvorfor katten tisser i sofaen, og måske få den vænnet af med det.
Der er jo ikke meget ved, at du måske (jeg tvivler dog) får fjernet lugten, bare for at misser igen tisser deri.

og hvis du må opgive og anskaffe en anden sofa, hvad så....så tisser den også bare deri.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 10:57

Taiken... i stedet for at bruge køkkenrulle, ville jeg drysse kartoffelmel, derefter lægge et viskestykke over, dagen efter kan du støvsuge det hele væk igen. Kartoffelmelet suger også noget at misfarvningen væk.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 28-09-05 11:15

Prøv nu lige at holde igen med alle de gode råd, der er temmelig stor forskel på hvad forskellige materialer kan tåle af kemikalier, det hele starter med at finde ud af hvad sofaen er lavet af, og hvad fyldet består af

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 28-09-05 14:55

Fandt lige hos ask-alex.dk: http://www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=1192