/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Valg af Grafik Kort (GF 6600)
Fra : TheOsirisDK
Vist : 330 gange
100 point
Dato : 24-09-05 19:01

Jeg ved det jeg ved det... disse spørgsmål er blevet stillet pænt mange gange... Men nu bliver det så stillet igen:
Hvilket Grafik Kort?

Okey, så jeg har snakket lidt en ven der har rimelig check på det med computer hardware, og han (så vidt jeg husker) har anbefalet:
http://www.tigerdirect.com/applications/SearchTools/item-details.asp?EdpNo=1460940&Tab=0&NoMapp=0
Jeg har selv søgt lidt på "edbpriser.dk" og fundet bla den her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=153767 (lidt dyre kan så vidt jeg kan se lidt mere end andre i samme serie)
Ydermere fandt jeg den her:
http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=52997
Den lever så vidt jeg kan se op til kravende, men det ligner slet ikke et 6600 kort...

Nuværende computer Specs
CPU Properties:
CPU Type AMD Athlon XP 2000+
CPU Alias Palomino
CPU Stepping A5
CPUID CPU Name AMD Athlon(tm) XP
CPUID Revision 00000662h

CPU Speed:
CPU Clock 1666.16 MHz
CPU Multiplier 12.5x
CPU FSB 133.29 MHz (original: 133 MHz)
Memory Bus 133.29 MHz

CPU Cache:
L1 Code Cache 64 KB
L1 Data Cache 64 KB
L2 Cache 256 KB (On-Die, Full-Speed)

Motherboard Properties:
Motherboard ID 03/01/2002-VT8366-8233-6A6LVM4AC-00
Motherboard Name MSI MS-6382 (Medion OEM) (3 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 2 DIMM, Audio)

Chipset Properties:
Motherboard Chipset VIA VT8366A Apollo KT266A
Memory Timings 2.5-3-3-6 (CL-RCD-RP-RAS)
Command Rate (CR) 2T

BIOS Properties:
System BIOS Date 03/01/02
Video BIOS Date 03/05/02
Award BIOS Type Award Modular BIOS v6.00PG
Award BIOS Message W6382M7 V1.52 030102 MEDIONPC 10:05:00
DMI BIOS Version 6.00 PG

Graphics Processor Properties:
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
Video Adapter nVIDIA GeForce4 MX 420 (MSI G4MX420)
GPU Code Name NV17 (AGP 4x 10DE / 0172, Rev A3)
GPU Clock 250 MHz
Memory Clock 166 MHz

Sensor Properties:
Tsystem 42 °C (108 °F)
Tcpu 60 °C (140 °F)
Fcpu 4530 RPM
Vcore 1.76 V
Vaux 1.23 V
Vio 3.34 V

(taget fra EVEREST, håber de infomation kan bruges...)

Mit spørgsmål:
Kandu hjælpe mig med at finde et (geforce!) pc spil grafik kort, der for det første understøtter PixelShading, for det andet kan leve op til kravene fra idags og next-gen pc spil.

Hvad er over hovedet godt at gå efter? hvilke tanker skal man gøre? hvordan finder jeg ud af om det overhoved passer ind i min comp?
Derudover, ville det være ret hvis nogen kunne fortælle hvorfor et eVGA kort koster feks mere end et ASUS? Er et Geforce kort ikke bare et Geforce kort?
Og kan jeg komme ud for at købe feks et 6600 der ikke understøtter PixelShading fordi det er en anden producent(asus, club3d osv)???

Er GF 6600 i det hele taget et godt valg?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 24-09-05 19:09

jeg købte et geforce 6600 gt 128 mb ddr3
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=115510

det er jeg fuld ud tilfreds med.

men spurgte selv for nyligt og de sagde at rammene ikke talte så meget.

Så derfor købte jeg et kort med 128 mb ram i stedet for 256 fordi det ikke har den store betydning.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-09-05 19:16

Helt klart

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=153767

uden diskution, du får den ultimative oplevelse

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 24-09-05 19:58

NO OFFENCE! men er en elev af en dansk lære hvis filosofi lyder noget i retning af "for konstatering skal føælge en begrundelse"
...
og en 1.700 kr konstatering kræver noget af begundelse...
af hvad menes der med at rammen ikke har så meget at sige? hvad har så noget at sige? clock hastigheden? pixel per cycle?
og hvor stor en forskel vil jeg mon egentlig få ved at opgradere fra et GF4MX til f.eks et 6600...?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 25-09-05 09:24

Da du kun har en 2000+ CPU ( som er alt for langsom til nye spil ), så kan du næsten lige så godt vælge 6600 uden GT.
Om der er 128 mb eller 256 mb det er lige meget for et 6600 kort kan ikke udnytte det alligevel.
Svarer til at sætte 512 mb ram i en 200 Mhz pc.
Jeg har selv en Amd64 - 3000+ med 2 x 512 ram, gforce 6600 GT og det spiller max.
Den CPU du har kan ikke levere nok kraft til et 6600 GT så de kræfter det har bliver ikke brugt.

Og til dig med et GF4 MX, så kommer det også an på hva du har af CPU. Er den over 2600+ så kan det betale sig for dig at skifte grafikkort.
Hvis du har en langsommmere CPU så skift det hele.

Til folk der spiller, så kan det bedst betale sig at købe AMD.
meget mere kraft for pengene.

Jeg kan spille Doom3, Half-Life 2, CS: Source, BattleField 2 og alle andre store spil i 1024*768 i max quality og det kører godt.

Doom3 på en 2000+....... Glem det.

Tjeck evt www.tomshardware.com
Og se hva din CPU den kan.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 25-09-05 09:24

ps, køb et billigt 6600 kort. ikke et til 1700.. det er penge ud af vinduet. for 1700 kan du få 6800!!!

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 25-09-05 12:38

planen var lidt med hensyn til CPU at vente lidt til Dual Core kom ned i pris, og så investere i sådan en...

Men med hensyn til grafik kort så mener i ikke at en 1666 mhz (2000+) ville kunne trække en 6600?
Ville jeg overhoved mærke en forskel? Ville jeg kunne slå nogen af alle de extras som feks AA, AF Pixel Shade og alle dem til selvom min CPU ikke rigtig kunne følge med?

Ville det så overhoved betale sig a købe et feks 6600 nu, og så vente med CPU'en?

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 25-09-05 12:47

btw; ikke desto mindre kan jeg spille Doom 3 på den jeg har nu, i 1024*768, medium/low quality uden noget lag...
Mit største problem er at mit nuværende grafikkort/CPU/Direct X ikke passer sammen og mit GF4 slår (af hvad jeg har forstået) tilbage til AGP 1... Derudover kan jeg slet ikke starte nyere spil fordi de kræver ting som Pixel Shading...

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 27-09-05 12:51

::bump::
Så okey, det ser ud til at være lidt delte meninger... Er der ikke en "Hardware for dummies"?
Hvor der er defineret hvad et grafik kort er (og de forskellige begreber) på et nogenlunde forståetligt sprog?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 29-09-05 18:34

Her en lille dummie forklaring.
Når du ser på grafikkort, så kig på Mhz på RAM ( ramdac ), Mhz på chippen, selve chippen (minimum 128 bit) og RAM (128 mb mindst).
Der bliver stadig lavet meget hurtige grafikkort til AGP(x8) porten , men den er snart alt for gammel. De nye motherboard er alle med PCI-express(x16).
PCI-express kortene er både billigere og hurtigere.
Jeg har set en AMD64-3700+ dog uden dualcore til 2000kr. men der er fint fart på den.
Ingen grund til at vente på noget i PC verden, for når det du venter på er nede i pris, så er det noget andet som er spændende.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 29-09-05 19:51

Det er jo sandt... men planen var at jeg ville have et grafik kort her og nu helst omkingde 1000kr... (har 7000 tilovers, så tanken om en San Diego core og GF 7800 er der stadig)

Det er dog for tiden kommet ned til dette:

http://www.tigerdirect.com/applications/SearchTools/item-details.asp?EdpNo=1460940&Tab=0&NoMapp=0

Køleren ser lidt bette ud, hvis nogen har nogen foreslag til dette? Ydermere skrammer det mig lidt at der bare står "DDR" og ikke "DDR3" feks...

Og jeg checkede det med PCI-E... Det er rigtig, samme kort koster kun $ 114 med PCI-E... men er PCI ikke meget hurtiger? hvorfor er det så billigere?

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 29-09-05 20:12

Ups sorry, det var den her.... lol.. ned DDR3, (dog kun 128 af dem) 500mhz clock, 14.4GB/sec
(sammenlignet med min på cirka 2...)

Alt til en pris af cirka 774 kr... (plus fragt... så det er cirka 1000)

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 29-09-05 20:22

Ja, der ser du.
Hvis du har 7000,- så bør du købe:
Et godt bundkort til ca 1000 kr
Mindst 2x 512 ram, og ikke billige ram. Gå efter kingston eller GeIL, jeg har GeIL og de er nice. CL 2,5 er de på, normale ram er på 3,0
Bare de er Dualchannel godkendte.
og se om du kan finde et billigt Gforce 6800GT hvis du vælger en hurtig CPU til omkring 2000-2500 kr, ellers er 6600GT lige ok. 6600 uden GT for skidt til nye spil.
Skal du spille de nye spil, så ligge en stor del af spilleglæden i grafikken.
Hvis du skal bruge din PC til at spille på og hastigheden i selve windows ikke betyder ALT, så gå efter en AMD cpu. Der får du mere for pengene.
Gudesiden er helt klart www.tomshardware.com

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 30-09-05 18:23

Okey. så vidt jeg kan se tror jeg bare nåjes med et grafik kort her og nu... men på det jeg vil ahve står der så:
"An available 4-pin Molex hard drive power dongle"
Hvad betyder det?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 30-09-05 19:05

Det betyder at den skal ha strøm på samme måde som en harddisk.
Det er fordi den bruger mere strøm end AGP porten kan levere.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 30-09-05 19:07

ps, lad være med at købe dit kort i udlandet. Det kan ikke betale sig, og skulle der være en fejl på kortet, så bliver det lynhurtigt et meget dyrt kort.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 30-09-05 21:45

så hvis jeg nu sukke have et nyt kabinet, (front usb'en virker ikke) - hvad vill ejg så have brug for?
Og, jeg kan desværære ikke finde nogen danske eVGA forhandlere... og jeg har ingen erfaring med andre firmaer... desuden er det kalrt det billegeste kort jeg kan finde, selv med forsendelse og moms...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 01-10-05 02:04

eVGA??
Du smider penge ud af vinduet hvis du køber AGP grafikkort.
Du skal jo alligevel snart skifte bundkort og CPU og så har du et AGP kort som du ikke kan bruge da de nye bundkort er med PCI-E

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 01-10-05 10:17

da ikke hvis jeg køber et med AGP... er PCI-Evirkeligt så godt?
btw, jeg skal nok IKKE have et eVGA alligevel, det jeg havde udset mig er lige STEGET (wtf) med 200 kr!
TROR jeg går efter et "Chaintech" - $10 billigere og 100 mhz hurtiger,med PCI-E.
Sigh, så skal jeg abre havde et nyt bundkort også... jeg går ud fra det skal være et socket 939, men hvordan ved jeg så om mit nuværende CPU passer? og SKAL jeg så have et nyt chipset også? hvad ville være godt her?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 01-10-05 16:23

Din nuværende CPU passer under ingen omstændigheder i et socket 939.
Socket 939 er kun til AMD 64 bit. ( det har jeg nemlig selv )
Asus A8N-E
PCI-E er ikke bare bedre end AGP, det er også billigere at lave grafikkort til, og næsten ingen af de nye bundkort er med AGP.
Hvis jeg var dig, så havde jeg købt helt nyt nu.
Køb en AMD64-3700+ for 2100kr
Køb et Asus bundkort som understøtter den CPU
Køb RAM som er godkendte til det bundkort (dualchannel), jeg har GeIL RAM og det er kvalitet.
Køb et Radeon X800 PCI-E grafikkort
Og så har du dig en rigtig fed maskine.
ps. husk for guds skyld at finde et kabinet med 350watt PSU, for den du har nu understøtter helt sikkert ikke de nye bundkort.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 03-10-05 15:18

Men nu er vio allerede hen i nærheden af de 4-5000 kr... det var ikke lige det der var meningen.... anyway... jeg åbnede min comp for at lære lidt om hvordan mit graffik kort sad fast...og hvilken PSU jeg havde.. 2 problmer opstod deraf..
1, jeg så INGEN ledninger komme fra eller til mit grafik kort (ej nogen ledige fra motherboarded
2, lige AAGP'en stod der med små bogstave "AGP 1"... hopefully har det er intet med AGP hastigheden at gøre?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-10-05 18:35

dit kort er så ældgammelt at det ikke har brug for ekstra strøm, så derfor ingen ledninger til det.
Der er heller ingen ledninger til mit gforce 6600gt og det sluger ellers strøm.
Dit AGP grafikkort kører sikkert fuld hastighed. AGP 1 betyder sikkert AGP port 1 ( der er kun 1 port. )
Med det grafikkort du har nu så er det altså penge ud af vinduet og købe et nyt, det er bedste råd.

Dit spørgsmål....

<Mit spørgsmål:
<Kandu hjælpe mig med at finde et (geforce!) pc spil grafik kort, der for det første understøtter <PixelShading, for det andet kan leve op til kravene fra idags og next-gen pc spil.

Du kan IKKE spille et eneste af de nye spil med den sløve CPU som du har nu, lige meget hvilket grafikkort som du sætter i.
Prøv og du vil blive skuffet.
jeg har en 3000+ og jeg vil gerne ha mere for nogle af spillene hakker i høj opløsning med høj billedkvalitet.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 03-10-05 19:07

hmm... kan vi blive enige om at jeg vil mærke en forbedring?
men, i siger at jeg ikke kan spille et eneste af de nyere generations spil. Jeg spiller fortiden GTASA i 1024 x noget, (ingen draw distance - ik brug for det) og medium model quality, uden NOGET som helst lag af nogen art... Det der holder min computer tilabge er det faktum at mit graffik kort ikke understøtte nyere shader modeler, skygger og AA/AF mm. Det ville et 6600 GT. Jeg har snakket med et masse, og de fleste forsikre mig om at min CPU ikke vil bottleneck'e et sådan graffik.
Men hvis jeg skulle have et ny CPU/computer eventually kan i have ret I jeg så ikke rigtig har noget at bruge mit AGP kort til så, eftersom de fleste motherboards kommer med PCI-Express...
Sigh, hvordan har i overlevet udviklingen? at følge med tiden er jo dyrt... Og jeg er ekstremt imponeret over at min nuværede PC, på trods af dens forældethed, alligevel har formået at følge så godt med...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-10-05 19:17

Forbedring tror jeg ikke at du vil. måske en lille bitte smule i de helt nye spil.
GTA SA kræver kun en 1 Ghz med 256 ram og anbefaler en AMD XP eller lign.
Jeg er sikker på at GTA ikke er særligt tungt, så hvis det kun er det spil der interessere dig, så kan du godt mærke en forskel da det jo, som du siger, understøtter en del mere.
Shadere koster ikke få mange kræfter, men det gør AA.
Bare husk at du kun opgradere til et enkelt spil og om under ½-1 år vil være håbløst bagude.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-10-05 19:19

puha puha, jeg har lige set screenshots fra spillet, og de ser meget flotte ud, så jeg er rimelig sikker på at du ikke kan kører det i fuld opløsning med fuld billedekvalitet på.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 03-10-05 19:23

Jeg mente bare jeg godt kunne afstææte små 1000 kr til et graffik kort her og nu... om ½-1 år BURDE jeg have anskaffet mig et ordenlig rig... Så jo det er vel penge ud af vinduet, til et MEGET dyr time pris for underholdning, men hvis jeg kunne nøje med et graffik (og nu også desværre en ny PSU (+400kr)) så syntes jeg godt kunne overkomme det... At købe en hel ny computer her og nu suntes at være tåbeligt da jeg ikke ANER hvor jeg er om et år fra nu... (9. klasse fortiden)

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-10-05 19:45

Aha.
Du vil få lidt mere hastighed ud af et GeForce FX 5500, men jeg ved ikke hvor mange ting det understøtter.
Det koster kun 450,- på www.edbpriser.dk

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 07-10-05 15:38

Fuck nu det.
Havde faktisk besluttet mig for at købe dette her http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=156801

Så så jeg så disse to:
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=159079
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=159080 (dual core - betyder det 3800 x 2?)

Begge ligger LIGE PRÆCIS inde for min faktiske buget. Og det er problemet.
Overvejer det faktisk en hel del. Alt hvad der sidder i tiltaler mig (og dem jeg har snakket med indtil nu)

Det jeg syntes er sjovt er at graffik kortet, det der har taget mig en uge nu at bestemme mig til, sidder i begge computere (bare med PCI-e)... fate?

Som sagt havde jeg slet ikke tænkt mig at bruge så mange penge... on the other hand, kan ikke se hvad jeg ellers skulle bruge dem til her og nu....

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 07-10-05 15:38

so whadda ya think?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 07-10-05 18:12

Det ser ud til at være rimelig i prisen. Zitech plejer ikke at være billige, men de er kendte for deres rigtig gode service, hvis noget ikke er som dom du vil ha det, eller hvis den bryder sammen.
Du vil helt sikkert blive rigtig glad for den.
Det var den øverste som jeg kiggede på.
Den nederste er ikke det mange ekstra penge værd, for små 300Mhz mere.
Ikke alle programmer understøtter X2 alligevel.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 07-10-05 18:38

så du mener ikke at Dual-cores er det værd endnu?
endnu, hvor stor en forskel giver det at gå fra 1.6 ghz til 2.2? og eftersom det er 64 bit prossesor kan jeg stadig køre de gamle programmer? (altså rigtig gamle som Tiberian Sun eller ligende)

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 07-10-05 18:46

Du kan kører alt det som din gamle PC kan, for det er en 32-64 bit. den kan begge dele.
Ren 64 bit er ikke lavet endnu.
Dual-core er pengene ud af vinduet lige for tiden. Det er for nyt og du får nok Mhz for de ektra $

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 07-10-05 18:54

men seriøst? 7000 for en færdig computer... jeg skulle aligvel give 2000 hvis jeg skulle have det graffikkort..
her der ved jeg det virker, og det medfølgende motherboard giver mig nogle muligheder jo...

det KAN faktisk godt være jeg køber den...

men du sagde at Zitech ikke var de billiegeste? er der da nogen der kan finde denne comp/bedre et andet sted (i dk helst) for færre penge? ville da meget gerne høre...