/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Momsafregning
Fra : mikefun
Vist : 1046 gange
100 point
Dato : 24-09-05 12:20

Nu er det snart tiden jeg skal afslutte min første momsperiode i min nystartede virksomhed, men jeg er kommet lidt i tvivl om hvad jeg gør når jeg har købt software uden for EU, og derfor selv afregnet moms som er posteret på min konto "Moms af varekøb mv. i udlandet" (Summarum2). Jeg brugte summarums u25 momskode så momsen er også posteret under købsmoms.

Hvordan får jeg udlignet saldoen "Moms af varekøb mv. i udlandet" ?

Købsmoms vil jeg kreditere og derefter debitere konto for momsafregning.
Salgsmoms vil jeg debitere og derefter kreditere konto for momsafregning.

Nu er de jo i nul men hvad med min konto "Moms af varekøb mv. i udlandet" ?

Svar gerne med et eksempel for "dummies" .

Med venlig hilsen,
Michael

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 24-09-05 16:39

Forstår ikke spørgsmålet.

Har du betalt moms ved varekøbet til butikken?
Var det EU eller ikke EU?

Når vi køber software i f.eks. USA plejer vi med det samme at opgive CVR plus landekode, og så slipper vi for moms ved købet.

Så bogfører vi bare uden moms. For man kan selvfølgelig ikke få godtgjort moms, når man ikke har betalt moms ...

Kommentar
Fra : mikefun

Dato : 24-09-05 19:18

Ifølge momsvejledningen skal man selv afregne moms ved køb af f.eks. elektroniske ydelser udenfor EU.
Den moms man beregner bogfører man under "moms af varekøb i udlandet". Har man momspligtige aktivteter og fuld fradrag for momsen bogfører man den samtidig under købsmoms.

Og da frem og tilbage er lige langt vil den endelige moms udgøre 0 kr.

Der er endda et felt der hedder Moms af varekøb i udlandet på momsafregnings sedlen.

Accepteret svar
Fra : Leo.pedersen

Modtaget 100 point
Dato : 25-09-05 13:50

Hej

Du har opsat dit bogføringsprogram korrekt, dvs. du har ikke sat det til "ingen moms", men sat det til køb i udlandet.

Hvis du så køber for kr. 100.000 i USA, så betaler du kr. 100.000 uden moms. Når du bogfører, så bogføres varekøbet med kr. 100.000 og modpost på bank (eller skyldige kreditorer), samt bogføres automatisk kr. 25.000 i debet på købsmoms (indgående afgift) samt kr. 25.000 i kredit på "Moms af køb i udlandet".

Debetposteringen indgår således i den normale købsmoms og "Moms af køb i udlandet" har sit eget felt lige nedenunder salgsmoms.

Disse momsposteringer får således ingen betydning for nettobeløbet af den moms du skal betale, men det er et lovkrav.

Bemærk at der i momsbeløb ikke er forskel på om det er uden for EU eller inden for EU, men hvis det er inden for EU, så skal du skrive den samlede værdi af varekøb i EU i rubrik A (bliver lige i tvivl om det er rubrik A, B eller C, men det fremgår af girokortet).

Den sidste dag i kvartalet kan du "nulstille" både salgsmoms, moms af køb i udlandet samt købsmoms og flytte nettobeløbet til "momsafregning". Når du så betaler momsen, så udligner du "momsafregning", således at den ved hver betaling går i nul.

Det er en god ide kun at ompostere det som du skriver på girokortet, dvs. i hele kroner, det betyder at salgsmoms m.m. ikke bliver helt nulstillet, men øreresten indgår i det følgende kvartal.

Det er en god ide, at have tre varekøbskonti, en til dansk køb, en til køb i EU og en til køb uden for EU. De to sidstnævnte skal have momskoden "udland", eller hvad den nu hedder i dit program.

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk

Godkendelse af svar
Fra : mikefun

Dato : 27-09-05 06:45

Jeg takker