/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
maleri
Fra : oldfux
Vist : 895 gange
100 point
Dato : 23-09-05 23:45

Hvordan renser man et maleri for gammel tobaksrøg og anden " patina"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-05 23:50

Sådan renses malerier

Tidens tand sætter også sine spor på malerier. De bliver støvede og matte at se på. Er det værdifulde malerier, eller malerier med stor affektionsværdi, der er tale om, bør man overlade rensningen til en fagmand, for eksempel en konsevator.
Malerier kan renses på følgende måde.

Du skal bruge:
vinduesrens
klud

Gå forsigtigt til værks

Sprøjt lidt vinduesrens på en klud, og tør meget forsigtigt over maleriet.

Vigtigt

Det er vigtigt, at det kun er kluden, der bliver fugtigt.
Maleriet skal holdes så tørt som muligt. Begynder farven at smitte af, skal du straks stoppe og så eventuelt fortsætte, når maleriet er tørt igen.
Det er muligt, at rensningen af maleriet skal foretages over nogle gange for at forhindre, at maleriet bliver så fugtigt, at malingen begynder at smitte af.

er fra dette linkhttp://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=14&id=4093

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 23-09-05 23:51

Hvis det er et maleri, der har værdi ville jeg ikke selv rense det, men kontakte en konservator

http://www.kunstonline.dk/indhold/konservering.php4

linket er kun et eksempel.

Hvis du selv vil rense et maleri kan du ødelægge mere end du kan gavne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-09-05 07:30

Brug kun vand og dup forsigtigt med fugtigt franskbrød.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-05 11:10

Der er også dette råd: En kartoffelkur.
Malerier kan renses med en rå kartoffel. Du skræller en stor kartoffel og skærer den ene ende af, så du får en plan flade. Den gnider du med let hånd hen over maleriet, og når kartoffelen er blevet snavset skærer du en skive af og fortsætter. Når du tørrer efter med en blød klud, får maleriet sit friske udseende tilbage.

er et link herfra http://www.netdillen.dk/html/vores.htm

Godkendelse af svar
Fra : oldfux

Dato : 28-09-05 23:04

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-09-05 23:17

Tak oldfux

I mit tidligere indlæg skrev jeg "værdi"

Det kan betyde at maleriet er mange penge værd, men det kan også betyde at ma
leriet har affektionsværdi.

Begge dele er noget værd.

Held og lykke med rensningen.

Hilsen ans.