/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Bodeling
Fra : oldfux
Vist : 1162 gange
100 point
Dato : 23-09-05 21:41

Jeg vandt nogle penge i lotto og troede det var lykken. min kone ville gerne have ny bil og huset skulle renoveres fra A-Z samt nye møbler og andre forbrugsgoder. Det var vi altsammen enige om, men nu vil konen så have halvdelen af resten på sin bankkonto, vi har altid haft hver sin konte men fælles budgetkonto.Hvis hun ikke får det vil hun skilles for så skal jeg give hende halvdelen siger hun. Det drejer sig om 4 mill.og jeg syntes ikke jeg vil overlade dem til hende, hun vil sandsynligtvis give nogle af dem til sin søn ( fra tidligere ægteskab) han tjener godt og kan sagtens vente til vi dør. Kan hun det ?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 23-09-05 21:45

Hvis du giver hende pengene, kan hun godt give nogle af dem til sin søn.
Øhhh...hvor længe har i været gift??? Det lyder lidt absurt i mine øre, at hun kommer med sådan en melding.

// Toupie

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 23-09-05 21:51

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-500/b500-116.html

Ved skilsmisse indgår pengene som en del af et formuefællesskab.

Mens I er gift, er det dine penge.

Så hvis du vil sikre dem, skal du have oprettet et særeje.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-05 21:58

Tal med en advokat.

Få evt. oprettet særeje.

Men tal lige med en advokat, det har du jo råd til

Kommentar
Fra : oldfux

Dato : 23-09-05 22:08

Til Toupie. Absurd dækker ikke. hun ville ikke have mit efternavn da vi skulle giftes for 13 år siden. det fik hun nu men sådan har det gået slav i slav. Det er 9 år siden vi havde sex sidst ( og 25 dage) Jeg vil ikke undvære vores hus så jeg finder andre udveje til at overleve på .
Til dova. Tak for tipset, men kan man få særeje uden modpartens samtykke og kan man få det på midler der er erhvervet i ægteskabet ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-05 22:20

Tal med en advokat.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 23-09-05 22:26

Oldfux det lyder ikk ligefrem som det bedste ægteskab i har gang i der Jeg ville klart gøre som Ans foreslår og tage kontakt med en advokat med det vuns..

Kommentar
Fra : sprit73

Dato : 23-09-05 22:38

Hej,

Selv om I har fælleseje, råder I hver for sig i levende live over, hvad I hver for sig ejer, dvs.:

1) de ejendele, som I hver for sig ejede ved ægteskabets indgåelse,
2) de ejendele, som I hver for sig har anskaffet jer under ægteskabet samt
3) de ejendele, som I hver for sig måtte have arvet eller fået som gave under ægteskabet.

I det familieretlige sprog kaldes den del af fællesformuen, som hver enkelt ægtefælle råder over, for den pågældendes bodel, og alle ægtefæller med fælleseje har derfor hver sin bodel - stor eller lille.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I juni sidste år vandt min kone 200.000 kr i lotto. Pengene satte vi i huset. Nu skal vi skilles og banken har bildt hende ind at gevinsten egentlig bør tilfalde min kone, da det var hende der vandt dem!

Kan det være rigtigt???

Vi har altid haft fælles økonomi og ingen af os har særeje, og vi står begge som ejere af huset, og godt nok var jeg ikke med til at beslutte, hvilke lotto-tal der skulle på kuponen, men da vi har fælles økonomi, har jeg været med til at betale den!

SVAR.
Du kan tage det helt roligt. Banken er helt galt afmarcheret Hvis den pågældende bankrådgiver kom med samme opfattelse ved en eksamen på bankskolen, ville den pågældende sikkert dumpe med et brag.

Lottegevinsten indgår i formuefælleskabet og skal deles på samme måde og efter samme regler, som jeres øvrige fællesbo.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ægtepagter skal underskrives personligt af begge parter, som skal være ved deres fornufts fulde brug

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ovenstående tekst er fundet på www.familieadvokaten.dk - håber det hjalp lidt

"Hvem der bare kunne vinde i lotto"

/sprit

Kommentar
Fra : oldfux

Dato : 23-09-05 22:52

Hej sprit!
Jeg har læst den hjemmeside og det ser ud til at jeg må forære kattens værn et par mill for at drille hende
Tro mig det er ikke bar lykke at vinde i lotto, du for en bunke nye venner du ikke anede eksisterede, sjovt nok er de allesammen på røven

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-09-05 23:17

oldfux

Hvis du selv vil ende på "røven" så skal du ikke kontakte en advokat.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 24-09-05 00:30

Har du selv nogle børn eller evt. forældre, som du kan forære pengene til?

Da du har vundet pengene tilhører de din formue, og du kan således råde over dem. Men som andre har skrevet, i en skilsmisse vil halvdelen af din boslod tilfalde din hustru.

Alternativt må du gøre op med dig selv, om det er et par millioner værd, at slippe af med din hustru??? Sådan som du beskriver dit ægteskab ville jeg overveje det seriøst....

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 24-09-05 02:20

Hej oldfux.

Jeg vil ikke sige så meget andet end TILLYKKE med den flotte gevinst

Jeg kan sagtens forestille mig at det ikke kun er lykken at vinde så mange penge men jeg er overbevist om at du nok skal finde en løsning på det hele.

Men SELVFØLGELIG skal du kontakte en advokat og det kan, efter min mening kun gå for langsomt - afsted med dig

Held og lykke med det hele.

Vh. Vil.du.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-05 02:29

Jo, det ser ud til, at det ikke er muligt med særeje nu, uden konens samtykke.

Men øøeee

Citat
Jeg har læst den hjemmeside og det ser ud til at jeg må forære kattens værn et par mill for at drille hende

Så er du jo sådan set set lige vidt, for hvis du forærer de halve af pengene væk, vil hun sikkert også skilles.....og skal have det halve af de sidste 2 mill.
Og så står du bare der....ludfattig med kun 1 mill i stedet for to

Så uanset hvad, så sidder du godt nok i suppedasen

Hun er villig til at lade sig skille for at få andel i gevinsten..........Inderst inde lyder det også lidt som om familielivet ikke er helt tilfredsstillende, og at du måske ville være ligeglad med at slippe af med hende........bare det altså ikke koster noget....

Tjaeee

Penge er roden til alt ondt
Penge får det værste frem i folk
Den følsomste del af en mand er ikke hans hud, men hans tegnebog. (A. Hitler)
Der er intet så vanedannende som penge. (Don Marquis )
Penge ødelægger næsten alt - og mangel på penge resten (Hans Bendix )
Gør penge til din gud, og det vil plage dig som djævelen. (Henry Fielding )
Alle krige opstår om penges besiddelse. (Platon )
Penge kan ikke købe dig venner, men du kan få fjender i en bedre klasse. (Spike Milligan )
Rigdom er bedre end fattigdom, om ikke andre så af økonomiske grunde. (Woody Allen)

Så uanset hvordan, er den eneste mulighed for at sikre pengene selv:
Gem dem et eller andet sted, og fasthold at du har brugt dem på "cigaretter, whiskey og nøgne pi'r"..

Nej....helt seriøst, så bliver du nødt til at gøre op med dig selv hvad der er vigtigst for dig....om det er at opretholde ægteskabet, og være ligeglad med om konen får nogen af pengene........eller om du er ligeglad med at blive skilt.........og konen får nogen af pengene.
Og der bliver du sikkert nødt til i dine overvejelser, at tænke på hvad resultatet ville være blevet, såfremt der ikke var penge indblandet i det.....altså om du var tilfreds med at fortsætte ægteskabet eller ville have været ked af det hvis konen ville skilles.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : oldfux

Dato : 28-09-05 22:57

Tak for svaret dova.