/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Antenne forstærker ?
Fra : bruuno117
Vist : 1393 gange
100 point
Dato : 23-09-05 18:56

Min lillebror har lige sat et fjernsyn op i sit computerrum. Fjernsynet er forbundet via et 12 meter langt kabel der går inde fra dagligstuen, og koblet på et T-stik. Problemet er at signelet er hamrende dårligt i computerrummet, men på hans 28" inde i stuen er der ingenting. Kan det virkelig passe at man ikke kan få et ordentligt signal igennem 12 meter ledning ?

Han har overvejet at købe en antenne forstærker, kan man finde en ordentlig en på nettet?

Jeg hører lige at han selv har samlet antennekablet, så hvis han har klokket i det der, kan det så resultere i et dårlig billede?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 23-09-05 19:03

ja til samle selv
der kan købes billige forstærkere hos harald nyborg

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 23-09-05 20:29

eller jem og fix
det giver altid et dårligere billed hvis man samler et kabel
t sik giver også tab i signalet
og husk (det lyder ulogisk) runde bøjninger på ant.kabel
er det fælles antenne?
samle det selv hvis han ved hvad han gør er det ok
hvis ikke tja!!
skærmen må ikke røre ved lederen end ikke med en meget lille trdåd

ole

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-09-05 20:30

der findes også flere forskellige antennekabler, og det skal være den rigtige slags for at få et ordentlig resultat

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-09-05 20:59

Hvad sker der, når han kun har tv’et i computerrummet sat til uden T-led ?
Hvis det så er ok, er kablet i orden.

Jeg havde akkurat samme problem, dog med tv-tuner kortet i pc-hulen.
Jeg har fælles antenne fra Telia Stofa.
Jeg havde Telia Stofa ude for at måle på signalet.
Det var ok.
Jeg fik at vide, at T-led er noget Fanden har skabt.
Problemet er løst med en forstærker til en flad hund fra Jem & Fix.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 23-09-05 21:01

Ja det er fælles antenne. Og han har da bøjet det en del da det jo helst skal holdes rimeligt skjult. Og had er den rigtige slags antennekabel ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-09-05 21:03

Kablet skal være usymetrisk 75 Ohms antennekabel, og du skal sætte et delefilter ind der hvor du har T-stikket.
Delefiltret består blot af nogle modstande. Uden delefilter kan der nemt opstå forstyrelser apperaterne imellem.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 23-09-05 21:10

Jeg skal skal ikke kunne sige hvad det er for et kabel han har købt, mrn jrg går ud fra at det er et regulært tv antenne kabel, han er så vidt jeg ved ikke totalt idiot ;) men ellers må det vel stå på kablet hvad det er for et !?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-09-05 06:48

Kablet bør være HF tæt. Normalt kan disse kendes på, at der er viklet sølvpapir rundt om den inderste del af kablet.
Selve inderlederen, bør være 1 tyk, stiv tråd.

Som tidligere nævnt, køb en antenneforstærker hos Harald Nyborg til 50-60 Kr.

Det er før set, at det bedste resultat er når tv'et i stuen er tilkoblet T-stykket, og kun tv'et der sidder på den lange ledning føres igennem forstærkeren.

MVH

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-09-05 07:50

Ja et godt kabel er aldrig af vejen. Men det der er vigtigt er, at kablets impedans skal være den samme som det kabel der kommer ind med signalet. I modsat fald skal der en impedanstransformer ind på linien. Men normalt er det 75 ohm.
En forstærker er heller ikke af vejen. Dog er der nogle af dem, som tilsluttes direkte i stikkontakten der kan give problemer. Det er især de transformatorløse, der kan danne en krybestrøm til antennenettet, og som så får dit HFI relæ til at falde ud. (Jeg har selv prøvet det)
Men et delefilter vil være en god ide, da der ellers kan opstå forstyrelser på det andet TV, især når der ses to forskellige kanaler.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-09-05 09:28

kan også snilt være kablet der er problemmet ( stikkene )

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-09-05 09:34

Er du sikker "rotw" bruuno 117 skriver bl.a.
Citat
.... han er så vidt jeg ved ikke totalt idiot ;) ...

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-09-05 09:41

Thaaa.... de ER jo i famillie. Såååå....
Har du prævet med kun det tv i computerrummet ?
Som sagt T-led duer ikke. (Til min radio er T-led ok )
Gambrinus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-09-05 10:26

har set mange problemmer med færdig lavet (billig købe kabler)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-09-05 10:55

Jep
Det er noget skrøbeligt og man skal passe på med at trække, bukke, monterer det skidt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 24-09-05 13:11

Ja, vi må jo prøve nogle af de ting i er kommet med, og se hvad der sker, men det burde vel kunne lade sig gøre.