/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Krydderi, kartofler.
Fra : vil.du
Vist : 1104 gange
100 point
Dato : 22-09-05 16:47

Hej gourme'er

Vi var engang til et bryllup, hvor vi fik serveret mad fra 'Kokken og Jomfruen' - det var dette kendte 'tagselvbord' - buffet med mange ting.

Vi har aldrig selv brugt 'Jomfrukokken' derfor har jeg ikke haft mulighed for at 'nærstudere' tingene, det ser så dumt ud at pille alt fra hinanden, når man er gæst

Som tilbehør var der flere ting at vælge imellem, bl.a. nogle kartofler som var sindssygt gode.
Kartoflerne var ovnsstegte, uskrællede, halveret og blev serveret med nogle krydderier på skærefladen.

Et af krydderierne smagte en smule lakridsagtig, det er nok dette krydderi jeg efterlyser?

Jeg har forsøgt med anis men det var tilsyneladende ikke dette
Er der nogen af Jer der kan hjælpe?

Hvis nogen evt. kender hele krydderiblandingen der er brugt, vil jeg blive endnu mere glad

Knus til alle fra vil.du/Dorthe.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 22-09-05 16:56

det er fennikel

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 22-09-05 17:00

Hejsa
Når du nu har prøvet anis(som jeg heller ikke tror det er.Vil måske tro at det er et blandingskrydderi(som jeg bruger til ovnkartofler blandet med lidt olie)fik anbefalet det af en af vores venner som er kok.
Han brugte det også da vi sidste år fik helsegt pattegris i anledning af vores kobberbryllup.
Købes i store glas(af plastic"ggg") i engrossalg men kan også købes ved din lokale købmand dog i små glas.
indeholder :
Sar(kyndel)
rosmarin
timian
basilikum
merian
fennikel
salvie
lavendel
Dufter lidt af lakrids og hedder
Herbes De Provence.
Er også godt til tærter
mvh eskild

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-09-05 17:10

To rigtig gode svar som jeg snarest vil afprøve - jeg tror osse, nu, at det er fennikel jeg mangler i kartoflerne.

Jeg vil prøve med Herbes De Provence, som jeg godt kender men aldrig har haft på min krydderihylde da jeg altid har foretrukket at krydre med tingene hver for sig

Jeg vil osse prøve med fennikel sammen med egne krydderier og vender frygtelig tilbage når begge dele er afprøvet

Jeg lukker spørgsmålet nu, da jeg ikke er i tvivl om at I begge har ramt rigtigt, mirit du får pointene her og så laver jeg en tråd hvor du, eskild osse får

Knus og pænt tak til Jer begge

Godkendelse af svar
Fra : vil.du

Dato : 22-09-05 17:10

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 22-09-05 17:46

bare ok
Og god fornøjelse

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-09-05 18:51

fennikel smager hammergodt og bruges i mange kartoffelretter - god fornøjelse med prøvesmagningen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-09-05 19:29

eskild - gå ind i den anden tråd, oprettet til dig alone - så får du dine velfortjente points

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 27-04-06 11:09

bare ok
eskild8720