/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
brug af CH4
Fra : jeppenp
Vist : 1136 gange
70 point
Dato : 21-09-05 10:39

hvorn bruger man CH4 i et biogas anlæg...

skal til at lave et skole projekt hvor vi laver gas af biologisk affald... men kunne godt bruge lidt hjælp.... hvis i ellers har nogele gode idere må i gerne skive..

jeppe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-05 11:04

Almindeligt brugt navn: Metan, CH4

Stoffet

Metan er en gas, der optræder naturligt i atmosfæren i meget små koncentrationer.

Brug

Udslip til miljøet

Menneskeskabte udslip af metan kommer fra energiforbruget.For eksempel er hovedindholdet i naturgas metan, hvlket giver udslip hvis forbrændingen i motorer og gasfyr ikke er fuldstændig. Der frigives desuden metan fra kulminer og –lagre. Em anden menneskeskabt kilde er lossepladser, hvor metan dannes når organisk materiale nedbrydes af mikroorganismer uden adgang til ilt

Påvirkninger af miljø og sundhed

Metan er den næstvigtigste af de menneskeskabte drivhusgasser og har bidraget med ca. 20 % af den samlede menneskeskabte forøgelse af drivhuseffekten. Metan virker kraftigere end end kuldioxid på atmosfærens drivhuseffekt, men fordi det forholdsvis hurtigt nedbrydes, vil virksningen af en nedsættelse af metanudslippene slå hurtigt igennem. Der er ingen direkte sundhedspåvirkningerne ved de normale koncentrationer i luften, som findes i dag.

Internationale aftaler

Udslippet af metan og de fem andre store drivhusgasser er omfattet af FNs konvention om klimaændringer - Kyoto Protokollen. Metan er endvidere omfattet af EU-kommissionens EPER liste.

Dette fandt jeg på en google søgning

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-09-05 12:47

Metan er output fra et biogasanlæg. Det er altså ikke noget man bruger i anlægget; der putter man dyregødning og andet guf i, og ud kommer metan og lugtfrit gødningsvand med al plantenæringen i.
Men du mener måske:"Hvad bruger man stadset til?" - og det er et godt spørgsmål. Man kan bruge det i et gaskomfur til madlavning, bruge det til opvarmning i gasradiatorer, bruge det til at drive motorer med til elproduktion eller i bilmotorer (formedelst passende tryktanke. Der er noget med, at metan ikke lader sig trykke i væskeform ved stuetemperatur!). Altså en bekvem energibærer, der kan transporteres i rør eller i trykbeholdere og opbevares i beholdere ligesom kulgassen i fortidens bygasværker.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-09-05 12:52

Lige på falderebet: Mange dyrearters fordøjelsesbakterier udvikler metan i tarmene på deres vært som en del af fordøjelsesprocessen. Det gælder også dig og mig og især drøvtyggere som får, geder, kvæg, hjorte og antiloper.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-09-05 10:21

Øøøh - hva vil du ha mere?

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 28-09-05 10:24

hvordan man kan udnytte energien på et primetivt plan.. hvordan kan vi ommdanned metanen til el

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-09-05 10:38
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-09-05 12:08

"primitivt plan" og "omdanne til el(ektricitet)" er da vist ikke kommensurable størrelser! Man kan udnytte i en bunsenbrænder eller i en forbrændingsmotor eller et gasblus (som bare er en parallel bunsenbrænder). Forbrændingsmotoren kan da også trække en generator, men så er vi da vist ved at vokse ud af fysiklokalet!?

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 28-09-05 23:09

men er man ikke nød til at have metanen på tryk før du kan lave en kontroleret forbrænding.. vores lære syntes nok ikke det er s¨å sjovt med "eksplotioner"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-09-05 14:51

Bare metanen ikke er blandet med luft, før den kommer til brænderhovedet. Først når der kommer luft til, kan den brænde eller eksplodere - akkurat ligesom bygas og flaskegas. Og bygas er under meget svagt tryk; vi snakker om størrelsesordenen 40 mm vandsøjle (4 promille af en atmosfæres overtryk).
Kilde: "Opfindelsernes Bog", bind IV 1926, men naturlovene er ikke ændret meget siden da!
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 70 point
Dato : 07-10-05 20:25

Hvis du skal nedbrydet noget til methan er der Flere ting som er vigtige.

Ph skal være nogenlunde stabil. Typisk sker der til start en omdannelses til organiske syrer hvor pH falder. Herefter er der andre bakterier som nedbyder de organiske syrer til methan og vand og kylsyre.
En anden ting er at væsker er nemmere at nedbryde end fast affald.

Derfor er en god indgangsvinkel at gøre følgende.

Tag noget frugt - f.eks bananer. Blend det sammen med 10 dele vand og henstil det i en uges tid ved stuetemperatur under iltfri betingelser - f.eks i en plastikpose. Der skal også være mulighed for at der kan udvikles ca. 10 gange sp meget gas i posen - uden at det slipper ud. ´
Du bør rent nemt kunne se at der i plastikposen udvikles gas(Primært kulsyre og svovlgasseer som lugter) efter nogen dage. Desværre vil pH vare faldet - så der er behov for at du tilsætter Base/NaOH/lud til pH=ca. 8-9. Herefter skal du også tilsætte lidt affald/jord/kompost eller lign for at få noge methanproducerede bakterier. Hvis pH er rigtig og du venter måske 4-6 uger bør den gas der nu udvikles i en plastikpose være meget større.

Når du nu skal vise at det virker så skal du åbne for gassen og tænde ild til det !!

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 07-10-05 20:28

Jeg glemte at skrive at i et moderne biogaasanlæg så kan gassen afbrændes i en turbine eller en normal dieselmotor. Der skal dog ske en modifikation at gas/luft forholdet da der i biogas kun typisk er ca. 60-70 % methan - resten er CO2 og lidt ammoniakgas og lidt svovlbrinte. Derfor tilsætter man lidt mindre luft til turbinen/gasmotoren.

Godkendelse af svar
Fra : jeppenp

Dato : 05-12-05 19:46

Tak for svaret Thomas_Mygind.