/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
sms-beskeder når ikke frem til modtager
Fra : nhaibau
Vist : 2018 gange
50 point
Dato : 20-09-05 11:31

Min ven har sendt mig en del sms-beskeder. Tider modtager jeg dem bare ikke. Det er problemer, der opstår en gang imellem, hvilket resulterer i en del misforståelser hos os. Ligger fejlen hos min vens netværk eller hos mig? Hvor bliver de beskeder af?

Kommentar
Fra : ole65

Dato : 20-09-05 11:40

prøv at sende til en tredie telefon, og se hvad der sker

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-09-05 11:54

Hvillke net bruger I hver især? Hvis én af jer bruger et net med dårlig dækning kommer sms'en ikke frem/bliver sendt før I igen kommer ind i et område med god dækning. Så det KAN være begges net der har for dårlig dækning. En 3-tlf. har ofte meget dårlig dækning i store områder af landet. Bl.a. derfor vil jeg ikke bruge 3-tlf. Jeg bor i Herning og mange af mine venner der har 3-tlf oplever problemer med at sende og modtage sms'er selvom man jo ikke kan kalde Herning for "Lars Tyndskids mark".

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-05 12:42

Ja, det er jo ikke så let at finde ud af.

Måske tastes der et forkert nummer så en anden får beskederne, måske siger vedkommende bare at beskederne er sendt (kan du bedst selv vurdere, du kender vennen bedre måske er der fejl i din telefon eller den andens, eller det kan i teorien skyldes perioder med netværksproblemer.

Selv om det er et sted med dårlig dækning, skulle du under alle omstændigheder få beskederne når du så er et sted med dækning, på samme måde som når du får beskederne hvis din tlf f.eks. har været slukket og du så tænder den igen.

mvh dova

Kommentar
Fra : ole65

Dato : 20-09-05 12:46

Det er jo i og for sig meget enkelt.
Der er fire mulige fejlsteder

afsender
afsenders udbyder
modtager
modtagers udbyder

og så gælder det bare om at prøve sig frem til en tredie telefon og udelukke det som virker, og rette det som er galt, - hvis det er noget man selv kan

Kommentar
Fra : nhaibau

Dato : 20-09-05 14:50

Min ven fortæller at beskeder, som er sendt afsted, ligger i "sendte meddelser", hvilket jo som udgangspunkt betyder, at de er sendt af sted. Han har indstillet sendefunktionen på maksimal afventning, så jeg vil i princippet kunne modtage beskeden, når jeg kommer indenfor et godt dækningsområde. Jeg vil endvidere tilføje, at jeg kommer fra Odense, hvilket nok ikke skulle bevirke dækningsproblemer. Problemerne opstår dog kun til tider, hvilket jeg finder højst mærkværdigt. Jeg har aldrig oplevet det før.

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 20-09-05 15:32

på visse steder i en lejlighed el et hus kan der være så ringe kontakt at mobilen ikke modtager sms el opkald, hvor afsenderen/opkalderen får afvide der ingen kontakt er, el hvis man får raport så skriver den afventer, jeg har prøvet det massevis af gange med bekendte jeg ikke kunne komme igennem til, det kan også være belastning på nettet der gør det sværre at modtage. Til tider modtager jeg heller ikke en sms den dag den er blevet sendt min søster har oz prøvet det at der går flere dage før den dukker op i indbakken, og jeg bor i KBH det gør min søster oz, jeg tror ikke tele selskaberne kan forklare hvad det skyldes, de skubber nok problemet hen på mobiltelefonen, eller det andet selskab der nu er indblandet hvis ikke de 2 personer har samme selskab.

Kommentar
Fra : ole65

Dato : 21-09-05 00:13

Jeg har telmore/TDC som min udbyder, men ved fra mit daglige virke at "problemet" er det samme hos Sonofon
Hvis jeg har slukket min telefon, og senere åbner den, så kan jeg opleve at sms'er først kommer frem til mig når jeg foretager et opkald til et vilkårligt nummer, hvilket jeg opfatter således at Telmore/TDC først opdager mig når jeg er blevet aktiv, - altså ringer op.
Det er ligesom det man må akceptere, selv om det er lidt irriterende.
I forbindelse med overvågningssystemer som alarmerer via sms forekommer det også, hvilket ikke er så godt.
Jeg har derfor i det udstyr som jeg har med at gøre udskiftet SMS alarmering til almindeligt opkalds alarmering med talebesked fra opkaldsenheden
Jeg tror på at det er tilfældigheder der afgør det, men kan dog oplyse at det er mit indtryk at sms'er for det meste sendes straks
Jeg håber at dette svar er dækkende

Kommentar
Fra : nhaibau

Dato : 21-09-05 09:35

Tak skal I have alle sammen! Beskederne er ikke forsinket. De er bare aldrig dukket op, selvom der "sendt post" hos min ven oplyser at de er sendt afsted