/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændefyr - skal/skal ikke?
Fra : antiquado
Vist : 12254 gange
110 point
Dato : 19-09-05 11:28

Vi har netop købt hus på "landet" (Vejby), der pt. er fyret med et gammelt oliefyr.
Da vi er blevet anbefalet at få udskiftet fyret (og har tænkt os at flytte det), er jeg meget interesseret i at høre alle inputs og ideer omkring evt. at skifte det til et brændefyr/kombifyr. Jeg er næsten helt blank på området

Fyret vil komme til at stå i kælder, huset har (beboelig) kælder, stue og førstesal med ca. 70m2 i grundplan hver.

Spørgsmålene lyder i spredt fægte-orden:
* Er ideen med et brænde+olie-fyr overhovedet interessant?
* Jeg forventer at spare penge på opvarmning af huset (pt. ca. 30.000 kr. i olie om året). Er det en korrekt forventning?
* Kan fyret fungere på en sådan måde at det selv afgør, om der er brænde på, og ellers skifter til olieforbrænding?
* Kan I anbefale gode mærker/specifikke typer?
* Jeg overvejer også at købe brændeovn for hyggens skyld. Er det tåbeligt både at have brændeovn og brænde/olie-fyr?

Alle inputs modtages med kyshånd!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-05 11:40

Velkommen til det dejlige Nordsjælland Vi har et kombifyr, vi syntes det er alletider, vores er et støbejernsfyr, og fungerer på følgende måde:

Vi kører med brænde i hele fyringssæsonen, om natten når/hvis der ikke er mere brænde på, slår fyret over på olie, vi har sat fyret til altid at varme med 22 grader i vores vågne timer, og det slår så over til 19 grader om natte, inden vi står op, er det så indstillet til at der skal være 22 grader. Om sommeren har vi varmt vand via el, men hele vinteren bliver vores brugsvand også varmet op via brænde. Vores forbrug er ca. 12-15 rummeter brænde og ca 500 L olie. Vores hus er på ca 130 m2

Vores fyr hedder Norrahammer (svensk). Brændeoven giver en dejlig og hyggelig varme, men er ikke nødvendig hvis i har et tokammerfyr.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-05 12:05

Jeg har kun brugt brændselsfyr de sidste 25 år, og er vældig tilfreds med det, for det er meget billigere.
Selvfølgelig er der også noget arbejde med det i forhold til et oliefyr.

Men, når det er sagt, så ville jeg være betænkelig ved at have det så tæt på beboelsesrum, altså i en kælder hvor der er værelser.
Der mener jeg helt klart, at det skal være i en separat del af huset (mit er i et udhus)

For det sviner med aske og sodstøv, og man risikerer i perioder en vis røgudvikling (skorstenes beskaffenhed, vind/vejrforhold m.m.

Så ville jeg hellere anbefale et mere økonomisk og nyere oliefyr, og så en brændeovn.

Hvis man bruger en brændeovn meget, kan man spare mange penge på olieregningen.

Og m.h.t. det varme vand, kunne du så evt. overveje om det kunne betale sig med en kombi el-vandvarmer, sådan at du om vinteren varmer vandet op ved hjælp af oliefyret, og så slukker fyret om sommeren og varmer vand med el.

Der må du prøve at regne dig frem til hvor meget olie du bruger i sommerhalvåret, og finde ud af, hvad det ville koste at bruge el i stedet, altså om det ville kunne betale sig.

mvh dova

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-09-05 12:09

Generelt er det en RIGTIG GOD idé at have "alternative" opvarmningskilder i huset. Det som Nordsted1 har beskrevet er en UDMÆRKET løsningsmodel i et privat fyringsanlæg.
Det du/I skal have med i jeres overvejelser, er et kombifyr som kan fyre med flere forskellige brændselstyper i samme kedel. (se evt. på denne side www.twinheat.dk )...der findes selvfølgelig MANGE andre udbýdere end denne ene, men KIG JER GODT FOR og få referencer hos andre med et lign. anlæg!!!
Selvom det måske kan være/virke som en stor etapleringsudgift, skal I se på det som en langsigtet investering hvor I ikke i samme grad er afhængig af kun én energiform (se bare nu med de olie-og gaspriser vi har pt )
På denne måde "binder I jer ikke fast" på en enkelt energikilde. Træpiller, korn, fastbrændsel (skovtræ m.m.) osv. i samme kedel er et RIGTIGT godt valg hvis I har pladsen til opbevaring af dette.
Man kan i mere eller mindre ubegrænset omfang "hamstre" disse "brændselstyper" når prisen på dem er gunstig.

Held og lykke!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-05 12:12

Vores fyr står i vores bryggers. Det har vi ingen problemer med. Svineriet med aske og evt. sodstøv kan ligeså godt fremkomme ved en brændeovn, som ved fyr, ja næsten mere vil jeg påstå, vi har haft brændeovn.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-09-05 12:12

Forresten oplyser du, at du bruger ca 30000/år til olie.

Til sammenligning: Jeg opvarmer ca 250 m2, med træ.

Der bruger jeg 25-30 rummeter /år til ca 100 kr. pr rummeter.

Så skal jeg bare selv save og flække træet (det er selvfølgelig dyrere hvis man køber det savet og flækket)

Men skulle sikkert bruge noget nær samme beløb som du gør, hvis det er til olieopvarmning.

og så får jeg varmt vand via el-vandvarmer, og den udgift skal så lægges oveni opvarmningsprisen, og der regner jeg ´med 3500-4000/år til el til varmt vand.

Så det giver sammenlagt omkring 7000 mit varmebudget er på, + egen arbejdskaft med at save/flække træet.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-09-05 14:21

Hvis vi lige regner lidt:

Omkring 30000 til fyringsbudgettet svarer nogenlunde til omkring 3500 - 4000 liter olie.

Ansætter vi 4500 kWh gående til varmt brugsvand, nuværende kedelvirkningsgrad 75% fåes et dimensionerende varmetab på 8,7 kW. Det kunne pege lidt i retningen af at efterisolering ikke var nogen dårlig ide.

Er du luddoven ville naturvarme være et godt alternativ. Forbruget til en god jordvarmepumpe vil ligge i størrelsesordenen 8200 kWh pr år svarende til til ca 12500 kr/år Selvom varmepumpen så koster at indkøbe er besparelsen bestemt til at få øje på. På den måde har du 0 bøvl 0 aske. Om så varmepumpen hedder Nibe eller IVT er noget nær ligegyldigt. Nibe køber du ved Vølund og IVT ved NESA (www.naturvarme.dk).

Ellers kunne kombinationen solfange/fastbrændel/olie være smart. Kræver dog noget arbejde. Piller kunne også overvejes og kræver lidt mindre arbejde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-09-05 14:30

antiquado...... lige meget hvad du vælger, så må du love mig, at du aldrig vælger fjernvarme, fjernvarmen i Vejby, er meget dyr, og hvis du først har tilsluttet dig, er det ikke til at komme ud af igen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-09-05 14:32

Glemte lige

Som dit forbrug er nu, kan anbefalingen hedde en IVTgreenline + C9 9 kW jordvarme pumpe. Fordrer 2 x 215 meter jordslange nedgravet. Det skal du selvfølgelig have plads til! Udlagt til 45° fremløb og middel kuldebærer -1°

NB Hvad med halmfyr?

Eller rapsolie? (søg på kandu, den har lige været oppe og vende)

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 20-09-05 02:02

Wow - det var en imponerende række hurtige og brugbare svar. Keep them coming!!!

Bemærkninger/svar:

Nordsted1:
Allerførst tak for velkomsten!
Det er meget betryggende at vide, at det kan lade sig gøre at fyret selv "føler" om den skal starte olieforbrænding.
Hvad gør du om sommeren - har du jævnligt gang i brændet/supplerende el-varmer el. lign.?

Og det med den dyre fjernvarme har jeg hørt fra alle naboer osv., jeg har talt med, så jeg tror godt, jeg kan love at kigge andre steder efter varmekilder!
Super info!

Pallenoc:
Argumenterne for alternative brændselsformer er gode. Men jeg er lidt utryg ved at skulle til at håndtere korn, halm, rapsolie og alle de muligheder.
Foregår forbrænding med sådanne typer brændsel nogenlunde som med fast brænde? Altså samme pladsbehov/aske/lugt etc. ?

Dova:
Jeg har et anneks, der kunne huse det nye fyr, hvis der var behov for det, men regnede med at beholde det i kælderen.
Dette nok hovedsageligt farvet af, at der er meget varmt omkring vores nuværende oliefyr - ja, det gør faktisk kælderen til det suverænt varmeste sted i huset lige nu.
Har du så bare nogle isolerede vandrør kørende fra dit udhus? Er der i så fald ikke et pænt varmetab fra dem, tror du?

Ang. din pris på brænde: 100 kr. pr rummeter - er det en pris, man kan regne med at finde normalt, eller skal man være ven med en skovløber?

3773:
De 30.000,- er et forventet forbrug idet huset fra 1949 stod stort set uisoleret hen, men at oliepriserne til gengæld var lavere sidste år da tidligere ejer boede der.
Han brugte omkring 30.000,-
Jeg har nu fået isoleret hulmuren og snart også skunke, samt er ved at lede efter muligheder for at isolere kælderen.

Jeg må sige at mine planer om opvarmning tog en ny drejning ved din henvisning til jordvarme, der lyder enormt interessant.
Har aldrig før hørt om konceptet, men bestilte straks et gratis konsulentbesøg fra SEAS - så må vi til at starte med håbe, at de overhovedet kan levere det hér.
Min grund er på lidt over 1200 m2 og haven er absolut i tilfældig stand, så det burde være muligt at grave jordvarmerør ned uden de store problemer.
Jeg er meget interesseret i al erfaring/info I alle har om naturvarme.
Og et spørgsmål, jeg ikke kunne se svaret på ud af nogle af de links, jeg kunne finde, var hvad prisen er på et sådant anlæg?

Sorry allesammen - har masser spørgsmål og skal lære alt fra bunden. (Og det er NU, jeg skal lære det! )
Tak indtil videre for de gode svar! Virkelig meget værd for mig!

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-09-05 08:19

Der er ikke den store forskel på de forskellige brændselstyper, når vi taler om brændværdi, røg m.v. Træpiller (sammenpresset savsmuld) har nok den bedste forbrænding og dermed den mindste askeforekomst (2-4%). Skovtræ er nok den som er mest hensigtsmæssig mht. opbevaring idet den blot skal stables i det fri og dækkes over med en pressening her i september. Ikke dermed sagt at de andre er "besværlige" at opbevare, da de jo kan leveres i store "bigbags" med ca. et tons i.
Røgudvikling vil der jo altid være uanset hvilket brændsel du forbrænder, men et moderne stoker(kombi)fyr har en så optimal forbrænding (virkningsgrad på > 75%) så lugtgenerne er minimale.
Et jordvarme anlæg som du er meget optaget af, giver jo ikke dig personligt (eller dine naboer) nogle lugtgener. Her er du kun afhængig af elpriser (som jo i denne sammenhæng IKKE kan hamstres).
Men ligegyldigt hvilket anlæg du ender med at anskaffe dig, så skal du, som før nævnt, under beslutningsfasen få nogle referencer fra ejere af de pågældende anlæg....jeg er sikker på at 3773 bl.a. kan henvise til flere af disse mht. jordvarmeanlæg.

Fortsat held og lykke!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-05 08:31

antiquado... om sommeren, regulerer fyret selv hvornår det skal være tændt, hvis vejret er som idag, kører det næsten ikke, og når det er rigtig sommer slukker vi fyret helt, og varmer brugsvandet op med el. Med hensyn til brændet, har du flere muligheder, du bor jo lige op ad Gribskov, skovfogeden i Mårum f.eks kan hjælpe dig, han bor på Skovvej. Der er Dantræ på kildevejen, og ellers se i Ugeavisen. Der er også nogle vognmænd, der tager et læs med hjem fra Sverige

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-09-05 11:45

SEAS er fornuftige samarbejdspartnere. Jeg har pillet ved IVT'erne og er imponeret over kvaliteten. Men de prisindikationer jeg har hørt er temmelig grimme. Men laver man selv gravearbejdet hjælper det slemt.

Selve apparaterne er vildt blærede med et fedt design. Gennemtænkt styring der kan alt. Ligeledes er de så lydsvage at man må knibe sig i armen. Det absolut åbenlyse valg, hvis man har gulvvarme (styringen af dette kan den også klare).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-09-05 11:50

Jordvarme er et godt gammelt koncept. Tilbage i firserne var branchen dog hærget af løgn, bedrag, sjusk og konkurser. Uden at blinke solgte man jordvarmeanlæg til huse, hvor hedefladen bestemt ikke var dimensioneret til dette (for lille). Og da datidens varmepumper havde slemt ondt ved at komme højt nok op i temperatur, fik man dårlige anlæg ud af det.

Idag anvender man scroll kompressorer der ukritisk kan komme noget højere op i temperatur. Ligeledes er rådgivningen i dag mere seriøs.

Hvis du har efterisoleret meget, er spørgsmålet om du ikke skal have nummeret mindre varmepumpe. Så får du også lidt mindre slange at grave ned.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-05 12:02

Citat
Dova:
Jeg har et anneks, der kunne huse det nye fyr, hvis der var behov for det, men regnede med at beholde det i kælderen.
Dette nok hovedsageligt farvet af, at der er meget varmt omkring vores nuværende oliefyr - ja, det gør faktisk kælderen til det suverænt varmeste sted i huset lige nu.
Har du så bare nogle isolerede vandrør kørende fra dit udhus? Er der i så fald ikke et pænt varmetab fra dem, tror du?

Ang. din pris på brænde: 100 kr. pr rummeter - er det en pris, man kan regne med at finde normalt, eller skal man være ven med en skovløber?

Nej, der skulle ikke være noget videre varmetab.
Der er nedgravet, tror strækningen er knap 10 meter, nogen specielle rør beregnet til formålet (tror de kaldes "Løgstørrør") med isolering og vandtat kappe.
De 100,- /m3 er sådan set den gængse pris, ihvert fald her i Jylland, for fældet træ der så ligger i enten meter eller 2 meter stykker.
Oftere kan man få det billigere ved selv at sørge for transporten.

Det træ jeg er i gang med lige for tiden, koster 100,- leveret på adressen, og der fik vi at vide, at såfremt vi selv ville hjælpe med at læsse og køre det hjem, kunne vi spare omkring 30,- /m3.

Hvis du bestemmer dig for noget fastbrændsel, får du lige et par tips til, hvordan du kan regne ud om du får nok for dine penge.

Man opererer med nogen enheder der hedder Skovmeter, rummeter og kassemeter.

Ofte sælges det bare som "meterpris", og der er det vigtigt at vide, at:
En skovmeter er uopsavede,uflækket træ = ca 65 % af en kubikmeter.
En rummeter er opsavet, flækket træ, der er stablet pænt (ikke så meget luft imellem)= ca 75 % af en kubikmeter.
En kassemeter er opsavet, flækket træ der bare er smidt i "en kasse" på 1 m3 og giver kun reelt 40-50 % af en kubikmeter grundet meget luft imellem.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-09-05 13:47

Løgsstør rør er vel dyre. Der er et alternativt firma. Vender lige tilbage senere.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-09-05 23:05

Jeg vil lige give et lille hik her fra venstre kanten...........Der er kommet en hel masse fine og yderst brugbare oplysninger her fra gode folk.Det jeg i grunden ville frem til er at: Efter isolering og en god varmepumpe evt kombineret med et solvarme anlæg var den løsning jeg ville foretrække..Dette fordi godtfolk i DK fyrer snart med alt som kan brænde: kirsebærsten-nøddeskaller-olivensten-raps-korn-pellets-træ-olie-gas-halm-ja og deres gamle gummistøvler (undskyld den sidste) Hvor længe tror i at det varer før den kære regering pålægger alle med en rygende skorsten på/i huset at betale en extra afgift????Derfor er det min kølige vurdering at det i længden er varmepumpen som er bedste alternativet ...Hvis man vælger et system hvor varmen hentes fra jorden er det jo trods alt kun den unit som er i huset som evt må skiftes til en up to date model efterhånden...Og teknologien og konkurrencen er stor inden for dette område.Tag et kik på de svenske forhandlere for sjov skyld ....

Mvh sverola

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 22-09-05 01:48

Mens vi er ved jordvarme. Jeg har, efter at have spurgt rundt omkring emnet, hørt 2 lidt kedelige postulater omkring jordvarme (fra absolut non-fagmænd):
1) Fordi varmen suges ud af jorden, kan området omkring rørene blive til en stor isklump, der både gør det umuligt at varme vandet, men også kan resultere i at alt går ud i haven.
2) Det kan kun betale sig i Sverige, hvor el-priserne er lave pga. vand- og A-kraft.

Er der nogen, der har nogen argumenter (eller endnu bedre erfaringer), der kan understøtte/modsige disse?

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 22-09-05 07:30

Har i 20 år fyret med bøge- og egetræ som jeg selv har hentet i skoven. Har således fyret huset på 170 m2 med 3 børneværelset op for ca. 7.000 kr. / år, og har haft det meget varmt i hele huset (23 - 24 o), samt har "gratis" varm vand i fyringssæsonen (om sommeren får vi det varme vand via el-varmer).
For 2 år siden har jeg smidt brændefyret ud (gider ikke længere gå i skoven) og købt et svensk træpillefyr (anskaffelse og opsætning ca. 40.000 kr). Nu fyrer jeg for ca. 10.000 kr. (men børnene er blevet store og hele huset er ikke varmet op hele vinteren). Jeg bruger ca. ½ time / uge i rengøring af fyret og ca. 4 timer hver ½ år for at køre træpillerne "på plads", dvs. fra vejen til stalden hvor pillerne oplagres). På 2 år har der været 2 "driftsforstyrrelser", som jeg selv kunne "reparere".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-09-05 09:47

antiquado, der er noget om det, men....

Permafrost i jorden forekommer kun ved forkert dimensionering. Dvs dine jordslanger skal være lange nok. Synder man på det punkt går det galt. At ligefrem du lægger haven øde, har jeg alligevel aldrig hørt om.

Betale sig?!?!? 1 kWh koster omkring 1,50 kr Du kan regne med en årseffektfaktor på små tre. Dvs en resulterende kWh i radiatoren koster ca 0,50 kr. Bruger du direkte elvarme ca 1,50 kr. Bruger du olie i en halvgammel kedel koster varmen lidt over en krone. Det samme eller lidt mere med naturgas. Selve gassen er lidt dyrere, men gaskedlerne er normalt rimelig gode i virkningsgrad. Træ, piller, korn mv er sværere at prissætte, idet der er kolossal forskel på hvad folk kan score/købe ind til. Bøg kan du finde fra 100 - 150 kr på roden. Men arbejdet med at få det skovet og kørt hjem er rimelig omfattende.

Havde jeg gysserne, stod det en IVT Greenline hjemme hos mig, og oliefyret røg ud. Muligvis ville jeg beholde brændekedlen som supplement. Men jeg har masser af grund at lægge slanger i. Så den del er helt uproblematisk for mig.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-09-05 09:51

Lidt varmepumpe har jeg dog, Panasonic e9, den nye model med twin rotationskompressor. Kan præstere en øjeblikseffektfaktor på 4,2. Max ydelse 5 kW (lige så meget som en brændeovn). Automatisk trinløs reguleret. Kan køle om sommeren.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-09-05 10:34

Oliefyrets bekvemmelighed med (næsten) brændefyrets økonomi får du med et pelletsfyr. Og det giver en meget fin forbrænding. At man så ikke kan spå om, hvad de finder på på Christiansborg, er en helt anden sag. At jeg ikke selv praktiserer pillefyret, er en anden sag. I byen bor jeg på fjernvarme, og på landet er det brændekamin + el til brugsvandet.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-09-05 21:59

jeg har en bemærkning igen...........ja ja det griber om sig....jeg bor i Norge og heroppe er strømmen billig...39 øre pr kw incl moms... men dertil kommer så faste afgifter .Men disse er stort set de samme året rundt så strømprisen her er ikke så høj som i de andre nordiske lande...ca 60 øre om sommeren og rundt 80 øre om vinteren Men at der her skrives at der i Sverige skulle være så billig strøm er nu ikke helt rigtigt heller .Vi har et sommerhus i Sverige og der giver vi da over 1 kr pr kw....ja ja svenske kr men alligevel.
Her i Norge er man begyndt at sælge en hel del varmepumper hvor man enten graver slanger ned som i DK eller borer sig 150 m ned i fjeldet og derfra henter varmen ...Det sidste jeg læste var at der med fordel kan kobles en solfanger til anlægget for at få varmt vand til bad mm og evt overskuds varme går så ned i boringen og varmer denne op.Der ligger et butiks center ikke langt herfra hvor man henter varmen fra elven og dermed varmer de flere hundrede kv meter op .
Så mulighederne er mange .....

Kommentar
Fra : Ekaxe

Dato : 02-10-05 18:16

Et brændefyr kan være en god ide, og besparende,men man må være indstillet på noget arbejde, jo mere arbejde du selv ydfører jo mere tjener man.
Vi bor i et lille hus på landet, kun 90 m2" vi har et moderne brændefyr med underforbrænding, og en akumuleringstank på 600 l. Vi bruger 15- 18 m løvtræ Vi fælder det selv og kører dt hjem træet koster 2000 kr. så bruger vi ca. 1000 kr til kæde, benzin, olie og hjemkørsel. Så ialt fyrer vi for 3000 kr årlig, i gang. køkken og bad er der gulvvarme, i stue og værelser er der radiatorer, vi planlægger at lægge gulvvarme i stuen også.

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 04-10-05 22:32

Hej allesammen - og tak for alle de gode kommentarer.

Seneste nyt er, at jeg er blevet temmelig lun på ideen med jordvarme, som jeg har haft indtil videre 2 forskellige firmaer forbi og fortælle mig om.
Jeg kan fortælle at de gav bud på hhv. 350 og 450 meter slange og priser på næsten det samme - ca. 115.000 med alt arbejde udført.
De foreslog mig hhv. en 7kW og 9kW-pumpe.

Begge mente de at jeg ville spare 15-16.000 om året på at skifte.

Så beregningen lyder for mig noget i den stil (pessimistisk):
Realistisk besparelse: Sikkert 12.000/år (fratrukket min skepsis til sælgere generelt
Lån til investeringen (finansieret ved 4% lån): 5000/år
Reel besparelse per år: 7000,-
Indtjeningstid: 16 år

Optimistisk:
Besparelse 15.000/år
F1-lån, 3%: 3500/år
Reel besparelse: 11500,-/år
Indtjeningstid: 10 år.

Hvad der ikke er indregnet i ovenstående er de omkring 40-50.000 man kan komme til at betale for et nyt brænde/olie-fyr, ny isokern-skorsten m.m.
Tages det med i beregningen, snakker vi om indtjeningstider på 5-8 år. Hvis salgstalen om en lydsvag maskine uden behov for indstilling, arbejde eller omfattende vedligehold holder, så ser det meget interessant ud.

Jeg vil starte en ny tråd omkring erfaringer med jordvarme.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 04-10-05 23:23

Hej antiquado
Vil slet ikke begynde at anbefale det ene eller andet, efter alle de gode råd du har fået.
Di ide er god, og med enten varmestyring eller termostater får du stor glæde af en brændeovn. Dels varmen den afgir, men lige så meget den hygge der er ved den opvarmsningsmåde

Held og lykke med det

Joeson ( olie- og gas )

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-10-05 08:54

Jamen så må vi lege videre i din nye tråd!

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 06-10-05 01:13

Her er tråden om jordvarme:
http://www.kandu.dk/dk/spg/75571

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-10-05 08:10

Hvad med en kombination af en brænde/pille/brikketter til om vinteren og så suppleret op med solvarme om sommeren.

Det giver den laveste løbende omkostning og en relativ lille startinvestering

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 08-10-05 13:12

Hehe - hej bro

Ja, jeg er bange for at jordvarmeanlæggets høje startinvestering gør det ret svært at accaptere som det mest økonomiske - simpelthen fordi halvdelen af besparelsen går op i udgifter til lån. Og hvis så den sidste halvdel er salgs-pynt, så...

Men der er ingen tvivl om at jordvarmen er det mest indbydende hvad komfort og arbejdsmængde angår. Hvis man kunne tage sig betalt for hver forbrugt time på brændehugning, er jeg ikke sikker på, at det ville løbe rundt. Men det kan de færrestte jo.

Jeg kan ikke helt komme frem til en gylden løsning...

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-10-05 09:02

Hej Bror

Meningen med et brænde fyr er jo ikke nødvendigvis at du skal lave brænde selv(Hugge, save, stable) Meningen er at du kan hvis du har lyst. Ellers bestiller du bare brænde stablet i paller og piller. Godt nok så skal du selv fylde op med brænde 2-3 gange om ugen - men måske kunne man lave pille-reservoiret noget større så man kunne nøjes med at gøre det hver weekend - eller hver 2. weekend. Så er der jo ikke meget arbejde i det.

Hvis du så vil give sønnike noget "Far" - så kan du tage hamud og hugge brænde og save det osv. STOR oplevelse !!

Hvad med argumentet om at det er økologisk energi - genanvendelig og at det er naturlig ?