/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Patch kabel med 5/6 ledninger
Fra : kim
Vist : 767 gange
100 point
Dato : 19-09-05 11:11

Jeg har hørt at man kan nøjes med 5/6 ledninger, i stedet for de 8 som der normalt er, til at lave et patch kabel. Er dette rigtigt? Hvilke skal man så bruge? Dem til højre/venstre eller? Nogen som har en god guide til selv at lave ledninger?

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 19-09-05 12:00

Hej Kim
I det følgende link er der en rigtig god guide til selv at lave et kabel - med farvekoder og det hele:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

...... det er rigtig nok, at man i visse tilfælde kan nøjes med 4 - 5 af ledningerne, men hvis du skal bruge et rigtigt patchkabel hvor du kan benytte kablet i begge retninger, så vil jeg tilråde at bruge alle 8 - nu ved jeg jo ikke hvad det er du har brug for, men du kan som sagt læse om både "lige igennem" og "krydset kabel" og du kan læse om hvornår man bruger det ene og det andet.
Held og lykke med det
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : kim

Dato : 19-09-05 13:50

Super

Så jeg kan forstå det skal jeg så bruge dem længst til venstre hvis låseclipsen vender nedad. Kan du bekræfte det?

/Kim

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-09-05 14:21

Yes Kim - det er rigtigt
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-09-05 14:29

Naaaa Kim ??? - det er faktisk ikke helt rigtigt, det kommer lidt an på hvor du skal bruge kablet, er det til netværk eller til forbindelse til Router, eller måske selve ADSL - forbindelsen ?
Du skal gennemlæse afsnittet i linket der hedder "Hvornår lige igennem og hvornår krydset" grundigt igennem, så får du forklaringen
--------------------------------------
Til dataoverførsel er det faktisk det brune og det blå par som ikke anvendes, men hvorfor laver du ikke bare kablet med alle 8 ledere når du alligevel er i gang, så opstår der ikke yderligere problemer.
mvh
<\\Benny

Godkendelse af svar
Fra : kim

Dato : 20-09-05 11:20

Tak for svaret bennymanden.