/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Takt og tone anno 1925
Fra : Axelise
Vist : 2869 gange
25 point
Dato : 17-09-05 20:03

Jeg er i besiddelse af et eksemplar af damebladet "Eva" fra 1925.
Det er yderst interessant læsning, - nogle gange tror man bare at det er løgn, hvad de skriver.... Jeg tænker, at folk i fremtiden måske vil le ligeså meget af vores nutidige idéer om takt og tone og hvad man kan sige i det daglige.
Her følger et par eksempler fra "Eva":

(En reklame for en deodorant; teksten lyder:)
"SÅ LIDT KAN FORANDRE ALT!
Hun ved at han tilbeder hende, men - hun glemmer, at det er mere vanskeligt at beholde en mands beundring end at vinde den.
I det øjeblik, hun sætter sig på kanten af hans stol og kærtegner ham, frastøder hun ham.
Den kvindelige svaghed, armtranspiration, med den medfølgende frastødende lugt, har bragt skuffelse for utallige mennesker, og det farlige er, at man ofte selv er uvidende om denne svaghed, mens andre straks opdager det."

(Efterårets nye kollektion; teksten lyder:)
"Spadserefrakke fra Patou. Den er af negerbrunt velour med soutagebroderier og nutria krave."

(Brevkassen:)
"Spm.: Kære Eva.
Er det sandt at Karen Caspersen endnu ikke er fyldt 25 år?
Du må endelig svare mig snart. Jeg har væddet med min bedste veninde, der siger at fru Caspersen højst kan være 24 år. Jeg mener nu, at fruen må være op imod de 30. Vil du kære Eva afgøre sagen for os? Det gælder et helt pund chokolade.
Din Grete T

Svar: Det kunne aldrig falde os ind at opgive en dames alder. Fru Caspersens udseende tyder stærkt på, at Deres veninde har ret, men det er jo ikke derfor umuligt, at De ved hjælp af kirkebøgerne kunne vinde Deres væddemål. Men var det ikke en idé at DELE såvel udgifterne til som selve chokoladen?"

Osv. osv.
Mange interessante eksempler på, at tiden har flyttet sig.
Det er idag bestemt ikke politisk korrekt at kalde en frakke "negerbrun" !!
Og hvad angår reklameteksten for deodoranten, så er jeg altså ikke helt sikker på, at armsved kun er en kvindelig svaghed........!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-09-05 20:05

håber du hygger dig

Accepteret svar
Fra : mangorossa

Modtaget 35 point
Dato : 17-09-05 20:08

Nej jeg vil snarer sige tværtimod Det er jo utroligt hvad man var overbevist om dengang...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-09-05 21:19

Findes der takt og tone i dag???

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 17-09-05 21:23

Ja der gør da så, se bare på Smarttalk

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-09-05 22:20

Om der findes takt og tone i dag? Ja, det var da et godt spørgsmål!
Det kan jeg godt blive lidt i tvivl om.
Det er vel det vi kalder for almindelig høflighed, går jeg ud fra.
Jeg er selv opdraget til at rejse mig for ældre eller dårligt gående personer i bus eller tog og give dem mit sæde. Men jeg undrer mig ofte over, hvor få som egentlig praktiserer det.
Jeg synes jo også, at det er alm. høflighed at sige tak for en gave og husker altid at gøre det selv,men ikke alle ringer op og siger tak, når de har modtaget en gave.
Nogle holder venligt døren for én, andre smækker den lige i synet på én.
Hvad mener I andre om takt og tone?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-09-05 22:48

Hanne, jeg kan love dig alt om, at mine knægte lærer takt og tone.

De store på 25 og 20 rejser sig op for ældre, dårligt stående, gravide og folk med småbørn. De hjælper med kuffeter og holder døre, samler op, hvis nogen taber noget.

De siger De til ældre mennesker, de ikke kender, alt andet manglede bare lige. De siger Tak for mad ude, de små på 10 og 8 siger tak for idag, når de går hjem fra klub og SFO.

Jeg får knopper af unge mennesker, der bare sidder og gnasker tyggegummi, og lader ældre mennesker stå op i en fyldt bus, jeg får sq de samme knopper, hvis raske voksne også bare bliver siddende.

Vi forældre har et STORT ansvar overfor vores afkom, de skal lære disse almindelige regler for almen dannelse.

Den eneste forskel på en teen-ager, der tygger tyggegummi og en ko, der tygger drøv, er det tænksomme udtryk.............hos koen Lige et sidespring.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 17-09-05 22:57

Jeg hedder nu altså ikke Hanne
Og iøvrigt er da der efter min mening ligeså mange voksne, der ikke kender til takt og tone/almindelig høflighed, synes du ikke?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-09-05 23:02

Axelise, mit svar var nu oz til camillasmoster, men du kan du da godt hedde Hanne, det er da et ok navn

Det er faktisk min opfattelse at de unge nu om dage kender mere til takt og tone end deres forældre.

Inge Correll har da fyldt op på kurser af unge.

Jeg vil undlade at fortælle, hvordan mit kuld ter sig hjemme.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-09-05 00:16

Jeg bliver SÅ glad, når en ung udviser høflighed - ja, eller bare nærvær!

Nu er jeg jo ikke en af de små nips - alligevel bliver jeg jokket ned på strøget, i fodgængerfelt osv.

Når de har vadet ind foran mig, får de mig liige i nakken, og så siger de bare "hov" og går videre eller også glor de bare dumt på mig. Jeg har svært ved at holde min kaje...

maj_britt - Hanne et ok navn - hva'

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-09-05 07:33

Ups, fik jeg fjoget mig der, Hanne?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-09-05 09:13

"de gode gamle dage længe leve" ......

altid har den ældre generation undret sig og skældt ud på de unge på den ene eller anden måde og ikke kunnet se evt fejl hos dem selv. OK - mangel på respekt flurerer desværre alt alt for tidligt - men mange skal lige tage et kig ind i sig selv og måske opdage at man har efterladt ret mange spor der fører netop til det.

Hvad angår indledningen - jamen - idag får vi smidt reklamerne ud via både tv - radio - aviser etc. og har dermed godtaget at man da endelig må bruge for eks deo for at være ren og velduftende - hvad er forskellen på den ene og den anden tid hvad det angår ??? Ingen forandring - blot en forandring i formidlingen og lige det at idag spilles der på bla sex og "vær med som de andre"

Moden har forandret sig - som den plejer og har gjort altid - intet nyt i det.

Alder på en kendt person - jamen kig engang i forskellige fora - bla kandu.dk - nysgerrigheden længe leve - ingen forandring der heller

Der har altid været nogen der skiller sig ud fra hvad vi kalder normalt - eller blot fra den almindelige opfattelse - det er der sådan set heller ikke noget forkert i - og forandringen her er blot ikke dysset ned men tværtimod netop taget op - desværre nok mere til snak end noget andet.

Så... egentlig - om man læser et oldgammelt ugeblad (dameblad i dette sammenhæng) eller et nutidigt - tjahhhhh - mon ikke det stort set er det samme ?????

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-09-05 09:23

Mirit, mine de store griner altid af morfar, når han siger de er forkælede, her en samtale mellem ham på 20 og morfar på 84:

20. Ih, jeg skal cykle til job, bilen er død, og jeg har 6 km, det er sq koldt.

84: Knægt, da jeg var barn, i 1931, da GIK jeg 80 km, i 40 gr. frost, sneen lå oppe i 4.sals højde, jeg havde kun træsko på.

20: Morfar, der findes slet ikke afstande som 80 km. på Bornholm, der har aldrig været 40 gr. kulde i DK, dine tæer var frosset af, og jeg kan da se lige nu at du har alle ti.

84: Hvorfor skal de unge nu til dage altid sætte ? ved vores hukommelse? De er da nogle uopdragne skarnsknægte.

Og sårn er der så meget

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-09-05 09:33

maj_britt jojo - men den kender man selv fra man var barn - ikk´ ????

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-09-05 09:45

Men for at vende tilbage til deodorant rekalmen og "den kvindelige svaghed, armtranspiration", så er det interessante jo, at det åbenbart har været tabubelagt med kropslugt. (Tilsyneladende) Armtranspiration er jo ikke ligefrem en svaghed, og hverken en kvindelig eller mandlig sådan. Idag synes vi trods alt, at det at svede er naturligt.
Men der er stadigvæk masser af tabubelagte emner i vor tid.
Jeg kommer til at tænke på en artikel med sangerinden Nanna, der lige har udgivet en bog, hvor hun fortæller om sit livs nedture, samt at leve med angst og depressioner. Hun siger, at hun synes det er vigtigt, når folk tør stille sig frem og fortælle om deres psykiske sygdomme, for det hjælper andre, som føler sig utrygge ved at snakke om det. Nanna siger, at hun stadigvæk opfatter psykiske lidelser som tabu og noget, folk tager afstand fra; hun siger, at folk er mere trygge ved at se et brugt menstruationsbind end høre om angst og depression.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-09-05 09:58

Axelise, jeg vil hverken se eller høre om folks brugte menstruationsbind.

Jo, mirit, jeg sagde jo oz til knægten at jeg HELE min skoletid gik der om lørdagen, indtil jeg kom i tanke om, at der da stoppede, da jeg gik i 2.kl. ( DET holder jeg så mund med)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-09-05 10:45

LOL maj-britt - jeg måtte desværre erkende at den med skole om lørdagen kunne jeg ikke bruge Gik jo om lørdagen men vi var den første skole i landet hvor man fik lørdagsfri. OG... det havde jeg selvfølgelig fortalt - hmpfff

Axellise - hvis vi synes det er naturligt at svede så kan det undre mig at der er så stort salg i netop deo

problemet (hvis det kan kaldes sådan) er vel at vi har skabt en unaturlig måde at opfange lugte og dufte - og rent sexuelt er det for hulan da netop duften af den anden person der sætter gang i instinkterne. (tager lige forbehold for at den anden part ikke er kommet lige ind fra fiskemarkedet eller grisestalden)

psykiske lidelser er vel ikke et tabu - men mange værgrer sig ved at tale om det - både egne og andres vel nok enten af angst eller uvidenhed

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-09-05 11:12

Jeg er alså uskyldig, hvad angår børneopdragelse

Jeg passede en lille gut på 2½ i fredags - sådan en lille skat!

Han var velopdragen og glad og i balance - kunne lege selv - skulle ikke aktiveres hele tiden.

Han møder mere positive reaktioner fra andre, fordi han kan være sig selv og samtidig opføre sig med respekt for andre.

Jeg har nogle venner, der har to små piger. De hærger det hele og skal aktiveres konstant! De får ingen grænser og forældrene er ikke konsekvente - det er derimod moderen til den lille gut!

Og han får læssevis af kærlighed - det gør pigerne også, men det kan ikke helt gøre det ifb adfærd og tryghed.

Ang. psykiske lidelser - folk tænker mest på, hvad der er svært for dem selv og ikke på den, der er syg... det lyder hårdt, men er ikke desto mindre tilfældet for mange.

Man kan virkelig jage folk væk, når depression kommer på tale. De hører ikke efter, når man fortæller, at man ellers er "normal" og at der er mange grader af divers psykiske lidelser.

Ergo er det stadig et tabu.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-09-05 11:13

Jeg var med til en demonstration om lørdagsfri

Så det er bl.a. mig I skal takke

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-09-05 11:35

typisk bagud der ovre i fastlandet

morn´hanne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-09-05 16:23

Ved ikke om det er statistisk korrekt men jeg har indtryk af at mange landmænd er gift med sygeplejersker! Gad vide om de finder hinanden via dufte?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-09-05 20:42

Ej, Tedd, jeg har da læst at de fleste sygeplejersker er gift med politimænd?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-09-05 16:45

Det med landmænd og sygeplejersker har jeg også indtryk af, tedd.

Måske sygeplejersker kan lide et lille rap med politistaven

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-05 23:19

åååårrrhhh hanne - landmandens kæp er vel lige så god

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-09-05 23:22

Rolig nu piger!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-09-05 23:23

Sådan var pigerne ikke i halvfemserne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-09-05 23:23

nostalgi tedd

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-09-05 02:05

Dét var de da - 19 halvfemserne

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 20-09-05 03:54

Lad mig lige komme med en lille bemærkning til den om armsveden. I dag er der vel ikke mange der ikke har adgang til et veludstyret badeværelse; men i 1925 var det ret småt med den slags faciliteter.
Det var kun velhavere der havde sådan luksus. Almindelige mennesker var henvist til etagevask ved køkkenvasken (eller vask til høj hals/krave og manchetter som min kammerat udtrykte det)og et ugentlig besøg på en badeanstalt (hvis man boede i byen)

Rudolf

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-09-05 10:57

Rfou - nemlig! Da jeg blev født, var der kun koldt vand i hanerne, kakkelovn, toilet på bagtrappen, vasketøjet hang til tørre i stuen om natten, min mor skulle hente koks i kælderen - min far var ude at sejle, så hun havdfe nok at se til med en treårrig og en baby.

Det var kun tilbage i 1958...

Da jeg flyttede hjemmefra i 1977, havde jeg inden bad, men tog etagevask ved køkkenvasken i sne og kulde med vinduer, hvor kittet var delvist faldet af.

Toilet ned ad fortrappen (hønsestiden) ingen vaskefaciliteter...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-09-05 11:16

åhh jo - hanne - sådan noget lignende her - men vi havde bruser !!!!! ( med koldt vand - lol) og badeværelse søreme - nogen har været forudseende
Jeg kan huske noget med en stor balje og vand der blev hentet lidt efter lidt.

Vasketøj i stuen - nej - men gruekedel i kælderen og tørreloft. Vaskedag en eller to gange om måneden på skift i opgangen. Nogen tog filene også bad i skyllekaret fordi der var mulighed for store mængder vand på en gang - forestil jeg lige en familie hyggebade

Koks fra kælderen - ja da - noget af et slæb.Men for hulan hvor en kakkelovn gav god varme

isblomsterne på ruderne - dem savner jeg af og til må jeg indrømme - selv om det nok ville gå mig på hvis de kom tilbage - lol.

Mælkemanden der raslede gennem gaden - de gamle hvide flasker ( vinteren gav frosset mælk og man var heldig hvis man fik toppen - flødeis - lol)

Mænd der skrabede sne når vinteren var slem - altid arbejde til nogen der.

wouw - må vist stoppe - flashbackene vrimler ind

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-09-05 11:19

forresten troede jeg i mange år at radioavisen hed "præstens radio avis" -

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-09-05 11:24

[citat]
Well we had it tough. We used to have to get up out of the shoebox
at twelve o'clock at night, and LICK the road clean with our tongues.
We had half a handful of freezing cold gravel, worked twenty-four
hours a day at the mill for fourpence every six years, and when we
got home, our Dad would slice us in two with a bread knife.

[/ citat]

http://www.serve.com/bonzai/monty/classics/TheWeAreSoPoorSketch

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-09-05 11:27

"But you try and tell the young people today that... and they won't
believe ya'"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-09-05 11:30

tedd for f----- ilan - "så sødt som i gamle dage" kværner rundt i knolden på mig

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-09-05 12:31

Ditto mirith!

Jeg æælsker at høre/tale om dengang!

Det er så stor en kontrast til nu!

Det er skie skægt at sammenligne "bekvemmelighederne"...

Jamen, miritdk, her er der ikke forskel på hovedlandet og djævleøen

Isblomsterne - ja, dem har jeg også af og til tænkt på. Og rimen på græsplænen - så kom der snart sne, yes!

Og min fødselsdag, hvor jeg skulle dele "fodbolde" ud i klassen og der duftede af hjemmebag, når jeg kom fra skole - boller og kagemand mv.

Vi burde lave et KANDU-træf og mindes gamle dage Råhyggeligt! Med boller og varm cacao - jeg lægger gerne hus til...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-09-05 12:35

"Sæt grammofonen i stå min ven, stands saxofonernes klagen..."....Så sødt, som i gamle dage....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-09-05 15:40

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-09-05 07:50

Præstens radio avis, looooooool, den var eddergo, mirit.

Min farmand var jo RIG, så vi boede i forhuset, i Istedgade, dengang i 1963, i en 1½ værelses lejlighed, 2 voksne og 2 unger. ( Så helt rig var han måske ikk?)

For hulen, et træf, hvor vi ser Matador, og spiser grisehaler med brunkål

For 10 øre pinochiokugler........kan I huske det?

Ak ja, de gode gamle dage, hvor vi fik en flad af den gamle lærer, EJ, jeg havde en sanglærer, der hver mandag havde en pose kagekrummer med fra søndagens kageorgie, den pose fik to heldige, efter lodtrækning.

Kan I huske de kakaobrune underbukser med lodden vrang?

Kan I huske vores pynte-overtræks-underbukser, når vi havde hofteholder på? Jeg måtte jo ikke gå med det stykke med bart, så jeg havde de lodne til hverdag og de mørkeblå med sort blondekant til søndag.

Nå, MOARS lille skattebasse bliver 8 år i dag, så jeg vil videre i dagens tekst

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-05 08:39

maj_britt... jamen pressens radioavis lyder jo næsten lige som præstens radioavis

Pinochiokuglerne - jojo - de kostede jo intet men var mest populære hos skolebørn I SKOLE - for hulan hvor gjorde de ondt når de kom susende ud af et pusterør -LOL

10-øren minder mig om at det kostede 10 øre at ringe fra telefonboksen (smart med en snor gennem hullet - det kunne de ikke spore dengang og så kunne man ringe længe haha )
10 øre for en salmiakstang - og den passede ned i en mælkekapsel så man kunne drive alle voksne til vanvid ved at gå og slikke på den.

Tror da nok en og anden lærer ville have stukket mig et par flade - men det måtte de ikke på vores skole - heldigvis

De der kakaobrune underbukser forskånede min mor mig heldigvis fra - tror hun ikke kunne lide dem selv - men så blev det noget lignende - lidt tyndere - og med undertrøje til.
Hofteholderen - den var en pinsel rent ud sagt - lol.
Husker tydeligt at mange gik i skole med skistøvler på - temmelig ubehageligt - lol

Min far var vel i manges øjne også ret velbeslået - andelslejlighed - så jeg synes det var spændende at komme i hjem med mange børn i de små lejligheder - fattede vist overhovedet ikke at det ikke var af lyst der boede mange sammen. (enebarn)

Og SPORVOGNEN - 25 øre for en enkelt og 50 øre for en omstigning ..... Min datter aner ikke hvad det vil sige at køre i sporvogn og opfatter det som noget langt tidligere end min tid

Da jeg flyttede hjemmefra blev det til en lille toværelses med oliefyr og bad - slet ikke så ringe endda

hvis den her tråd bliver lukker så kommer jeg vist til at kede mig haha

med mors skattebasse - wouw 8 år - så er man STOR !!!!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-09-05 09:26

Gu er han STOR.........TUUUUUUUUUUUUUUUUUUUD, mors lille snut.

Nå, pyt med det, jeg overlever nok.

Kan du huske de gamle tver, dem der fyldte 8 kvm, med rulledør og antenne, for hulen, det knitrede.

De der salmiakstænger kunne man oz lægge på håndryggen og slikke dem i sig

Ej, jeg har slet ikke tid til det her, altså

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-05 09:36

hahahahahahahahaha - trøst dig de små poder vedbliver at være mors små skattebasser og sådan er det bare

Du kan tro jeg kan huske tv´erne - vi købte et par år efter det var muligt - far var fin på den og købte B&O (der blev lukket og låst når han ikke var hjemme indtil min mor blev godt gal og forlangte han skilte sig af med det haha) - derefter blev det kun låst hvis jeg en enkelt gang skulle være alene hjemme et par timer under påskud af at det var farligt (tror nu mere han var bange for at jeg ikke lavede lektier - lol )
Før vi fik samledes vi til børnetime hos en nabo - 10 - 12 unger på gulvet med kakao - smadder sjovt - lol

Jeps.. salmiakstængerne kunne lægges på men det var mere salmiakpastillerne - i mønster og det hele - det gik der sport i

Kom forresten lige til at tale om deo - og kom i tanke om at jeg i mange år fik en kæmpeflaske aluminiumklorid for at hindre svedproblemer og en smule eau de cologne - sådan kunne man dufte godt uden at det kostede den dyre deo (dur faktisk)

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-09-05 10:57

Jeg lavede en stjerne på hånden, det kan man altså oz idag, kunne være man skulle prøve.....

Kan du huske da vi tegnede bogstaver i luften?

Er vi meget gamle?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-05 11:22

- hvornår er VI gamle - er du nysgerrig maj_britt ?????

bogstaver i luften foregik da ved hjælp af en lygte ikke ???

ganske hyggelig tråd - hvis axellise lukker den lige pludselig kvæææææææler jeg hende

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-09-05 11:38

Så er der dømt nostalgifræs!
De unge kalder denne her tråd for demenstråden har jeg hørt ude i cybervacuum!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-05 11:41

tedd - der er bare lige det at hvis det var noget med demens her så kunne vi (firkantet sat op) ikke huske det

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-09-05 11:51

Jeg kan ihvertilfælde ikke huske noget om kakaobrune underbukser med lådden vrang og hofteholder! Derimod plusfours og andet mærkeligt tøj man arvede fra sine ældre søskende! Og gummisko til 18 kr. Hedder vist sneakers i dag og koster en formue! Og matchbox biler til 2 kroner (og man kunne godt betale med en svensk 2 krone man havde fået af "Tante Clara" som damen nedenunder hed!)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-05 12:28

ingen hofteholder tedd ?????????????? Du er sikkert gået glip af meeeeeeeget

plusfours var sq da ikke lige sagen - det var de der dukse elever der gik med dem - og så min onkel når han var på jagt

Det er altså snyd - jeg mangler noget i min barndom for jeg havde ingen gummisko (bortset fra et par jesusandaler lol)

yeaaaaaaaah man kunne også banke på hoss naboerne og tilbyde at gå i byen og få et par ører for det (de der ældgamle på allermindst 40 år) - og så købe slik og ganske ufortrødent give den stakkels nabo skylden hvis nogen opdagede man slikkede udenfor hvad der var det gængse.

Og...... købmanden lavede de flotteste kræmmerhuse med blandet slik Han var nu ellers også en flinker fyr købmand olsen - han gav bolcher når man hentede småting for mor
(en hel halv times tid foran godterne - en af dem - en af de der - to af de der osv)

For i øvrigt var "præstens radioavis" ganske hyggelig - jeg anede jo ikke hvad de snakkede om - (men jeg kunne alle bankerne - dokkerbanke osv udenad - lol - og da jeg endelig forstod det blev jeg bange når der var noget med krig - det er også skolens skyld - de kunne da lade være med at fortælle om krig og elendigheder - det var slet ikke spor sjovt efter eventyrerne holdt op !!!!!)

Ungen nedenunder - legekammerat og skolekammerat - prøvede energisk på at finde tiderne hvor min mor lavede kakao eller the med tilbehør - han blev ganske god til det med tiden
Han blev også ret god til at hugge mine anders and blade den skurk !!! --- og hans mor huggede for et godt ord vores koks - indtil MIN mor opdagede det - haha -

Mah_britt hvad hed den store legeplads i nærheden af istedgade - skydebanen ?????? Der var et legeskib kan jeg huske - godt nok fik jeg bank af nogen rødder så min fætter måtte gå med derned efterfølgende - men der havde jeg ret så mange oplevelser - fantasien længe leve - det skib har været langt omkring

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-05 12:29

skylder vist forresten den rod der huggede mine anders and blade en undskyldning - for jeg nuppede vist hans tommy steele medaljon og mistede den - og da jeg endelig fik min egen turde jeg ikke gå med den

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-09-05 16:41

Mirit, jeg havde min flok unger på her-har-mor-boet tur og der var vi i Skydebanen, jo, det skib står der stadig.

Samme farver, intet er lavet om derinde.

Jeg kan huske man kunne låne legetøj og puslespil på biblioteket lige bag ved Skydebanen og hver onsdag gik jeg på Bymuseet, det var jo gratis.

Mirit, jeg havde dyr i Skydebanen, så hver aften efter maden måtte min far gå med mig ned og lukke alle mine fantasidyr ind.

Men det var ikke rart, når en spritter havde lagt sig til at sove i opgangen og jeg skulle op, så måtte jeg kalde på farmand, han var så STÆRK, han turde smide den fulderik ud.

Ak ja.............

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-09-05 17:06

Nøj, I hygger jer!

Det er sjovt, at vi alle har haft ens ting og oplevelser, uanset hvor i landet vi bor.

Min veninde på 1. sal og jeg fik en krone hver af hendes farfar. En HEL krone hver.... Det var meget svært at finde ud af, om vi skulle købe en ordentlig pose blandet eller en isvaffel hver...

Om fredagen, når vi fik ugeslikpenge - først 25 øre, så 50 øre, var vi selvfølgelig hos slikmutter. Øjnene var store, når der var en voksen, der skulle have for 2 kroner blandet til fredagshyggen. Dét skulle jeg ihvertfald have, når jeg blev voksen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-05 20:26

maj_britt - hvor morsomt at det ikke har forandret sig - jeg kom der jo kun som barn og som gæst - men for mig var det noget af en oplevelse - lol.

Og jaaaaaa - vi skulle også altid på bymuseet - det må have været en fast tradition for de fleste hvad ??? LOL
Elskede den lille miniby udenfor - den kunne sætte fantasien igang lol.

Det er så først senere i livet jeg fik kendskab til spritterne - møgforkælet som jeg har været.

Hanne.. det med lommepenge - ærligt talt så kunne man jo næsten købe en bondegår for de små penge - lol.

Mine forældre havde et eller andet med at af og til skulle der snoldes - ikke ofte de gjorde det - men så var det marcipan og trøffel til mor og en tandbørste (husker i dem ???) eller engels lakrids til far - og lille mig fik tiden trukket godt ud ved at stå og vælge for at få så meget som muligt at det billige slik - indtil jeg pludselig en dag fik mavepine - så fandt jeg ud af at finde noget andet (for en tid lol)
Er det bare mig eller var de storevingummibamser større og bedre dengang ???????

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-09-05 20:46

Jeg tror, det er dig

Du var mindre, så alt virkede større, my dear...

Ja, jeg husker godt tandbørster! Pudsigt nok fik man sorte tænder af dem

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-05 21:18

Øv hanne nu har du både givet mig mindreværdskompleks og depression over ikke at være lille - næsten lol

mon der er nogen der køber tandbørster af den slags mere - lol

Smagte pølserne hos pølsemanden ikke også bare superduberdejligt dengang også ???? Og krasserne ???

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 21-09-05 21:58

Man kan helt sikkert slet ikke købe en krasser mere.

Alt var større dengang, vi gik søndagstur i Søndermarken, jamen, den var jo KÆMPESTOR, jeg blev næsten væk.

Når vi tog på Bakken, så sad min far og mor nede UNDER LINDEN og så kom jeg og hentede en HEL daler, sårn hver time.

Lærte I så oz at gå hen til værtinden, tage hende i hånden, neje og sige tak for mad?

Jeg stablede ærter!!!!!!!!! Gosh, man var sq nem at narre, jeg fik en pose ærter og de skulle så stables, ligesom et korthus. Stablede jeg mange så fik jeg en femmer, men dem vi besøgte havde nu oz mange penge OG bil.

Men INTET slog den årlige bondegårdsferie, hvor jeg måtte klappe kalve og bære rundt på høns

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-09-05 22:17

er nu ikke hel sikker på det med krasseren - men den bliver sikkert guld værd

Søndermarken var nemlig stor - jeg boede ved utterslev mose og den var kæmpestor - det synes jeg egentlig stadig

Under linden - jamen der sætter jeg mig da gerne endnu - vi sad nu mest på peter liebs og fik både ture med hestene (læs ponyerne) og en enkelt gang om året var det dyrehaven rundt i hestevogn - det holdt jeg først op med da min datter ikke synes det var sjovt mere -

Bakken siger mig egentlig ikke så meget - som barn - tror ikke vi var der så tit - men dyrehaven blev flittigt besøgt hele året - hareskoven med (kæmpegyngerne var pragtfulde)

Tivoli havde verdens bedste pølser nede i enden af såen hvor der er børnelegeplads - og hvis man ikke fik en vatpind (candyfloss) var turen mislykket - pjerrot og harlekin og colombine var superstars ....

Stable ærter ???????? - tjah hvorfor ikke - ville min mor have fred om sommeren i sommerhuset så blev jeg sat til at grave et dybt hul - for hvis jeg gravede dybt nok ville jeg kunne hive en kineser i håret - og det ville jeg bare såååååååå gerne - nåede det dog aldrig lol. (snak om at være nem at narre)

hah - vi havde høns i sommerhuset så det med bondegården var ikke lige mig - men feriekolonierne - oh ve oh skræk - jeg ville hellere være hjemme - lol. Nød dog klasse ferierne.
Møg koloni den første jeg var på - kendte ingen og var keeeeeeeeeed.

forresten var jeg blot 12 år da jeg gik i mine allerførste helt højhælede sko på gaden - det blev der snakket meget om - lol -og nabokonerne mente min mor var for frisindet

Hvad lavede man egentlig om aftenen hjemme - husker meget men tror ikke det hele var som hos de fleste andre.

HAH - fik forresten alle puk bøgerne og havde christel tegninger i ramme på væggen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-09-05 22:37

Jeg har for nylig købt små kort med Cristel figurer.

De er bare SÅ cute!

Ét af dem kunne jeg genkende med det vups - jeg tror det er fra barndommen. Kan ikke huske i hvilken forbindelse..

Det er det med damen/pigen, der hænger vasketøj op.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-05 01:00

Der vist basis for en hel roman her Piratos de er hvertilfald blevet mindre! Og dyrere!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-09-05 10:17

tedd JA! Piratos er blevet mindre og dyrere!

For ikke at nævne: isvaflerne! Dengang kunne man have fået 17kr. - 20kr. isvafler for de samme penge.......

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-09-05 10:59

HAH !!! jeg boede med en softice bar på hjørnet og kan huske muslingeskaller fra 50 øre

Og så var jeg såååååå misundelig på en større pige der altid var meget smart og hang ud der - højt touperet hår og læbestift der var næsten hvid - og helt sorte øjenomgivelser - smaddersmart - lol. (må indrømme at eyeliners og ikke mindst mascaraen er stærkt forbedret siden - uden at skulle spytte på en børste og gøre ved )
Hun var nu meget sød pigen - hun trak mig på kælken om vinteren - til gengæld blev hun gravid som 15 årig og så var hun helt væk - jeg så hende i hvertfald aldrig siden

Sidder her og glor arrigt på resterne af de piratos jeg hentede igår - og ja for søren - de er både mindre og dyrere

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 22-09-05 13:21

Jeg kan godt huske hvad jeg lavede om aftenen, da vi i 64 flyttede til Struenseegade på Nørrebro.

Vi havde jo Hans Tavsens parken lige bag ved, om sommeren lavde vi boldebaner i sandkassen og om vinteren stod vi på skøjter. Og dengang havde vi sq vinter.

Mirit, jeg fik da bare alle Silver-bøgerne, du ved, dem om heste.........nå ja, jeg tog jo oz ud på rideskolen, ude på Amager fælled, UDEN mobilfon, så de gamle kunne heldigvis ikke ringe til mig.

Jeg tog da oz med morfar til trav og galopløb, jeg kom vist til at bruge en god del af min mors arv derude.

Men der var mange frække drenge i vores gård i Struenseegade, tænk når min mor havde hængt tøj op nede i gården, så måtte hun holde øje med det, de kunne nemlig finde på at spille fodbold ved det rene tøj!!!!!!!!!

Min far blev gårdmand, så jeg måtte ikke en skid, jeg skulle jo være et godt eksempel, var det ikke bare synd for mig?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-09-05 13:54

maj_britt din stakkel - sikke et hård live -

Hmm erindrer svagt noget med travbanen - masser af mennesker og mit øje fikseret på pølseboden

Gårdmænd var FARLIGE ..... og der skulle ikke meget til før man galopperede væk når man så dem - gad vide hvorfor de altid fik en til at få dårlig samvittighed

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 22-09-05 17:10

Fordi du spillede bold ved det rene vasketøj.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-09-05 18:22

Som barn var alle fremmede mænd farlige...

Og den gang var det rigtig sommer!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-09-05 19:02

Nææææææææææh maj_brit - ikke ved det rene tøj - jeg spillede bold op ad muren HVOR GÅRDMANDEN BOEDE!!! - og han kunne råbe meget højt og rende meget stærkt imens - men det kunne jeg også - lol

Hanne - kendte du fremmede mænd dengang ????

Sommeren var definitivt både længere og varmere og solen skinnede ALTID - undtagen når det var hyggeregnvejr

Kan nogen huske TV i Tivoli ?????

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 22-09-05 19:18

Næ, men jeg kan huske Ingrid og lillebror.

Hanne.......du må ikk gå med fremmede mænd

Jordbærrene var oz sødere dengang.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-05 22:30

Egenligt utroligt så mange børnelokkere der var dengang!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-09-05 22:42

tedd for hulan - var der ??????????????? Er det noget du vil snakke om ????????

Hae du skrevet til brevkassen om det ???????????????????

Bruger sådan nogen deo ??????????????????

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-05 22:51

Næh man blev jo bare altid advaret om børnelokkere. Jeg mødte nu aldrig nogle og har heller ikke hørt mine venner gjorde!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-09-05 22:57

dine kjoler og dine yndige krøller var nok ikke fine nok tedd

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-05 23:10

Næh det jo nok det!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-09-05 23:34

Det er nemlig rigtigt, tedd - der var maange børnelokkere - ifølge de voksne.

Og så går jeg alså ikk' med fremmede mænd - jeg har som regel kendt dem i en ti minutters tid

TV i Tivoli og Kikkassen med Ingrid og Lillebror yes! Og Magnus Tagmus, year! Og belfegore, uha...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-09-05 23:37

DEN bliver svær at slå hanne

tror jeg vil sove og drømme om de gode gamle dage .................. nat med alle og ses når nostalgien overfalder os

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-09-05 23:41

angående de der kjoler! Mine ældre søstre synes det var så kært at bruge mig som påklædningsdukke indtil jeg blev stor nok til at banke dem! Et frygteligt trauma! Storesøstre burde forbydes!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-09-05 23:48

Næ nej tedd - jeg bankede altid de, der var efter min lillebror - jeg var ellers MEGET genert.

Men når det gjaldt min lillebror, forsvandt gernertheden, flof, og de fik nogle stryg!

Og så havde jeg pludselig ordet i min magt...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-09-05 09:08

Jeg vil også ha´en bror så jeg kan banke nogen altså - snyd !!!!!.....

Har lige fået en alt for sen morgenmad - øllebrød (hjemmelavet) med flødeskum - så godt som i gamle dage (næste gang bliver de filene ikke morgenmad - men frokost eller aftensmad )

*********************************************************************

Øllebrød, dansk (tillavningstid 2 timer - til 6 pers.)

375 g Rugbrød
1 l Øl
(1 l Vand)
50 g Krystalmelis
(Citronskal)
(Mælk eller Fløde)

Æggehvide: 29 g - Fedtstof: 2 g - Kulhydrater: 333 g - Kalorier ialt: 1571 - (1 Person 262 Kal.)

Brødet skæres i smaa Firkanter og sættes i Blød, hels Dagen før Brugen. Koges derpaa med Øllet og Citronskallen ca. ½ Time. Passeres gennem en Sigte, hvorefter det gives et Opkog og tillaves med Sukker. Hertil kan serveres Mælk, tynd Fløde eller Flødeskum

direkte fra Mad af Ingeborg Suhr
fhv forstanderinde for den suhrske husmoderskole

trettende oplag - 62 - 75 tusinde

Jul. Gjellerups forlag - København 1931

*********************************************************************

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-09-05 14:45

Jeg vandt som ugens opskrift på "Cafe Hack" med denne opskrift (min egen):

http://www.kandu.dk/dk/tip/8730

Måååms

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-09-05 21:25

slet ikke så ringe hanne

idag så/og hørte jeg en af de rigtig gamle grammofoner med håndsving og tragt - hold da op hvor tiderne forandrer sig - og det uden at man egentlig tænker over det. Og den gamle 78´er spillede "petersen og pallesen og poulsen og pihl" - en rigtig gamlmel traver - lol. Den kunne jeg så faktisk huske fra min mormors grammofon.

Det gav forresten lidt flashback - for mine bedsteforældre have jo faktisk også sådan en - jeg måtte bare ikke rigtig være i nærheden af dem - lol.

Jooo der er sket meget siden krystal apparaternes tid

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-09-05 22:36

Ja, miritdk, det er fame uhyggeligt!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-05 09:08

hanne - fik en respons på det med krystalapparaterne - nemlig:
Hvad er forskellen på at sidde med små øredimser og høre dengang og nu - i og med mange bruger headsæt til deres mobiltelefoner osv - jaja det kan der være noget om.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 26-09-05 18:20

Miritdk - dén fes ikke ind hi hi

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-05 22:23

det er alderen der trykker hanne - lol

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-09-05 19:57

SÅ do - er det så en hemmelighed eller wa'? Du skal ikke råbe om alder!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-09-05 21:58

nope hanne gør jeg heller ikke - det er jeg for gammel til

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-09-05 23:38

JA

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-09-05 00:05

NÅ (fornærmet smiley her)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-09-05 00:40

hi hi hi hi hi

Nat nat

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-09-05 00:58

selv nat lol

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-09-05 18:14

Hvorfor stopper I da sådan en tråd her??

Tvillingeis til 50 øre WOW - man fik to!

Spille med to bolde op ad en væk der var forbudt.
Hvordan var det nu?

eeen / tooo / treeee BUM

Men med h.h.v. drenge og -pigenavne!

JÅÅW:

Karen / Maren / Mette - BUM
Ann / Katrin / Annete - BUM

Ehmm....?

Om aftenen? Jeg kan i hvert fald huske at vi spillede meget kort hjemme hos os. Jeg lavede osse lektier om aftenen.

Have job i en viktualieforretning efter skoletid. Lønnen var 10 kr. om ugen, hvoraf slagteren nappede den ene krone som opsparing
MEN - når jeg fik det enorme beløb udbetalt til sommerferien, så var jeg glad...meget glad!

Min mor skulle fylde rundt og det eneste hun ønskede sig var en teaktræsbakke (?). WOW den var DYR - men igen kom slagteren mig til hjælp, i UGEVIS holdt han 50 åre tilbage af min løn - og vupti så havde jeg til den bakke
Jeg glemmer ALDRIG hvor meget jeg glædede mig til at give mor den pakke. Slagterdamen havde skam pakket den fint ind for mig, så uhhh....

Jeg fik udbetalt min løn om lørdagen - og hver eneste lørdag gik jeg direkte fra viktualieforretningen hen til nabobutikken som var bageren (jaja, der var jo mange små butikker dengang) - der købte jeg en napoleonskage til min far, en linse til mon mor og en snegl til mig selv - og SÅ stod den ellers på lørdagshygge - 100% finansieret af MOI

*suk* nostalgi....

Og Ja - Mej Britt, DENGANG havde vi vintre - vi byggede snehuler i gården og mængder af snemænd og snedamer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-09-05 19:17

haha velkommen ombord i ms nostalgia vil.du

sad lige og tænkte på de snemænd og snedamer - ikke alene lavede men flere af dem (uden at komme i tv som idag ) - de holdt også længere - og snehulerne - wouw - overhældt med varmt vand (ligesom glidebanerne) - så isen gjorde dem stærke.

Sneboldskamp mod dem fra de andre veje og gader - en hel krig

Nogen der kan huske sherbert ispinden ?????????

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-09-05 19:40

Sherbert ispinden? næh, men tvillingeisen ja.

Kæmpe Eskimo er også helt fra dengang.

Da jeg var 23, fik jeg jo en niece - vi to kastede os rundt i snebunkerne, da hun et par år gammel...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-09-05 19:53

den åndsvage tvillinge is var der nu ikke meget ved - der var altid en eller anden man skulle dele med

de der butikker jeg efterlyste - kan de have været de små schou ?????????

I et anfald af lækkersult kom jeg til at tænke på bolcher - mine yndlingbolcher var så absolut de røde og hvide vaniliebolcher - og så min morfars hjemmelavede - måske fordi man så dem blive lavet helt fra ingenting.

En ustyrlig trang til marcipanbrød dukker op igen - det må vist skyldes min mors samme trang (en eller anden skal jo have skylden haha)

Hvad var den typiske søndagsmiddag hos jer ??????????

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-09-05 21:20

Oksesteg, grydestegt kylling med agurkesalat, chokolade budding, citronfromage

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-09-05 21:22

Jeg har forsøgt at starte en lille søndagsmiddagsklub op. Men folk er nogle hænge...., socialdemokrater, etc

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-09-05 21:29

citronfromagen kan jeg endnu finde på at lave lol - vi fik nemlig ikke steg som resten af familien - vi fik koteletter - mums

hvad for en søndagsmiddagsklub hanne ??????????????????

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-09-05 21:35

Hvor vi laver god gammeldags søndagsmad og spiser klokken 12 sharp!

Jeg skal lave citronfromage i morgen - til de sultne marinere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-09-05 21:55

ahaaaa lyder jo bare helt herligt -

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-09-05 22:00

Jøps! Og så skal jeg ikke engang vaske op (tage bakstørn) - det gør de kære små andre marinere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-09-05 22:02

det er næsten som i gamle dage - suppekøkken

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-09-05 22:06

Ha hahahahahahaha, her er suppen bare for salt!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-09-05 22:17

en sømand han må lide .........

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-09-05 22:55

Vi fik noget min mor kaldte GLOSUPPE *GGG* Jeg tror det var byggryn det var lavet på?? Det blev kaldt GLOsuppe fordi de SA**** små gryn lignede 4 mill. øjne der lå og gloede op i hovedet på os

Og så fik vi fløjlsgrød med kanel og sukker på - NØØJ hvor var det lækkert - da jeg blev voksen (meget voksen) ville jeg vide hvordan det egentlig blev lavet, jeg spurgte en moster (min mor var død) - jeg fik et PJOSK (osse gammelt udtryk *GG*) - jamen for pokker da - det var næsten udelukkende MELJÆVNING - bare tyndere

Jeg behøver vel ikke at tilføje at jeg aldrig fik forsøgt mig udi fløjlsgrøden....

Vi fik altid dessert! Og MEGET ofte " - jaja, kald det bare "frugtgrød" - jaja, kald det bare GRØD?? NEJ - det var rabarbergrød som man kunne GÅ og STÅ på. jamen jeg kunne ikke lide det, min far derimod, han ELSKEDE det og jeg kan se ham for mig - han skar skiver af med sin ske og slubrede det i sig med stort velbehag.

Suppe var i det hele taget en ret som vi fik meget af - i alle afskygninger. Hvidkålssuppe, oksekødssuppe, hønsekødssuppe og al den slags. Ikke noget med aspargessuppe for det var noget man fik når man var til fest - bestemt ikke hverdagsmad.

Søndag var altid anderledes, der havde man bedre tid til at nyde maden, så KLART - den dag skulle mor stå læææænge i køkkenet for at tilberede den ultimative søndagsmiddag. Oksesteg med en masse tilbehør og gerne et eller andet bagefter.

Når det skulle være rigtig nemt og hurtigt fik vi varm mælk med tvebakker og kanel og sukker - det smager rigtig godt (endnu). Vi fik osse 'varme riddere' men det var nu for vammelt for mig.

Julemenuen var altid risengrød med mandel og juleøl, and og flæskesteg og til dessert kærnemælksfromage. Vi kunne dog aldrig spise desserten, så den nød vi resten af julen. Jeg har bevaret traditionen med risengrøden før hovedretten juleaften - det er som om den fede and bedre tåles, når man har spist grød først. Vi har aldrig spist ris ala mande til dessert i julen - men har dog fået det i juledagene.

Nytårsaften stod den altid på lækker kogt torsk med tilbehør. Tilbehøret var som nu - hakkede æg, hakkede rødbeder, revet peberrod, sennepssauce, hvide kartofler, smørsovs og så de utroligt lækre 'bukser' (=friske kogte torskerogn). MUMS - at dyppe sådan en 'buks' i smørsovs om.....*suk*.
Desserten nytårsaften varierede efter ønsker - men ofte var det fromage af en slags og ofte citronfromage. HJEMMELAVET forstås - ikke noget med 'pulvere' hér *GGG*.

En ret der var obligatorisk flere gange i vinterens løb var selvfølgelig brunkål. Jeg HADEDE brunkål og fik ALTID på 'rov' i opgangen hvor vi boede for at snuse mig frem til hvem der skulle have hvad, til aften - og så fedte mig ind
I dag er brunkål absolut en af mine livretter...sådan kan det gå

I øvrigt var mine forældre viceværter i to opgange - med tilhørende bagtrapper. De skulle holde fortov og gade fri for sne og is og da min far var hjertesyg var det min mor og jeg der stod for den tjans
Det var noget med at stå op før en vis herre fik sko på - få skolet sne (dengang var det ikke nok at 'skrabe') væk så folk kunne komme ud og på arbejde. Både på gaden og i gården - sikke et arbejde og bagefter var det skoletid.
Det SKULLE gøres og det blev det - men det var hårdt. Det var således at viceværterne blev aflønnet ved at bo frit - altså uden husleje, til gengæld skulle de så stå til rådighed 365 dage om året, nat og dag.

Ak ja....tankerne flyver :-9

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 30-09-05 23:32

Minderne har man da lov at ha'
dem kan de aldrig nej aldrig ta'

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-09-05 23:36

enig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-10-05 07:40

GLOSUPPE var byggrynssuppe og meget brugt pga den billige tillavning - de fleste fik byggrynsvandgrød - tillavningstiden var ganske lang hvad vi unger nok ikke tænkte på

Vi fik istedet.............:

Hvid sagosuppe - 6 personer:
2 l vand
125 g sagogryn
250 g svesker(brugte vi dog ikke)
4 g kanel (brugte vi ikke)
125 g melis(alm sukker)
4 æggeblommer
hvidvin eller citron (vi brugte citron)

vandet sættes over og når det koges tilsættes kanel (kan udelades) - de skyllede sagogryn og de skoldede svesker (kan udelades). Kogeees til grynene er glasklare. Æg og sukker piskes godt og suppen lieres.Ved anretning tilsættes enten hvidvin eller citron (sidste gør det bliver en frisk smag)
Som et ekstra pif kan stivpiskede æggehvider iblandet sukker bruges som en smagfuld og dekorativ pynt.
_________________________________

rød sagosuppe - 6 personer:
2 l vand
125 g sagogryn
125 g krystalmelis
(kanel - citron)
usødet saft eller syltetøj

Vand citron og kanel(kan udelades) bringes i kog - grynene tilsættes under omrøring og koges til de er glasklare(ca 20 min) - tillaves ved anretningen med sukker sag eller syltetøj efter smag.

og vi hentede røde sagogryn i sverige - det kunne man nemlig ikke få herhjemme dengang - men det så godt ud
_______________________________________

Den der ækle fløjsgrød fik vi heldigvis aldrig - jo hos en eller anden tante - men så var det smørgrød - dvs der var dobbelt så meget smør i - bvadr

Vil.du ........ hvad ligner det at rakke de arme riddere ned - de smager ski da herregodt - tror jeg meget snart vil lave dem

Nu skrev jeg godt nok at vi fik koteletter om søndagen - det var nu ikke rigtigt - men min mor havde en ide om at søndag var fridag - også for hende - så det blev ikke de store og tunge ting - vi fik netop derfor koteletter - engelsk bøf -mørbradbøf - osv osv - eller vi kunne ønske os hvad vi ville (hvordan hun fik det til at passe med hvad hun ville er vist aldrig gået op for mig lol)

Søndag morgen var det bagerbrød - hvor herligt - men bare det at gå tidligt til bageren var jo en oplevelse i sig selv - en gang om ugen med rundstykker - gifler - horn - osv osv - slet ikke så ringe - og så en gang til senere hvor den stod på enten flødeskumskage eller is alt efter årstiden.

Det der rigtig hurtige mælkemad - hahahaha - vi fik da kærnemælkssuppe med tvebakker - men også varm mælk med melboller og sukker på (kanel til dem der ville have det) - nå ja - rismelsgrød var jo heller ikke af vejen - og vi kunne lide det

Brunkålen har vist været inde overalt - jeg elskede den - men kunne kun lide den min mor lavede - måske netop fordi hun kunne lave den så den ikke sejlede i fedt og stads lol.

Hmmm - de der arme riddere - de rider mig som en mare lige nu - så jeg skal vist væk fra madhuskeren

Vi har vist alle haft et eller andet vi ikke kunne udstå af de valg af retter forældrene lavede - jeg kunne bare ikke spise kogte ærter - kan jeg stadig ikke - og min gudmor lavede altid gæstemad med hamburgerryg og kogte gulerødder og ærter i en ækel hvidlig sovs - bvadr !!!!!! Til gengæld droppede min mor de kogte ærter langt før de fleste andre og købte friske - senere frosne - og serverede dem kolde til - så var lille mig glad igen (var min far så bare ikke - lol)

Rfou har lige fået sat den sang "glemmer du så husker jeg" i hovedet på mig så jeg er ved at blive vanvittig - godt man er alene hjemme

Det med at skovle sne - gad vide om der var meget forskel på det fra by til land ?????????? Jeg har en ven der hårdnakket påstår at man ikke skovlede sne på landet - bortset fra det mest nødvendige - det forekommer mig da temmelig underligt på en eller anden måde - men han mener måske bare selve gården/landstedet ?????

For lige at vende tilbage til dameblade osv - så husker jeg en reklame jeg ikke fattede før langt senere - nemlig om hygiejebind......... jeg troede det var noget fine damer gik med om hænderne for ikke at blive beskidte i lang tid - men min mor opdagede det og indviede mig - oven i købet i en alder hvor man dengang ikke talte om det til børn "der kunne tage skade af det"

Til gengæld blev min mor meget uvenner med visse naboer i og med at jeg vidste hvor mine legekammeraters små søskende kom fra - og beskrev det højt og inderligt - ungerne troede mig ikke over en dørtærskel - forældrene var dybt forargede ( jaja sådan skifter tiderne).....

Hmm idag køber jeg ikke hverken dameblade eller magasiner - men jeg nød da at dele hjemmet og familiejournalen med mine forældre (og opdagede min far også læste både noveller og de fortsatte romaner - lol) - jeg måtte dog kun låne dem hvis min far måtte låne mit anders and

Bøger - -- ja vi havde mange - rigtig mange - men biblioteket var et slaraffenland - hvor jeg gik over og lånte bøger sammen med enten far eller mor - herlig stemning trods det at man skulle være stille - og sikke mange hyggestunder - mærkeligt nok opdagede jeg senere at det åbenbart ikke var helt almindeligt for alle - mine legekammerater læste ikke andre bøger end hvad de lige fik som gaver eller i skolen som underholdning - var det virkelig så ualmindeligt ?????

Første gang jeg lagde en bog fra mig for at inaktivt blive underholdt var da jeg var blevet interesseret i radioens hørespil - wouw - af og til var det den rene gyser

Nå folkens - nu skal det enten være arme riddere eller noget andet -

god weekend start !

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 01-10-05 18:25

Tak for svaret mangorossa.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-10-05 20:27

axelise er hermed kvalt hele tre gange for at lukke en hyggelig tråd !!!!!!!!!

og mango - der sælges mere nu end dengang så - hmmmmmmmmm !!!!!!!!!!

Men bortset fra det så lavede de verdens elendigste selvbruner engang midt i tresserne - brun blev man - men i lange striber og utallige pletter