/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Stoker/fastbrændselsfyr. Hvad skal man b~
Fra : 4070
Vist : 6309 gange
200 point
Dato : 15-09-05 16:36

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at kombinere et fastbrændselsfyr med en pillebrænder. Således at pillebrænderen selv tager over når jeg ikke selv er hjemme til at få fyret med træ. Det skal bruges til gulvvarme og opvarmning af brugsvand.
Spørgsmålet går på. Hvad skal der egentlig til i materialer? Havde tænkt på en Alcon-kedel og Biocomfort-pillebrænder. koplet på en akkumuleringstank. Men hvad mere skal der til for at få varmt vand ud af hanen og varme i gulvet? Hvad med ladeventil, shuntventil, blandesløjfe, styring af temperatur, varmeveksler ell. varmtvandsbeholder, cirkulationspumper osv.

Nogen steder man kan finde vejledninger og diagrammer? Eller kender du noget til det?
Vil gerne vide det så jeg kan få en ide om hvad et sådant anlæg kommer til at koste?

Mvh. 4070

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-09-05 17:25

Et pillefyr kræver tilsyn mindst hver anden dag.
Så en ferie på solkysten bliver kort.
Dit centralvarmeanlæg begynder ved 60.000 og opefter.
Hvis det drejer sig om nyinstallation, husk at tale med
skorstensfejeren.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-09-05 17:37
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-09-05 17:39
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-09-05 17:41

Gratis rådgivning, siger de.
http://www.energisiden.dk/

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-09-05 20:02

Teil, du snakker og røven går

Hvem fanden tilser sit pillefyr hveranden dag???????????????+

Men til spørgeren, jeg har lige installeret et pille fyr fra

http://www.liagro.dk/

Det er kanon, han sælger også kedler olign. På hans forside er et link til PILLEKLUBBEN, der kan du få mange svar.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-09-05 20:03

ps

pas på med det skrammel de sælger ved vvs grossisten osv. Meget ligner de gode fyr, man mange er lavet i tyndere stål/jern.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-09-05 20:19

trolden
tænk på dit sprogbrug

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 16-09-05 15:24

Jeg har selv stoker fyr og tilser slet ikke hveranden dag højst en gang om ugen, men det kan sagtens køre i længere tid.
Jeg kan måske se et lille problem i at stokerfyret skal stå som standby. I så tilfælde skal du have et med selvtænder på, eller også skal det stå med pausefyring det meste af tiden.
Hvad med om du købte en kombi kedel til både stoker og fastbrændsel. Stokeren skal bare ind i siden og så skal du have en stor indfyringslåge til fastbrændsel. Stokeren antænder evt. fastbrændslen og det holder selv temperaturen oppe indtil det er ved at være brændt ud. Derefter overtager stokeren når temperaturen er ved at være under den indstillede temperatur og det vil fortsætte enten med selvtænder eller pausefyring.

Disse kedler kan fx. købes hos vvsgrosisten. De er forøvrigt ikke så dårlige som de bliver gjort til. Det er korrekt at de er mere klejne i det, men tilgændgæld er de jo også nede på halv pris af de andre. Så du kan jo faktisk købe 2 for den samme pris.

Jeg har dog ikke selv en af disse anlæg men en hjemmebygget stoker i en salamander kedel.

Kommentar
Fra : masterhound

Dato : 22-09-05 12:14

tjek de forskellige vvs-handler

Kommentar
Fra : blumen1

Dato : 08-01-06 22:29

Hej 4070.

For det første anvender man ikke accumuleringstank på en stokerløsning - Der findes mange forskellige kombinationer, men hvis du vil vælge helt korrekt skal du finde noget der er så simpelt som muligt.

Jeg vil gerne udregne et tilbud til dig på det du skal bruge, men det kræver naturligvis visse oplysninger - bla. hvor mange m2 du skal opvarme, hvad er isoleringsgranden på dit hus osv osv.

Kig evt. på min hjemmeside www.oldenborg.net, derinde kan du se hvordan du dimensionerer dit fyr, ydermere kan du se et projekt jeg er igang med "projekt multisuper" - det er et anlæg der kan det du spørger efter, havde nemlig samme ønske som dig :)

Mvh Søren Oldenborg
Afdelingsleder
Vvs-eksperten - Roskilde

Kommentar
Fra : blumen1

Dato : 08-01-06 22:30

Smider lige linket igen - kan se det ikke virker www.oldenborg.net

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-06 16:49

Hej Søren

Jeg har med stor interesse kigget på din side og det ser spændende ud med røgvender løsningen.

Jeg vil kigge ind igen fra tid til anden.

Hilsen
Fijala

Kommentar
Fra : blumen1

Dato : 09-01-06 19:04

Det skal du være velkommen til fijala - skal nok gøre siden færdig hurtigst muligt :)

Mvh Søren

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-01-06 23:09

Godkendelse af svar
Fra : 4070

Dato : 10-01-06 00:44

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : richardt3

Dato : 05-10-07 15:51

Hej oldenborg.net panel.
Hvad gør jeg ved at forbruget er så lavt at pillefyret går ud?
Hvordan undgår jeg slakker i brænderøret? dette er møj ireterende da det så stopper sneglen og jeg må skille hele fyret ad, for at få pillerne ud af sneglen, så den kan køre igen.
Gode råd ønskes