/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Flere ovne samme skorsten
Fra : bba
Vist : 1036 gange
50 point
Dato : 13-09-05 15:52

Jeg har en ødegård i Sverige hvor der er en stor skorsten.

Der er tilsluttet oliefyr og et gammelt brænde komfur.
Jeg går ud fra der således er 2 piper i skorstenen.

Jeg ønsker at tilslutte en brændeovn.

Spg. Må man det og skal den således sidde sammen med komfuret.

Skal der nogen special anordning til for at foretage denne tilføjelse til skorstenen.

Jeg ved godt at jeg skal spørge den lokale skorstensfejer, men nu stiller jeg lige spg. her i dette forum

/BBA

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-05 15:57

Dette link er omhandler dit spørgsmål, meeen jeg ved nu ikke om det også gælder i Sverige??

http://www.ebst.dk/BRS98_07_ID380/0/54/0

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-09-05 16:02

http://www.ebst.dk/BRS98_08_ID380/0/54/0
Hvis skorstenens lysning (dvs. hullets diameter) er stor nok til den indfyrede effekt, så er der ikke noget i vejen for at tilslutte både 3 og 4 lukkede indfyringssteder.
Du må såmænd også godt have oliefyr og kakkelovn på samme skorsten, blot skal der være mindst 250 mm højdeforskel på hvor røgrøret går ind i skorstenen.
Så du kan roligt hugge et hul og tilslutte din kakkelovn hvis du kan overholde disse krav.
God fornøjelse
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-09-05 17:24

Jeg har selv haft en brændeovn i samme skorsten som mit oliefyr og det var kun i et 150 mm hul. Det kuynne lige gå og skorstensfejeren sagde det var ok. Havde dog lidt problemer med brændeovnen pgs manglende træk m en kun fordi jeg havde for mange høje træer tæt på huset. De blev fældet og så gik det fint.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 20-09-05 22:06

hej bba
du kan godt tilslutte flere både oliefyr og brændeove men aftrækrørene skal sidde
med 35 cm fra midt til midt rør pga. co2 .
MVH janik

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-09-05 22:27

janik -> 35 cm (midt / midt) er ikke nok, hvis det er et 120 mm rør
--------------------------------------------------
som du kan se i det link der er i mit første svar, så siger bygningsreglementet at der skal være 250 mm imellem rørene, og det er fra kant til kant
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : janik

Dato : 20-09-05 22:42

ja men det er nu det vi altid har lavet det og det mål har vi fået fra
storstensfejeren og fået det godkendt .det er vist 2cm vi snakker om.*SS*

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-09-05 22:50

OK janik, det var nu heller ikke for at diskutere det.
Men hvis man laver sådan noget selv, og så senere skal have det godkendt, så kan du sikkert godt komme ud for ham der siger: 2 cm for lidt om igen !
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : janik

Dato : 20-09-05 23:02

ja men jeg er jo også kun murer så derfor spørger vi jo
ham der skal godkende det