/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ISDN / Spørgsmål
10  dk 160
ISDN LAN MODEM 3C891
Fra : tcpipsi
Vist : 525 gange
240 point
Dato : 20-10-02 21:12

Hej!

Mit problem er at jeg ikke kan få opstartssiden frem på mit modem som er tilsluttet via netkortet i PCen. Startsiden skulle kunne vises bare ved at åbne internetbrowseren ifgl. brugsanvisningen og det går også fint på en anden pcer, netkortet er nymonteret, patchkablet er ok, PCen er sat til dynamisk IP adresse, som den skal være ifgl. brugervejledningen til modemet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 22:27

On Sun, 20 Oct 2002 19:12:25 GMT, "tcpipsi" <tcpipsi.news@kandu.dk>
wrote:

>Mit problem er at jeg ikke kan få opstartssiden frem på mit modem som er
>tilsluttet via netkortet i PCen. Startsiden skulle kunne vises bare ved
>at åbne internetbrowseren ifgl. brugsanvisningen og det går også fint på
>en anden pcer, netkortet er nymonteret, patchkablet er ok, PCen er sat
>til dynamisk IP adresse, som den skal være ifgl. brugervejledningen til
>modemet.

Prøv adressen 192.168.1.1 i din browser.

mvh
Jesper \

Kommentar
Fra : marmic

Dato : 21-10-02 00:13

Check netkortet!

Kan det komunikerer med en anden pc?

Netkort kan godt være "korrekt" installeret i windows uden at virke !!!!!!
Et eksempel er hvis det deler IRQ med anden enhed.

Hvis det ikke er netkortet skal vi vide mere om din PC. windows version m.m.

Kommentar
Fra : tcpipsi

Dato : 21-10-02 07:52

Hej Jesper

Har prøvet virker ikke.

Hej Marmic!

Har prøvet 2 forskellige netkort, modemet kører fint på en anden pc.
Hvis jeg pinger netkortet får jeg tilbagemelding.

Hvad er IRQ?
Kører med Windows ME.

Kommentar
Fra : marmic

Dato : 21-10-02 12:37

IRQ er Interupt ReQuest en slags ringeklokke til processoren der er 16 i systemet.
De enkelte dele af PC'en bruger IRQ til at komme i kontakt med processoren.

I kontrolpanelet under system kan du hvis du vælger egenskaber på denne computer se hvilke IRQ der er tildelt til hvem.

At du kan pinge netkortet er ikke nøgvendigvis tegn på at den kam kommunikere med andre ( 3COM har problemer med nogle ander )

Prøg om du kan pinge modemet. Eller prøv at sætte de to computere sammen og se om du kan pinge den anden pc Så ved du 100% om kortet fungere.

Kommentar
Fra : tcpipsi

Dato : 21-10-02 23:50

Hej Marmic!

Modemet kan jeg ikke pinge, netadapteren er tildelt en IRQ 9 som igen deles med noget der hedder "IRQ-holder til PCI-styring" . Hvis jeg går ind og ser hvilke komponenter der er konflikter på så er der en der hedder "IRQ-holder til PCI-styring" kan der være noget galt der? Har desværre ikke en ekstra PC ved hånden lige nu. Kan man flytte rundt på IRQerne?

Kommentar
Fra : tcpipsi

Dato : 21-10-02 23:54

"Jesper Hartoft" skrev d. 20-10-02 22:27 dette indlæg :
> On Sun, 20 Oct 2002 19:12:25 GMT, "tcpipsi" <tcpipsi.news@kandu.dk>
> wrote:
>
> >Mit problem er at jeg ikke kan få opstartssiden frem på mit modem som er
> >tilsluttet via netkortet i PCen. Startsiden skulle kunne vises bare ved
> >at åbne internetbrowseren ifgl. brugsanvisningen og det går også fint på
> >en anden pcer, netkortet er nymonteret, patchkablet er ok, PCen er sat
> >til dynamisk IP adresse, som den skal være ifgl. brugervejledningen til
> >modemet.
>
> Prøv adressen 192.168.1.1 i din browser.
>
> mvh
> Jesper \
>

Hej Jesper

Har prøvet, virker ikke.

Kommentar
Fra : marmic

Dato : 22-10-02 01:06

Man kan godt flytte rundt på IRQ'erne, men det er ikke nemt.

Prøv at bytte rundt på den rækkefølge som kortene er sat i pc'en. IRQ tildeles bl.a. efter den rækkefølge.

Det kan blive nødvendig at reinstallere vindowsfor at få det til at virke 100%

Min foretrukne rækkefølge er oppe fra og ned: Grafik, net og lyd. hvis der er flere f.eks. 3DFx adon, hollivood eller sådan noget så tag dem oppefra og ned med den vigtiske først. (grafikkortet)

Kommentar
Fra : tcpipsi

Dato : 23-10-02 07:34

Har nu prøvet at bytte rundt på kortene, monteret dem i nævnte rækkefølge, ingen resultat. Jeg har ikke reinstalleret ME, tror du det hjælper? det er blevet gjort som noget af det første da jeg ikke kunne få det til at virke. Hvis jeg reinstallerer og det ikke hjælper, hvad så?

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-10-02 12:36

Det er helt OK at netkortet deler IRQ med "IRQ-holder til PCI-styring"

Prøv at kigge i sydtemoplysninger under "Enhed med problemer", der skulle helst ikke stå nogen.

M.h.t. ombytning af kort til en anden rækkefølge, kan være det i nogle tilfælde; men se efter i din manual, hvis du begynder at flytte på kort, nogen bundkort kræver bestemt IRQ og plasering i bestemt slot.

Men eller så ville jeg prøve, at gå ind i kontrolpanel, fjerne netkort og modem, lukke for PC'en helt ned (også strømmen),
start derefter op igen og lad Windows selv finde netkort og modem; kan Windows ikke finde drivere må du hjælpe med plasering andre steder på din harddisk eller via diskette / cd.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : marmic

Dato : 24-10-02 13:11

Til Bjarne

Jeg er ikke enig med dig. Jeg har erfaret - mange timers arbejde - at nogle netkort ikke kan dele irq, heller ikke "IRQ-holder til PCI-styring"
Det er jo ikke delingen i sigselv men modulet til "IRQ-holder til PCI-styring" som overtager den egentlige irq.

Men din fremgangsmåde med med at reinstallere er god. Dog vil jeg tage kortet fysisk ud af maskinen efter afinstallationen. Genstarte, slukke og instalerer kort og driver igen.

Formålet er at slippe af med "IRQ-holder til PCI-styring" da kortet jo ikke deler en irq med andet.

/Michael

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-10-02 14:02

Hej Michael!

Jeg vil give dig ret; m.h.t. hvis deling er med eks. skærmkort og andre lignennde; men lige netop "IRQ-holder til PCI-styring" mener jeg ikke man udgå, det er jo der lave noget af styringen og det er ikke sikkert man kan slippe af med den.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-10-02 14:15

Hej

øh... jeg har nu også mit Netværks kort på samme IRQ sammen med nogle andre Harddware enheder, og jeg har ingen problemer... så jeg vil ikke umiddelbart mene det er IRQ der er årsagen... (men jeg bruger også Win 2000)...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Systemoplysningsrapporten er skrevet til: 24-10-2002 13:55:47
[Konflikter/Deling]

Ressource   Enhed
IRQ 9   Microsoft ACPI-Compliant-system
IRQ 9   ASUS AGP-V6800 DDR SGRAM v3.79
IRQ 9   512i digital PCI Audio (WDM)
IRQ 9   Realtek RTL8139(A) PCI Fast Ethernet-netværkskort
IRQ 9   Intel(R) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2442
IRQ 9   Intel(R) 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2444

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

selvom disse enheder deler IRQ 9 ka' jeg både bruge mit Netværk, USB, grafikkort og lydkort på samme tid... nu bruger jeg ikke et Modem men har forbindelse til nettet via Switch til en router... men mon ikke det måske nærmere er et Driver problem end IRQ?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-10-02 14:47

Hej igen!

Ikke alle Windows vers. bruger "IRQ-holder til PCI-styring"

Sådan ser IRQ fra min Windows XP ud:
IRQ 0   Systemtimer   OK
IRQ 1   Standard 101/102-tastatur eller Microsoft Natural PS/2 Keyboard   OK
IRQ 4   Kommunikationsport (COM1)   OK
IRQ 6   Standarddiskettecontroller   OK
IRQ 8   System CMOS/realtidsur   OK
IRQ 9   Microsoft ACPI-kompatibelt system   OK
IRQ 9   Radeon 8500 / LE (Omega/Plutonium X1.1.18a)   OK
IRQ 9   VIA Rev 5 eller nyere USB-universel værtscontroller   OK
IRQ 9   Creative AudioPCI (ES1371,ES1373) (WDM)   OK
IRQ 9   WinXP Promise FastTrak100 (tm) Controller   OK
IRQ 9   Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC   OK
IRQ 12   PS/2-kompatibel mus   OK
IRQ 13   Numerisk dataprocessor   OK
IRQ 14   Primær IDE-kanal   OK
IRQ 15   Sekundær IDE-kanal   OK

Og sådan ser IRQ fra min Windows 98SE ud:
0   Systemtimer
1   Standard 101/102-tastatur eller Microsoft Natural Keyboard
2   Programmerbar interruptcontroller
3   Kommunikationsport (COM2)
4   Kommunikationsport (COM1)
5   Creative Sound Blaster AudioPCI 128
5   IRQ-holder til PCI-styring
6   Standarddiskettecontroller
7   ECP-printerport (LPT1)
8   System CMOS/realtidsur
9   Brooktree Fusion/Audio Capture Device
9   Brooktree Fusion/Video Capture Device
9   Creatix V.90 HaM
9   ALi PCI til USB åben værtscontroller
9   IRQ-holder til PCI-styring
10   Highpoint Technology Inc. HPT368 Ultra DMA 66 Controller
10   IRQ-holder til PCI-styring
11   ND01X Ethernet/Fast Ethernet PCI Bus Adapter
11   NVIDIA GeForce2 GTS/GeForce2 Pro
11   IRQ-holder til PCI-styring
12   WheelMouseIM (PS/2)
13   Numerisk dataprocessor
14   ALi Primary IDE controller (Ultra DMA)
14   ALi Bus Master PCI to IDE Controller
15   ALi Secondary IDE controller (Ultra DMA)
15   ALi Bus Master PCI to IDE Controller

Alt virker p.t. 100% med deling af netværk, udveksling af filer via stifinder mellem begge, Internet via kabelmodem fra
Windows XP, desuden har min Windows 98SE særskilt Internet via modem hos anden udbyder; men er p.t. sat op med deling af netværk; men ændrer Interopsætninger "forbindelse" så bruges modem. Jeg benytter ikke netbios.

Ændrer jeg i mine konfigurationer prøver jeg altid først softwaremæssigt og hvis jeg ikke kan ændre med software, så flytter jeg fysisk om på kort. Og "Michael" som du skriver altid med skærmkort først og så efter betydning; men vær opmærksom på at lydkortet kræver - på nogle bundkort - en bestemt plasering.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-10-02 15:07

Hej Bjarne,

nej det er åbenbart en Win 9x/Me ting med "IRQ-holder til PCI-styring"... men jeg tror stadigvæk ikke at det er problemet... men jeg kukkelurede lige over på min anden PC, idet jeg ikke gad at lukke den her ned for at se efter... men der er spøjst nok netværkskortet deler IRQ med "IRQ-holder til PCI-styring"... og det funker også oki doki...

---------------------------------------------------------------------------
[Hardwareressourcer]

[Konflikter/Deling]

IRQ 5   Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
IRQ 5   IRQ-holder til PCI-styring
IRQ 10   VIA VT83C572/VT82C586 PCI til USB universel værtscontroller
IRQ 10   Creative SB Live! series
IRQ 10   IRQ-holder til PCI-styring
IRQ 11   IRQ-holder til PCI-styring
IRQ 11   ASUS V7100PRO v12.90
IRQ 14   Primary IDE controller (dual fifo)
IRQ 14   VIA Bus Master PCI IDE Controller
IRQ 15   Secondary IDE controller (dual fifo)
IRQ 15   VIA Bus Master PCI IDE Controller

[IRQ]

0   Systemtimer
1   Standard 101/102-tastatur eller Microsoft Natural Keyboard
2   Programmerbar interruptcontroller
3   Kommunikationsport (COM2)
4   Kommunikationsport (COM1)
5   Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
5   IRQ-holder til PCI-styring
6   Standarddiskettecontroller
7   ECP-printerport (LPT1)
8   System CMOS/realtidsur
9   Creative SB16 Emulation
10   VIA VT83C572/VT82C586 PCI til USB universel værtscontroller
10   Creative SB Live! series
10   IRQ-holder til PCI-styring
11   IRQ-holder til PCI-styring
11   ASUS V7100PRO v12.90
12   PS/2-kompatibel museport
13   Numerisk dataprocessor
14   Primary IDE controller (dual fifo)
14   VIA Bus Master PCI IDE Controller
15   Secondary IDE controller (dual fifo)
15   VIA Bus Master PCI IDE Controller
---------------------------------------------------------------------------

og så vidt jeg ka' se funker det også hos dig... -->
-----------------------------------------------------------
11 ND01X Ethernet/Fast Ethernet PCI Bus Adapter
11 NVIDIA GeForce2 GTS/GeForce2 Pro
11 IRQ-holder til PCI-styring
-----------------------------------------------------------

så mon ikke det er et driver problem nærmere end et problem med IRQ?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-10-02 15:25

Hej Strarup m.fl.!

Jo - jeg mener også som jeg tidligere har skrevet at det må være et driverproblem og nu er jeg ikke tekniker, men jeg mener bestemt, at man ikke kan flytte rundt med "IRQ-holder til PCI-styring". Det var derfor jeg synes, at jeg blev nødt til at blande mig, prøver ellers at lade være, for man bruger nemt for meget tid her, og får så gjort for lidt ved ens egne opgaver.

Så, jeg vil fremover prøve at blande mig så lidt som muligt; men kan bare ikke lade være, når folk forhøjer point, så må det jo være fordi de savner andres meninger og løsningsforslag.

>Strarup - har du prøvet opsætning af netværk igen uden netbios?

Mvh
Bjarne H

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 240 point
Dato : 24-10-02 16:10

Hej Bjarne,

du ska' da ikke la' være med at blande dig... det er et åbnet forum... og hvis der var nogen der blandede sig, var det vist nok mig der bare dumpede herind...

jeg kender godt det der med at få gjort for lidt ved sine egne opgaver... sker rimelig tit her... men jeg er P.T. arbejdsløs, blev færdig uddannet den 30. april i år, og umiddelbart er der ikke rigtig nogen der har haft løst til at ansætte mig fordi branchen er ret trængt og ikke tør ansætte en der ikke har noget arbejdserfaring...

så for at bruge min uddannelse til noget fornuftigt bruger jeg den herinde med at hjælpe folk, samtidig med at lære noget nyt... før jeg stødte ind i kandu brugte jeg tiden ude på et USB forum... -->
http://www.usb.org/forums/developers/webboard.html
fordi jeg arbejdede med det til min hovedopgave, og efter jeg blev færdig blev jeg hængene derude indtil jeg stødte ind i Kandu.dk... og tja... så er jeg blevet hængene herinde siden... og bliver nok ved med det indtil jeg får mig et arbejde...

og det var ikke for at kritisere dig... jeg mener ligesom dig at IRQ ikke burde være selve problemet... det er lidt forskelligt hvor "IRQ-holder til PCI-styring" ligger... som du ka' se ligger den hos mig på IRQ 5 og hos dig IRQ 11, jeg har ikke været så meget nede og kukkelurer på det at jeg er gået dybt ned i detaljer for at finde ud af det... men jeg har bare prøvet at kigget lidt overordnet på det... og når et Netværkskort ka' kører sammen med "IRQ-holder til PCI-styring" så tvivler jeg bare på at det er det der er problemet som du også selv har været inde på...

men nu ved jeg ikke lige hva' tcpipsi har prøvet eller hva' slags mærke ISDN modem han har... og hvilken version af Windows der ligger på den PC hvor det funker OK og hva' lige forskellen sku' være på de 2 pc'er siden det dutter på den ene, men ikke på den anden...

mht. til NetBeui... er det ikke lykkedes mig endnu, og jeg har ikke gjort så meget i det siden det indlæg, hvor vi snakkede om det... jeg prøvede 2 gange... formaterede skidtet og installerede det hele fra bunden og opdatere den derefter... men lige lidt hjalp det på netværket... jeg sku' ha' Netbeui indlagt før jeg ku' kommunikere fra eller til min Win98 maskine... men en dag når jeg får tid, tror jeg at jeg vil gå noget mere i dybden med det og rense alle computere fra bunden af og så afprøve det igen... men hvornår det bliver ved jeg ikke endnu...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-10-02 17:13

Hej igen Strarup!

Det med at blande sig, var ikke mindet på dig eller nogen bestemt, mere fordi der er mange der ikke forstår man prøver at hjælpe og for mange gange synes jeg man får utak, derfor prøver jeg at lade være: men kan ligesom dig ikke lade være, når nogen trænger til hjælp - jeg mener ikke vi to har problemer i den retning.

Det er da noget skidt, at du p.t. er fri på arbejdsmarkedet; men med din viden og den måde du laver løsningsproblemer tror jeg da ikke, at der kan gå ret lang tid før du igen har arbejde; men der er usædvanligt mange der p.t. har samme skæbne. Men med den alder jeg gætter på, er du snart i arbejde. Det er meget værre med en så gammel rotte som mig, der startede med edb i 1969 på transistor-anlæg ((Siemens 2. generations - det var tider) som edb-opretør, siden har jeg været med på adskillige kurser mest brugersiden. Startede med PC'er i 1981 - IBM PC'ere kom til Danmark i 1983.
Allerede som 35-40 årig fik jeg problemer, fordi arbejdsmarkedet synes jeg var for gammel til edb. Jeg har siden 1969 for det meste arbejdet med edb, regnskab og revision. P.t. er jeg sygemeldt og ellers også desværre fri på arbejdmarkedet.

Jeg tog ikke dit indlæg som en kritisering, tvært imod så har vi jo samme mening, og det vigtigste er jo, at "tcpipsi" får det til at fungere.

Til en almindelig modem-opkobling (uden deling eller samspil) er der normalt under netværkskonfigurationen:
Klientprogram til Microsoft-netværk eller Microsoft Family Logon, et opkaldskort (kun benævnt sådan), en protokol
til kommunikation benævnt TCP/IP-> Opkaldskort.

Når du på et tidspunkt får prøvet netværk uden NetBeui så lad mig lige høre, jeg tror ikke på, at det ikke kan lykkes for dig også (Der er dog undtagelser hvor man skal bruge NetBeui; men kun i de tilfælde hvor man bruger et oldnordisk program, der ikke kan kommunikere på andre måder, eller ikke kan få det til at køre uden).

Mvh
Bjarne H

Godkendelse af svar
Fra : tcpipsi

Dato : 29-10-02 00:45

Tak for svaret strarup.
Hej Strarup

Du får lige en slat point her også, jeg kalder mig også Fupsi her i kandu.

Tcipsi, Fupsi,