/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Postkort + brevfletning i Word
Fra : Niederhof
Vist : 919 gange
100 point
Dato : 12-09-05 17:26

Jeg er kommet i besiddelse af flere tusinde postkort, og ønsker at anvende disse som udskriftmedie når jeg skriver breve og sedler til medlemmerne af foreningen, og har derfor behov for at anvende brevfletning.
MEN hvorledes opsætter jeg Word til at vende skriftretningen, f.eks. i modtager-feltet ?
Jeg kender godt muligheden for at indsætte en textbox, men kan man indsætte et flettefelt i denne ?

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 12-09-05 18:18

Man kan godt indsætte fletfelter i tekstbokse.
Kan du ikke bare indstille etiketstørrelsen (brugerdefineret) til for eksempel 7 x 3 i stedet for 3 x 7.
Jeg selv ville nok bare udskrive adresserne på etiketark og så klistre etiketterne på postkortene.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-09-05 19:41

word:
Du kan jo udskrive liggende.
skriv konvolut i hjælp
oprette og udskrive kovolutter
der står lidt om det du vil gøre

Kommentar
Fra : Jerrik

Dato : 19-09-05 18:26

Du skal først i >filer-sideopsætning<lave størrelsen på din postkort.
Lave en tekstboks, (eller to), så kan du i dem hver for sig lave tekstretning i den retning du vil have og deri sætte brevflettede felter.
Af en eller anden mærkelig grund kan du ikke sætte de brevflettede felter direkte i teksboksene?
Lav dem direkte på siden som du vil have de skal se ud, klip dem derefter ind i tekstboksen!
Det fungerer fint,

Accepteret svar
Fra : zakia1964

Modtaget 50 point
Dato : 13-10-05 22:30

Hej Nederhof!

De fleste postkort er på bagsiden opbygget således at de skal ses i "Liggende papirretning". Frimærket skal sidde i øverste højre hjørne og adressen skal stå lige nedenunder. I venstre side af postkortet er der så mulighed for at skrive en besked. Hvis dine postkort ser sådan ud - så læs videre her:
Klik på "Filer" i menulinjen. Vælg "Sideopsætning". Vælg fanebladet "Papirstørrelse". Vælg først papirretningen "Liggende". Vælg herefter papirstørrelsen "Brugerdefineret" og indtast målene på dit postkort.
Klik på fanebladet "Margener" og sæt top, bund, venstre og højre margen til ca. 0,75 cm. Klik OK.
Nu er PC'en indstillet på hvordan postkortet skal se ud. Mål herefter med en lineal hvor langt adressefeltet skal sidde inde på postkortet målt fra højre og ind. Mål også fra bunden og op. Mål også højden og bredden på adressefeltet. Lav så en tekstboks med samme højde og bredde (Størrelsen kan laves nøjagtigt ved at aktivere tekstboksen, klikke på "Formater" i menulinjen og vælge "Tekstboks". Vælg fanebladet "Størrelse") Brug linealerne for oven og i siden til at placere tekstboksen rigtigt.
Brug brevfletning som du ellers ville gøre det ved at vælge Opret, Aktivt vindue og hent din database. Nu kan du indsætte Fletfelterne i tekstboksen, hvor du vil have dem. Skriv så din besked i venstre side evt. i en tekstboks.
Gymnastikken ligger ofte i at placere postkortene rigtigt i printeren. Det afhænger oftest af printertypen. Jeg bruger selv papirbakken til manuel papirfødning når jeg skal udskrive postkort og kuverter. Men prøv dig frem.
Håber det virker!

Godkendelse af svar
Fra : Niederhof

Dato : 02-05-06 20:28

Det er vist på tide at lukke dette spørgsmål - og svaret kan bruges.....
Tak for svaret zakia1964.