/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
ang. delebørn og transport
Fra : sunspirits
Vist : 3505 gange
60 point
Dato : 12-09-05 11:58

Kan det være rimeligt, at jeg på en deltidsløn, skal betale mertransport for at aflevere delebørn til deres far hveranden weekend??
De bor hos mig, han er arbejdsløs, ejer et landsted og heste, samt bor med en anden. Ergo har de to fulde indtægter.
Men alligevel mener han, at jeg skal hæfte for transporten. Jeg har mit arbejde at passe, men han forventer at jeg skal afse tid til at køre børn frem og tilbage. Jeg har sagt de kommer med tog, på den måde betaler vi halvdelen af transporten. Han tror ikke jeg har et liv. Jeg er også alene om at betale min datters uddannelse, han supplerer overhovedet ikke udover den lovpligtige børnebidrag.Men han har tralvt nok med at fortælle mig hvad jeg skal.
Hvor kan jeg hente hjælp uden at skulle igennem statsamtet. Jeg har nok at se til, til også at bruge tid på magtkampe med eksmanden.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 12-09-05 12:17

Hvad forstår du med delebørn?
Hvis der er fælles forældremyndighed, og børnene bor hos dig, skal den anden part, der har samkvem hver anden weekend, betale for transporten.

Jes

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-05 12:23

Når børnene skal være hos deres far hver anden weekend, er det udelukkende hans egen pligt at sørge for at opretholde det samkvem, altså også at sørge for transport af børnene.

Så må du prøve at forklare ham, at alternativet er, at børnene bare ikke kommer på besøg hvis ikke han selv vil have ulejlighed eller betale for at få dem hjem til sig.

Og selv om det skulle komme så vidt, at han derved måske ville klage, kommer han ikke langt med det, for du nægter ham jo ikke som sådan at have børnene, men kræver bare, at han selv viser interesse/sørger for at få dem på besøg.

mvh dova

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 12-09-05 12:23

Her er et link til Statsamterne.
http://www.statsamt.dk/site.asp?p=603

Jes

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 12-09-05 12:45

Hvis forældrene ikke selv aftaler dette – og det gør mange forældre – er det normalt den forælder, der har ret til samvær, der skal hente og aflevere barnet, hvor det bor.

Der er også mulighed for, at vi kan bestemme, at en anden end forælderen kan hente og aflevere barnet.

Den forælder, der har ret til samvær, skal normalt afholde udgifterne i forbindelse med samværet, herunder transportudgifterne

Nenita

Kommentar
Fra : calista

Dato : 12-09-05 14:40

Som de andre skriver:
Det er samkvemsforælderen, der skal betale transport- udgiften. Ikke så megen diskussion der, medmindre andet er aftalt indbyrdes.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 12-09-05 14:53

Sunspirits:
Du har ikke en s... med udgifterne til samkvem at gøre, det er ene og alene din ex-mand, der står for denne udgift.
Du kan endog, forlange at han skal afhente dem på din adresse. Du har ingen en gang pligt til at kører dem til den nærmeste togstation. Det helt mærkelige, syntes jeg, er at hvis du flytter feks. 250 Km længere væk fra din ex-mand, er det stadig ham der står for alle udgifter + tid, vedr. samvær (dybt uretfærdigt), men sådan er den danske lovgivning på området. Tro på mig, jeg står i lige nøjagtig modsatte situation som dig. Min ex-kone har forlangt at jeg skal hente børnene, på hendes adresse, og aflevere dem der igen. (hun er flyttet 225 Km. væk fra mig) dvs. at når jeg har børnene på samkvem, skal jeg kører Ca. 900 Km i en weekend, og bruge Ca. 12 timer på det. Jeg kan intet gøre, jeg har forsøgt.
Du er nød til at gå igennem statsamtet, det koster lidt tid, men du vil til gengæld få det sort på hvidt, hvad han skal betale for, og hvad han kan gøre (nemlig intet).

nenita, hvem er du???? siden "vi kan bestemme"

Kommentar
Fra : sunspirits

Dato : 13-09-05 08:46

Hvor står det sort på hvidt at den der har ret til samvær, skal hente og aflevere barnet, hvor det bor. ??? det var iøvrigt ham der pludselig flyttede 200 km

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 60 point
Dato : 13-09-05 10:41

Jeg ved ikke lige hvor det står, idet det ikke alt der står skrevet ned, men statsamterne har fastlagt visse ting, som bruges som standarter.
Hvis du ikke allerede har læst på www.familieadvokaten.dk vil jeg på det kraftigste anbefale dig at gøre det, og kig i brevkassen under samvær.
Der er bla. et spørgsmål der hedder: Hvem skal betale for transporten i forbindelse med samvær.
Uanset hvem der flytter, kommer han altid til at stå for udgiften.

MVH

Kommentar
Fra : sunspirits

Dato : 13-09-05 11:14

Tak viskinge det ser ud til at være et brugbart link. Jeg kan kun lukker munden på manden hvis jeg har noget der står på skrift. Jeg har endda altid tilbudt at vi deltes om transportudgifterne i forbindelse med samvær men var den der pungede ud hvergang.

Godkendelse af svar
Fra : sunspirits

Dato : 13-09-05 11:16

Tak for svaret viskinge.