/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
HVad skal jeg fiske med?
Fra : A.B.F
Vist : 4286 gange
20 point
Dato : 07-09-05 21:37

Hej alle sammen!
Jeg bor på øen Mors som jo ligger ved limfjorden, jeg har fået at vide at der skulle være mange havørreder omkring der.
Har været ude at fiske ved fjorden mange gange uden held. jeg har set mange havørreder der har sprunget op mens jeg var ved at fiske.
Mit spørgesmål er så? hvad bruger i til at fange havørreder?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 30 point
Dato : 07-09-05 21:43

Du skal bruge en lille pirk eller en spinner

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-09-05 21:47

Eller fluegrej, det er også rigtigt godt. Men fortæl lige hvad du plejer at fiske med og hvordan. Så kan vi måske rette nogle ting for dig. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 07-09-05 21:54

Brug et alm blink på ca 12 gram, mener jeg de vejer.
I stille/fint vejr er fiskeke sky, så tag heller ud i blæst og små regn.
Et par vaders er også gode at ha'
Hvis ikke du har fået bid inden for 30 - 45 min så stil dig et andet sted. Måske skal du blot 100 meter længer hen af stranden.
Knæk og bræk herfra

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 07-09-05 22:02

brug de norske spinnere fra sølvkrogen på 13gr.eller 16 gr.
særlig den hvide gamba på 16 gr.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-09-05 22:07

Og begynd aldrig med at gå helt ned i strandkanten eller endnu værre vade ud i vandet. Det er ofte nogle såkaldte høller tæt inde under land. Der samles ørredernes føde, og der står ørrederne. Hvis du går helt ned i strandkanten før du starter din afsøgning af vandet, ER ørrederne væk. Husk også at placere dine kast langt fra hinanden. der må aldrig kastes i samme retning 2 gange i træk. Al ørredfiskeri på blankt vand er næsten på forhånd dømt til at mislykkes.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 07-09-05 22:13

Prøv med en let pirk, spinner eller blink nederst, og 1 -2 eller 3 fluer oven over. Vælg vådfluer, laksefluer eller andre fluer beregnet til saltvand. Få nu blinkene m.m. se ud som om de jagter hinanden.

Kommentar
Fra : josga

Dato : 07-09-05 22:59

Hvis du er til spinner, blink eller pirk er det nok klogt at variere din indspinding, eks; mellem hurtig-langsomt-stoppe op, i forskellige rækkefølge, med andre ord, variere din indspinding godt for dermed at vække ørredens opmærksom. men generalt skal du have hvidt skum på vandet.
Hvis du så er heldig at få bid, så undersøg maveindholdet på fisken, den kan fortælle meget om hvad der spises i området. Skriv det endelig ind i din fangstraport, så kan du se hvad der spises på forskellige årstider, og dermed få flere fisk.
En anden ting er, at husk endelig at være stille, ørreden er meget sky og trækker sig længere ud, end du kan kaste. Men med list og tålmodighed kan selv du fange fisk, så opgiv ikke.
KNÆK & BRÆK
Josga.

Kommentar
Fra : Rocl

Dato : 13-09-05 16:21

Jeg syntes også du skulle give bobleflod og flue en chance. Med mindre du altså fluefisker... Det er tit at der er rigtig gode chancer for fangst, og du kan komme utroligt langt ud, og få affisket et rigtig pænt stykke. Måske pink glimmer-reje som flue og et 25 g bombardo flod, så ville jeg mene du var godt på vej til at fange en pæn havørrede.

Rose.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-09-05 21:56

Jeg har ofte haft held med et blink jeg selv laver som hedder smelt-det er lavet af lige dele bly og tin og har i sig selv blyfarven.Blinket er langt og smalt og vejer ca 12-18 g.Det bliver så bøjet i en let S form og bevæger sig som en børste orm i vandet..Blinket kan osse dyppes i kobbersulfat så det får en gylden farve af kobber.Dette blink har jeg haft god lykke med om foråret og efteråret...En anden ting jeg har fanget en del havørred på er bobleflod og regnorm eller børsteorm...Jeg kaster gerne en stang ud med agn og går så lidt hen af stranden og fisker med blink ...Men ideerne er mange og tipsene er flere så brug lidt fra dem alle og så skal du se at der snart vil brede sig en liflig duft af selvfanget tilberedt ørred i dit køkken...
Knæk og bræk.............

Kommentar
Fra : badroulbadour

Dato : 25-09-05 22:14

Som de andre siger: Bobleflod med flue, som rykkes ind i små tag. Hvis du vil fiske mere passivt, så sæt en hel reje (med skal) på en enkeltkrog 1-1½ meter under floddet. Hele små tobis eller sildefileter kan også bruges. Krogen skal være str. 1/0. Er den mindre kan du komme til at kroge små ørreder for dybt. Mindstemålet (fra snude til hale) er 40 cm. Knæk & bræk!

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 27-09-05 13:40

det er klart at du kan bruge flue og bobleflåd, men jeg mener stadigvæk at spinnere på 13-16gr.er det bedste at bruge.

Kommentar
Fra : akrolle

Dato : 10-11-05 11:45

dynamit

Kommentar
Fra : gumuk

Dato : 14-12-05 23:20

det første du skal have er tålmodighed
så har jeg ret gode resutater med tasmansk djævel en lille sjov fyr der findes i mange varianter
hvis du fanger et eller andet, kik hvad der er er i maven på fisken , det er de føde emmner der er i vandet
prøv at finde en spinner eller hvad du har der ligner føde emmener
ellers så bare tålmodighed lige pludselig er den der
hvis alt går galt så prøv abu toby tiger 12 g den er rød på den ene side og messing på den anden
mig og min lillebror fangede 30 ørreder på 2 timer med den samme , prøv den
ps. jeg bor på grønland , har prøvet mange af de forskællige bilnk spinner osv
men abu toby er mit fortrukne våben
mvh
gumuk

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 18-12-05 16:25

jeg anbefaler stadig den hvide spinner gamba fra sølvkrogen i norge.den vejer 16 gram så du kan kaste langt med den.
sevfølgelig kan du bruge flåd og flue,alle har deres favoritter men det skal du selv finde frem til .det her er kun gode forslag som jeg har fundet der passer mig bedst,og hvad jeg har hørt fra folk når jeg har solgt fiskegrej til folk ude på kræmmermarkederne om sommeren.
knæk AND BRÆK
HERLUF

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 19-02-06 09:43

du skal som sagt selv finde ud af hvad du best kan bruge.men en spinner på ca. 16 gr, er meget passende.men du kan ogs bruge fluer,bobleflåd,.

men først og fremmest tålmodighed.

knæk og bræk.

herluf

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 19-02-06 13:47

Blandingen af spinder/blink/ pirk og 1 eller flere forskellige fluerkan få ørreden til at gå efter enten jageren eller byttet, og du får afprøvet flere fiskeredskaber på én gang. det værste er , hvis der er så meget gang i den, at der er 2 - 4 ørreder, der bidder på på en gang, så kan du få problemer.

Godkendelse af svar
Fra : A.B.F

Dato : 20-02-06 18:03

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-02-06 19:34

Selv tak

Kommentar
Fra : bossen65

Dato : 03-07-11 09:36

hej er det det samme med regnbueørred