/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Er en aftale bindene hvis den er indgået~
Fra : mini1234
Vist : 701 gange
100 point
Dato : 07-09-05 00:12

Min datter på 15 år har meldt sig til en service på internet. (crazywin)
hun troede at det var gratis.
nu er der kommet en regning for et abonnemt på 6 mån.
skal man betale, da det jo er en mindreårig der har indgået aftalen, uden vores viden.

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 110 point
Dato : 07-09-05 00:18

Nei trænger ikke betale. Skriv til dem og si at det er en mindreårig der har ingået aftalen.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : mini1234

Dato : 07-09-05 00:20

Tak for svaret alimak.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 07-09-05 00:21

Læs dette, så har du svaret...
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/356.html

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 07-09-05 00:23

Hvordan kan du lukker spørgsmålet så hurtigt på så tyndbenet et svar?????
Nå, whatever....

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 07-09-05 00:24

Det er meget enkelt. Iht. dansk lovgivning kan en mindreårig (under 18) kun indgå juridisk bindende aftaler, såfremt værgerne (forældrene) har givet tilladelse dertil.

Du kan læse de præcise regler her: http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/vaergemaalsloven.html

Kommentar
Fra : mini1234

Dato : 07-09-05 00:28

Jeg siger mange tak til taliskoko og til erling

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 07-09-05 00:34

Den relevante lov er Værgemålsloven.

§ 1, stk. 2 slår indledningsvist fast, at medmindre andet er bestemt i loven kan mindreårige (under 18) ikke selv forpligte sig ved retshandler eller råde over deres formue.

Efter det fyldte 15. år råder umyndige selv over hvad de har erhvervet ved eget arbejde, modtaget som gave og lignende. Rådigheden medfører dog ikke adgang til at påtage sig gældsforpligtelser (§42).

jf. § 45 skal man umiddelbart tilbagelevere det modtagne, såfremt en aftale bliver ugyldig, ved at den umyndige har indgået den på egen hånd.

Hvis din datter ikke har afgivet urigtige oplysninger om hendes alder eller om forældresamtykke er aftalen ugyldig. Send et anbefalet brev til firmaet, hvor I oplyser at aftalen er indgået med en umyndig, og dermed er ugyldig.

Kommentar
Fra : mini1234

Dato : 07-09-05 00:40

Tak til Paulus1.
Hun har ikke oplydt sin alder.