/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Næste tal 1 7 9 25 63 129
Fra : MAKC
Vist : 1823 gange
140 point
Dato : 06-09-05 19:29

Hej
Jeg har lige fået følgende opgave på mail

Kan du finde det næste tal, jeg kan ikke

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-09-05 20:34

Mensa medlem ?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-09-05 20:36

Hej MAKC

Min kone og jeg har nu prøvet i snart ½ time. Det er ikke lykkedes, men vi fortsætter.
I lørdags købte vi 2 bøger, med samme emne, på Posthuset. Det er den helt store dille nu. De hedder SUDOKU, af Michael Mepham (På dansk). Der er 132 opgaver i hver bog. Selv de nemme har vi meget svært ved at løse. Kender du disse bøger? Der er vist nok udgivet 3 indtil videre.

Min kone er skolelærer (dog ikke matematiklærer og jeg er ansat i en stor Bank). Vi synes de er meget svære.

Mvh Franksp

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 06-09-05 20:38

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-09-05 20:40

Den er svær, har nu prøvet i en times tid mere eller mindre, men kan ikke gennemskue den. Har endog en bog om tests fra Mensa.
Med se nu Luke2000 hvor får han det fra

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-09-05 20:41

Han mangler godtnok et 9 tal

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-09-05 20:44

Ja jeg må også indrømme at jeg finder opgaven vanskelig. Har prøvet stort set alle kendte talsystemer, bogstavlege og andre teknikker. NIXEN BIXEN. Kan ikke finde det næste tal.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-09-05 20:47

Jeg vil også meget gerne vide, hvordan Luke2000 er kommet frem til det. Det ligner ikke noget af vores, men vi har jo heller ikke løst opgaven.
Dermed ikke sagt, at han ikke har ret.

Det manglende 9 tal, er måske bare en "indtastningsfejl". MÅSKE!!!

Vi følger meget spændt med her på tråden, og arbejder stadig, på at løse opgaven.

Mvh Franksp

Kommentar
Fra : MAKC

Dato : 06-09-05 20:56

hej igen
Franksp: Ja jeg kender godt bøgerne, de er ret gode! jeg venter også spændt
Teil: Nej jeg er ikke medlem af Mensa
Luke2000: hvordan er du kommet frem til resultatet?

MVH..Mikkel

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 06-09-05 21:10

Tjaa har sidder og set på det.. Mit resultat kan heller ikke være rigtig når 9 mangler...

Men brugte Pascal til at finde frem til mit... Satte det op i sådan her.

15 13
17 25

Så summen af det næste tal er = de tal til (venstre+skrådt op+lige over)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-09-05 21:11

Vi regner også endnu..

Franksp.... her på kandu under tips har der været skrevet et par link om sudoko, ret gode og gratis. Tv2 har også nogle opgaver på deres hjemmeside,

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 06-09-05 21:11

Tjaa har sidder og set på det.. Mit resultat kan heller ikke være rigtig når 9 mangler...

Men brugte Pascal til at finde frem til mit... Satte det op sådan her.

15 13
17 25

Så summen af det næste tal er = de tal til (venstre+skrådt op+lige over)

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 06-09-05 23:57

Det er min oplevelse, at der mange gange kan være flere løsninger ved så små talrækker. Men i alt fald holder det vand, hvis talrækken fortsætter som lukes. Jeg regnede det på en anden måde, og fik samme talrække.

Tager man

1 7 25 63 129 231 377 575 ....

vil du se, at forskellen fra tal til tal er:

hvis du kigger på forskellen mellem disse tal, findes talrækken

Det vil altså sige, at stigningstakten mellem de enkelte tal ligger med 8.

Eksempelvis vil næste stigningstakt være 52+8 = 60

Forskellen til næste tal i rækken vil derfor være 198 + 60 = 258

Derfor vil næste tal i rækken være 575 + 258 = 833

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-09-05 00:18

erling_l -> Du glemmer OGSÅ 9-tallet. Se den originale talrække i spørgsmålet.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 07-09-05 00:25

Nå for s... - kopiere lukes talrække til papiret i stedet ... hm... på den igen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-09-05 01:48

Næste tal 200 og derefter 449

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 07-09-05 01:50

1 7 9 25 63 129 315 907 945 8167

2 blandede talrækker (hver anden)

1 9 63 kommer ved x9 x7 x5 x3 hvilket medfører næste tal i rækken er 5x63 = 315

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-09-05 10:08

erling_l -> Jeg tør godt indrømme at jeg ikke fatter en skid af din forklaring. Kan du gøre det lidt mere forståeligt for Dummies?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-05 13:37

Nej det giver ingen mening det erling skriver, for man kan ikke bare udelade hvert andet tal i rækken på den måde.

Men er vi sikre på, at spørger har skrevet de rigtige tal.......det er jo før set, at en del har lavet en masse beregninger, for så at finde ud af, at de opgivne tal var forkerte.

Jeg har lavet en del af den slags opgaver der, og denne her virker ikke som om der er en logisk løsning overhovedet.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 140 point
Dato : 07-09-05 18:55

Naturligvis giver det mening

Hvert andet tal er 1x9 x7 x5 x3 (9 63 315)

Hert andet talt springer modsatte vej

x3 +4 x5+4 x7+4 x9+4

Jeg siger ikke, det er eneste rigtige løsning - kun at det går op - og Dova: Der er masser af eksempler på blandede rækker. I sidste ende er det jo ham, der har udformet opgaven, som beslutter om han vil blande eller ej...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-09-05 19:15

erling du har da en logisk sans. Der må da gemme sig en hel del af de grå inde bag skallen
Men hvordan i alverden kom du lige på det. Nu har jeg kigget og kigget, regnet og regnet, men kunne ikke få noget til at passe.
Og jeg har endda en bog fra Mensa. Ikke at jeg kan regne alle teste ud men jeg er da nået til test 36 oh har klaret de 25 uden hjælp (kategori let)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-05 19:56

Ja erling, jeg er da ganske enig i, at der kan findes blandede rækker, men "den modsatte vej med at gange +4 havde du jo udeladt i det eksempel du kom med i aftes, måske derfor det lød ulogisk.

Men det ser ud til, at det er den rigtige løsning du er kommet frem til, efter at have afprøvet den.

Godt gået.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-09-05 22:22

Rigtigt, det går op. Men hvordan fandt du ud af det?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 07-09-05 23:44

Tja.... prøver typisk med forskelle i talrækkerne og ser på dem, om der er en logisk sammenhæng (faktorer, stigninger osv). Er der ikke det, så forskellene på forskellene og ser, om der er noget der.

I dette tilfælde gik det ikke, så derfor prøvede jeg at se, om der var en logisk sammenhæng på faktorer i stedet for forskelle. Og det var der så.

Men reelt rammer fijala lidt rigtigt - jeg har altid syntes matematik er lidt sjovt og udfordrende, så den (mærkelige?) lyst kombineret med en uddannelse, der også indeholdt matematik giver naturligvis lidt træning i at se problemstillinger ved "at kigge på dem" (eller logisk sans / træning)..... - så det er ikke den store hokus pokus - nærmere en hjernebrist at interessere sig for sådanne ting

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-09-05 23:49

OK og helt fint. Tak for forklaringen. Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : MAKC

Dato : 09-09-05 22:26

Tak for svaret erling_l.
Super