/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Cirkus Moreno
Fra : Sussie987
Vist : 2486 gange
40 point
Dato : 05-09-05 20:06

Er der nogen der ved hvor på Buddingevej Cirkus Moreno holdt til/boede?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-09-05 20:23

Har du selv prøvet en Googlesøgning fra Danmark på Cirkus Moreno? Det giver en hulens masse links. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-09-05 20:49

Se her-det tager sin tid at læse det igennem.
http://www.cirkus-dk.dk/dkindex.htm

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-09-05 20:54

dabj -> Den fandt jeg også, men alt hvad der står om Moreno er:

Citat
Moreno Willy Moreno (1919-79) og hans hustru Inga drev cirkus Moreno fra 1948 til 1967. De første 3 år samarbejdede Moreno med med Albert Reinsch under navnet Cirkus Moreno & Reinsch. I 1950 købte Willy Moreno Reinsch ud og bruge herefter blot Moreno-navnet. Willy Moreno var oprindelig udlært som elektromekaniker, men puslede med trylleri og optrådte sammen med ægtefællen Inga med tankelæsernummeret Moreno & Regni. Willy Moreno havde sans for markedsføring og markedsførte bl.a. sit cirkus som Danmarks største 6-masters-cirkus (hvilket ikke var løgn - det var nemlig det eneste 6-masters-cirkus i Danmark !). Moreno havde normalt udmærkede og tempofyldte programmer. Han præsenterede flere sæsoner "Cirkus under vand" med manegen fyldt med vand (i en plastdug lagt op over manegekanten) i forestillingens 2. afdeling. I 1965 turnerede verdensklovnen Charlie Rivel med Moreno.

Intet der besvarer spørgsmålet.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 05-09-05 21:08

Willy Moreno gl. adresse kan du få i morgen Hvis du vil)men han gik i gang med møntvaskerier mens han havede sit cirkus,
Han har en bror, men ikke med samme efternavn Cristian veilsby.
Mvh Robert

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 05-09-05 21:27

Det lå der hvor der nu er bygget ejerlejligheder mellem Snogegårdsvej og Toftekærsvej.
Det var nu ikke møntvaskerier han rodede med men spilleautomater.

Jes

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 05-09-05 21:31

Ja også det, det ved jeg udmærket godt, min søster var gift med hans bror og jeg arbejdede for ham

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 05-09-05 21:37

Var det med automaterne eller møntvaskene?
Jeg arbejdede for ham en overgang med spilleautomaterne.

Jes

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 05-09-05 21:51

Han haved begge dele, men mest spillemaskiner den første møntvask han købte var på frederiksundsvej 40 en gammel grøntforretning der var hans brors ( en god handel fra den ene til den anden ) og så kom der 4 eller 5 mere, men ingen af delene gik hvis nok ikke lige som skattefar ville ha`
Hans bror der ellers var sammen med ham flyttede til helsingør på Århusvej og willy kom der og så ved jeg ikke om han gik i companiskab med hans bror med noget hundefor Latz hed det.

Er nød til at stoppe min hund skal ud.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 05-09-05 22:26

Også et lille bidrag fra mig.
Jeg boede i Vadbro, sidevej til Toftekærsvej.
"Moreno" handlede trofast og overordentlig flittigt hos Isenkræmmeren Bruno Rasmussen på hjørnet af Toftekærsvej og Buddingevej.
Engang gik han ind for at købe en halv pakke søm, mere skulle han ikke bruge.
Men den dumstædige isenkræmmer ville kun sælge ham hele pakker.
"Så kan det være det samme", sagde cirkusdirektøren, drejede om på hælen og satte aldrig sine ben i butikken mere!
Fortalte min far mig. Han var ansat hos farvehandleren på Buddingevej 217, der også handlede med Moreno.
Mellem Farvehandleren og isenkræmmeren var der en Barber; Wallentin-Jensen, tror jeg han hed, og mellem barberen og den gule etageejendom, hvor isenkræmmeren boede (og der var bl. også en slikbutik), lå indkørslen til cirkus Morenos "vinterkvarter".
Jeg turde nu aldrig gå derind. Dengang havde børn jo langt mere "ærefrygt" for de voksne, specielt voksne, der "var noget", cirkusfolk f.eks.
Vl h Lyngballe