/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Brugt septiktank - Hvor?
Fra : julieviva
Vist : 12353 gange
20 point
Dato : 18-10-02 15:15

Hejsa,
Jeg har netop opdaget denne side, og vil nu forsøge at finde hjælp til et kæmpeproblem, som jeg står med. - Jeg har netop købt et dejligt kolonihavehus, som jeg har været superglad for i sommers. Men nu kommer vinteren og dermed også regnen(!) Her er en septiktank, som fungerer fint, bortset fra at der løber et drænrør fra haven ned i tanken foruden toiletafløbet. I ogmed, at grunden ligger meget lavt (oven på en mose) bliver tanken fuld i løbet af et par timer, når det regner meget. Med det resultat, at vandet i toilettet stiger, og må tømmes på bedste vis med en spand
Min plan er nu at lægge en ny septiktank ned. Kan man købe sådanne brugt, eller evt bruge en gammel olietank???
Er der nogle, som har andre forslag til en brugbar løsning. - Evt hvordan man lukker drænrøret til? (Hele projektet er sådan lidt Storm P-agtigt, så alle opfindsomme ideer er velkomne, også selvom de kan være lidt indviklede
Mange hilsner
Julie

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 20 point
Dato : 19-10-02 12:55

hej Julie
Du kan bruge 200 liters plastiktønder, de er nemme at slutte rør til og de koster ikke så meget ,hvis du lukker dit dræn af ,vil al den fugt der normalt løber i drænet blive på grunden ,se om du kan lægge et overløbsrør fra den gamle tank ,længere ned på grunden og tilslut en 200 liters tønde der med et nyt dræn,væk fra huset.
mvh mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : julieviva

Dato : 19-10-02 14:55

Hej Mcloud
...et overløbsrør? - hvad er det? Hvis jeg fører noget væk fra septiktanken hen i en 200 liters regntønde, så kommer er jo andet end grundvand med... Og den vil jo blive fyldt i løbet af ingen tid. (Septiktanken er ca 1000 liter) En ven foreslog mig at købe en brugt olietank (2500 L) og grave den ned og tilslutte toilettet til den, og så lade den nuværende septiktank blot være til drænrøret. Ved du mon noget om et sådant projekt?
Mange hilsner
Julie

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 19-10-02 16:09

hej Julie
Med et overløbsrør mener jeg at det overskydende vand fra septiktanken ledes væk til en anden beholder der fungerer som sivedræn,mens bundfaldet stadigvæk er i tanken
Jeg er ikke helt god i kloarker,men jeg er ganske sikker på at det er svært at få fat på en brugt olietank ( jeg mener at de bliver destrueret),for det andet er det noget stads at grave ned ,med mulig forurening til følge.
Det er også i de fleste kolonihaveforeninger forbudt at lave den slags installationer.
Men en mulighed ville være at grave en grundvandsbrønd og lede drænet derhen ,hvor efter man kunne pumpe vandet væk eller lave et sive dræn, længere væk på grunden
mvh mcloud

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 19-10-02 16:44

Jeg tror/ved, at hvis du ikke vil have bøvl med myndighederne på et eller andet tidspunkt, så kan du godt glemme alt om at grave olietanke o.lign. ned. Det er simpelthen det værste du kan gøre, og det er der da heller ikke behov for, når du allerede har en septitank.

Du skal for det første have fjernet det tilløb du har, som leder overfladevand i tanken - det kan du lige så godt lade løbe i et dræn eller lign. Der er bestemt ingen grund til at lede dette vand i en septitank - det kan faktisk være ødelæggende for dens proces.

Din septitank er på 1000 ltr, skriver du. (Det er helt sikkert nok til et kolonihavehus). I denne septitank skal du ikke lade andet end dit afløb fra toilettet, gå i. Og så skal der være et overløb fra tanken (det er der nok allerede?) - og det skal føres ud i en eller anden form for sivedræn.

Når du har fået dette lavet - eller måske forinden - så får du tømt septitanken. Fremover vil der (forhåbentlig) så kun løbe i den fra toilettet, og efter en tid, vil din septitank begynde at virke. Du kan fremme denne proces, ved at smide et eller andet råddent og ulækkert kød (en gammel selvdød høne) i tanken - gerne kød der er fyldt med små hvide orm og maddiker - det er nemlig dem der 'ordner' processen i tanken.

Det lyder måske lidt uoverkommeligt, men det er da træls at septitanken ikke virker, ikke?

Mvh Knud (mangeårig 'septitank-ejer' og bruger)

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 19-10-02 20:22

Pas på med at lave 'nemme' løsninger mht til kloakering. Du kan let få kommunen på nakken, hvor de pålægger dig at lave ALT efter reglerne, og det kan blive (meget) dyrt. Ta' fat i en lokal entreprenør, der tømmer septiktanke, og få et råd fra ham om hvad du kan gøre. Det er garanteret gratis, hvis du da ellers lover ham at ringe næste gang din tank trænger til at blive tømt ...

Kommentar
Fra : julieviva

Dato : 20-10-02 11:42

Hej Alle,
Tusinde tak for Jeres opmærksomhed. - Der er blot det problem, som før nævnt, at vores grund (hele foreningen) ligger på en mose. - Hvis det regner blot i 2 timer, så sjapper haven og det fosser ned i septiktanken. Den er iøvrigt støbt af beton på siderne, men har ikke nogen støbt bund. Ergo har grundvandet også sin del i miseren. Jeg har rådførst mig med slamsguer folkene, (som jeg efterhånden er blevet ret så gode venner med, eftersom vi ser hinanden jævnligt.) Hvis jeg skal lede et dræn væk fra tanken, så fører jeg blot problemet et andet sted hen.
Mange hilsner
Julie

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 20-10-02 11:58

Det du skriver nu - at tanken er uden bund - forklare jo nogle af de problemer, du har. En septitank skal have en bund og være tæt (så godt som muligt - også i toppen). Her kan det blive nødvendigt at lægge en ring mere på, så overfladevandet ikke kan løbe ind.

Jeg kan godt se problemet med at haven ligger i en mose, men så må du, når tanken er fuld, fordi du i perioder ikke kan lede spildevandet bort fra tanken, få den tømt. Bl.a også derfor er det meget vigtigt for dig, at der KUN kommer 'rigtig' spildevand i tanken. - Eller vil du jo blive ruineret af regninger fra slamsuger-manden.

Du fører ikke noget problem andre steder hen, som du er inden på, hvis du lægger et dræn væk fra tanken. det er præcis det der en meningen. Det du leder væk fra tanken er overskydenden vand, som - i hvert fald i perioder - trænger ned i jorden, hvad det også skal. Haven står vel ikke under vand altid? Det der så er tilbage i tanken ("kagen"), skal du med jævne mellemrum have fjernet. Jævne mellemrum hos mig er hvert 3 - 4 år, selvom kommunen siger hvert år. Hvis det sker for ofte, vil processen i tanken ikke være optimal.

Af og til 'graver' jeg også lidt af 'kagen' og kører ud i læhegnet, her bliver det til den dejligste muld. Lækkert? Nej ved gud er det ikke lækkert, men det skal jo gøres. Jeg vil nok sige, at brønden fra køkkenvasken er 100 gange mere ulækker.

Jeg håber, at du kan bruge noget af de erfaringer jeg har tilført dig. - ellers spørg igen.

//Knud

Kommentar
Fra : kixen

Dato : 02-11-02 15:14

Jeg har lige en kommentar ks9000 - det er fulstændig korekt det du skriver. få lavet en tæt bund/tank og få regnvand ført uden om tanken. så har du ingen problemer.

ks9000 skriver
Af og til 'graver' jeg også lidt af 'kagen' og kører ud i læhegnet, her bliver det til den dejligste muld. Lækkert? Nej ved gud er det ikke lækkert, men det skal jo gøres. Jeg vil nok sige, at brønden fra køkkenvasken er 100 gange mere ulæker.

DET ER OGSÅ ULOVLIGT prøv at tænke på hvis alle med septitakn gør sådan vil det ikke væere noget L... ?

kixen

Kommentar
Fra : kamilla

Dato : 02-11-02 16:45

Hej 'kixen'

Jeg var ikke klar over, at det var så ulovligt, som du giver udtryk for ved at skrive med STORT.

Jeg kan da godt fortælle dig, at det er ret almindeligt at 'man' gør det, men jeg ved godt, at det bliver det jo ikke mere lovligt af.

Det er ikke for at snakke udenom, men 'herude', hvor vi bor langt fra hinanden, skader det vel ikke så meget - og der er jo en vis gødningsværdi i l.....

Mit spørgsmål er så, hvad med det spildevand, der løber af septitanken, trænger ud i sivedrænet og ned i jorden? Det er da heller ikke særlig lækkert at tænke på - (vi pumper det jo op igen og tapper det ud af vandhanerne, som det reneste vand man kan tænke sig), men det er til gengæld lovligt.

Og hvad så med mine naboer med husdyrhold. De kører jo både gylle, ajle og mog ud på markerne. - Det er da lovligt endnu, og vel lige så slemt.

/Knud