/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Rensning af tromlen på en laserprinter
Fra : arvind
Vist : 5224 gange
300 point
Dato : 04-09-05 19:25

Jeg har en OKIPAGE 8w hvis tromle er ved at være snavset og det ses på printet. Hvordan kan den renses?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-09-05 19:27

Er det en metal tromle??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-09-05 19:43

isopropylalcohol
med en blød klud, blød klud er ikke køkkenrulle... men evt et gammet viskestykke.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-09-05 19:45

Husk at lade det fordampe inden du drejer tromlen ind i pulverhuset. ellers kan du blive ved med at rense....
mvh benjamin

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-09-05 19:49

Man må ikke rense den !
(Siger fabrikanterne)

Meeen....... i første omgang kan du køre det renseprogram i den software,
der følger med til din Oki.
Hvis det ikke hjælper, har jeg med godt resultat rensen tromlen
(På netop en Oki 4w) med Isopropylalkohol.
Du kan også bruge sprit, men jeg foretrækker isopropylalkohol.
Tromlen er jo ødelagt alligevel, så du kan jo ligeså godt prøve.
En ny tromle koster jo lige så meget som en ny printer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-09-05 19:54

Du kan gøre følgende:

Du laver et hul i overskudsbeholderen (til pulveret), dernæst drysser du lidt pulver, på en blød klud, og polerer tromlen stille og roligt, du må ikke trykke for hårdt, på denne måde skulle du kunne få den ren

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 04-09-05 23:25

Hej Arvind
Vil du venligst skrive hvad du gjorde for at løse problemet hvis det lykkes for dig, jeg har en printer magen til din, og den laver 2 striber i højre side af papiret, hvor der ikke er noget tryk, så derfor er jeg meget intereseret i at høre hvordan du løser problemet.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-09-05 07:31

For de fleste tromler vil det være sådan, at har man først rørt ved dem, bliver efterfølgende udskriftet grå, stribet eller sorte. Når der skiftes toner, vil der som oftest i sættet være et rensefilt/skinne med, som skiftes ud samtidig. Hjælper dette ikke mere, er det fordi tromlen står for udskiftning.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-09-05 07:49

Nu er Oki'en jo ikke en laserprinter, men en LED-printer.
Så jeg vil tro, at tromlen ikke helt kan sammenlignes med tromlen i en laserprinter
Og der følger ikke rensefilt/skinne med ved køb af en ny patron.
Man kan foresten købe toneren seperat og selv fylde den på.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-09-05 08:28

Tromlen er født til at kunne tåle tonerpulveret, derfor kan man polerer/rense med det. Det er forøvrigt det samme

teknikerne gør ved kopimaskiner. Husk også at rense coronatrådene (brug en vatping, med glasrens) og lamperne.

Drej tromlen rundt og se om der er streger, kan disse fjernes med en klud, drej en gang mere, er strejerne der igen, så

er der snavs på rensebladet. Dette udbedres ved at fører et stykke kopipapir op bag ved tromlen og kører det frem og

tilbage ved gummibladet. Hvis i vil vide mere, så bare fyr løs

Kommentar
Fra : charmie

Dato : 14-11-05 23:21

Der er kun et der hjælper...udskift tromlen, eller køb en ny printer. Tromlens lysfølsomhed er ændret pga slidtage, ligeledes er chargerullen (der oplader tromlen) slidt, derved "hopper" der uønsket toner over på tromlen (fordi tromlens biasspænding er forkert). I nyere printere, kopimaskiner og telefax benyttes der transferrulle og chargerulle i stedet for "gammeldags coronatråde". Mht laser/led printer, er forskellen den, at laserprinteren aflader tromlen ved hjælp af en laser, der via et 5-kantet spejl på en motor, kører hen over tromlen, hvorimod ledprinteren aflader tromlen, med led dioder. Begge anvender samme tromle/toner teknik.

Mvh
servicetekniker.