/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Xp Fryser / erextrem langsom
Fra : DonTaco
Vist : 731 gange
50 point
Dato : 18-10-02 06:34

jeg ved ikke hvad jeg gør::måske at jeg har haft mange pro: køre:: eks: wintv og media_player::
når det sker :: har jeg prøvet at se i windows task manager:: og der køre de to pro: med lave proces::
hvor i mod explorer køre med cpu på 98%... og jeg har ikke explorer åbent... Når det sker er det eneste jeg kan finde på er at restarte maskine.. også er den normal igen..
Så får jeg den tanke det er noget med ram´me..
Men jeg har en 256 og en 512 mb klod's i maskine

Hjælp..

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 18-10-02 08:17

Hej DonTaco!

Det kan være dine RAM ikke er 100% OK prøv at teste dem!

Her er nogle links til RAN-testere:
http://download.com.com/3000-2086-4386308.html?tag=lst-0-1
http://download.com.com/3000-2094-1534814.html?tag=lst-0-2
http://www.memtest86.com/

Det kan oså være din CPU eller grafikkort der bliver for varm.

Det der oftets er grunden til at en PC / skærm fryser / stopper er oftest, at man ikke kører med de sidste nye drivere til først og fremmest skærm, så sørg for at have de sidste nye drivere til skærmen.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 18-10-02 08:38

Hej igen DonTaco!

Her er lige et link til at teste din PC, afhængig af alder og udstyr er der flere test-programmer du kan downloade:
http://www.madonion.com/

For at give dig den bedst mulige hjælp bedes du minimum oplyse:
Styresystem
Grafikkort og RAM
CPU og RAM

RAM har du foreløbig oplyst om; mendet ville være en stor hjælp med lidt flere oplysninger.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : DonTaco

Dato : 18-10-02 09:12

Hi Tak Ind til videre..

Jeg køre XP-pro 2600
Jeg Har Et NVIDIA GeForce4 MX460.. Jeg ved ikke hvor meget ram der er..
Jeg køre med To skærme.. en CTX 2085EX og en IBM18BC..
Cpu er på 2Ghz Intel..

Men hvorfor sig du at det nok er Skærmen .det er jo explorer der tag alt cpu kræft Ik''!!

Ps.Findes der ikke et lille pro der kan finde disse oplysninger af sig selv om comp...

Kommentar
Fra : DonTaco

Dato : 18-10-02 09:45

Her er oplysningerne fra PCMark2002

Operating System:      Microsoft Windows XP
Processor:      Intel Pentium® 4 @ 1,95 GHz
Graphics Cards:      NVIDIA GeForce4 MX 460
         NVIDIA GeForce4 MX 460
Total Physical Memory:   768 MB
Free Physical Memory:   533,34 MB
Motherboard Manufacturer:   MICRO-STAR INTERNATIONAL CO

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 18-10-02 14:56

Hej igen!

Det er noget af en kræftig og tils. god PC du har.

Med den CPU og konfiguration, burde du ikke løbe tør for CPU-kræft, det tyder på, at der er noget der kører i løkke en gang imellem under specielle situationer, prøv at holde øje med hvilke programmer du har kørende når fejlen fremkommer.

Har du prøvet at køre 3DMark2001 - det program sætter din PC på noget af en prøve.

Jeg tror endnu mere på, at det er noget med dine skæmdrivere eftersom du bl.a. har 2 skærme tilknyttet, jeg harr selv et lign. problem, når jeg benytter et bestemt program.

Der er fejl i Windows XP vedr. Directx i visse situationer, disse fejl skulle være afhjulpet vist du har opgraderet med SP1.

Det kan også være noget med køling.

Vend lige tilbage og fortæl om test af RAM, dine opgraderinger via evt. Windoes Update og om du har brugt de sidste nye drivere fra Nvidia eller hvilken driver. kan hentes via: http://www.nvidia.com

Prøv også lige at køre 3Dmark2001 testen - med den test bliver din PV grundigt testet.

Vedr. programmer til oplysning om PC, så kan man se dem i sytemoplysninger via Windows og som du selv er kommet med via PCMark2002, endvidere også i 3dMark2001 og SiSoft Sandra m.fl.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-02 19:07

Jeg kører også WinXP og har oplevet at maskinen uden nogen egentlig grund
får hidset sig selv op på høj CPU drift. Og ved en genstart er problemet
løst. Jeg jhar ikke kunnet regne ud hvad problemt er - så jeg har vænnet mig
til at computeren ikke skal være tændt flere dage ad gangen. Og det er jo
også sundt at komme lidt ud.... Så jeg lever med fejlen.

--
Mvh. Søren Rohde, Brabrand
Fjern dyret fra min adresse ved svar

"DonTaco" <DonTaco.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:s1Mr9.123428$Qk5.5215762@news010.worldonline.dk...
> jeg ved ikke hvad jeg gør::måske at jeg har haft mange pro: køre:: eks:
> wintv og media_player::
> når det sker :: har jeg prøvet at se i windows task manager:: og der
> køre de to pro: med lave proces::
> hvor i mod explorer køre med cpu på 98%... og jeg har ikke explorer
> åbent... Når det sker er det eneste jeg kan finde på er at restarte
> maskine.. også er den normal igen..
> Så får jeg den tanke det er noget med ram´me..
> Men jeg har en 256 og en 512 mb klod's i maskine
>
> Hjælp..
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-10-02 09:43

"DonTaco" <DonTaco.news@kandu.dk> wrote in message
news:s1Mr9.123428$Qk5.5215762@news010.worldonline.dk...
> jeg ved ikke hvad jeg gør::måske at jeg har haft mange pro: køre:: eks:
> wintv og media_player::
> når det sker :: har jeg prøvet at se i windows task manager:: og der
> køre de to pro: med lave proces::
> hvor i mod explorer køre med cpu på 98%... og jeg har ikke explorer

Explorer kører altid i windows, det er den der smider vinduerne op på
skærmen. Explorer er et af de vigtigste elementer i windows.

MFDahm

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.401 / Virus Database: 226 - Release Date: 09-10-2002

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 50 point
Dato : 19-10-02 15:01

Hej DonTaco!

Er næsten lige stødt på efterfølgende, kunne måske være en hjælp!

Clicking AVI Files on explorer casuing 100% CPU Usage
Views: 56400 | Print Tweak | 8/12/2002

Well windows seem to have a REALLY big problem when it comes to reading AVI files. It seems that when you click on an AVI file in explorer, it'll try to read the entire AVI file to determine the width,height, etc. of the AVI file (this is displayed in the Properties window). Now the problem with Windows is that if you have a broken/not fully downloaded AVI file that doesnt contain this info, Windows will scan the entire AVI file trying to figure out all these properties which in the process will probably cause 100% CPU usage and heavy memory usage.

To solve this problem all you have to do is the following:

1. Open up regedit
2. Goto HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler
3. Delete the "Default" value which should be "{87D62D94-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}"

Voila! Please not that this will no longer provide you with the windows properties displaying the AVI file information such as width, height, bitrate etc. But its a small price to pay for saving you resources.

NOTE: Please use caution when using regedit. Improper usage may cause windows to behave imcorrectly. Also, I cannot be held resposible. Backup your registry first.

Tweak written by or based on information submitted by Mehran Ahmad
Copyright © 2001-2002 TweakXP.com

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-10-02 18:30

> Explorer kører altid i windows, det er den der smider vinduerne op på
> skærmen. Explorer er et af de vigtigste elementer i windows.

det kan være ret sjovt at lukke explorer uden at lukke windows

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 19-10-02 21:12

"SoftMan Brian" skrev d. 19-10-02 18:30 dette indlæg :
> > Explorer kører altid i windows, det er den der smider vinduerne op på
> > skærmen. Explorer er et af de vigtigste elementer i windows.
>
> det kan være ret sjovt at lukke explorer uden at lukke windows
>
Ja, ja det kunne være ret sjovt; men jeg tror nok jeg vil nøjes med at lukke Explorer Internet ned!

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 11:39

"Bjarne_H" <Bjarne_H.news@kandu.dk> wrote in message
news:u_hs9.133942$Qk5.5404851@news010.worldonline.dk...
> Ja, ja det kunne være ret sjovt; men jeg tror nok jeg vil nøjes med at
> lukke Explorer Internet ned!

Explorer crasher faktisk med jævne mellemrum på min maskine. (den nærmer sig
også pensionsalderen)

Så har jeg desktop baggrundsbilledet, men ingen start menu, mm. Hvis jeg har
nogle programmer kørende, kører de stadig (dog ikke IE ). Hvis man
minimerer dem, minimeres de på den gode gamle win 3.1 måde (lille firkant
nederst til venstre).

Man kan så hå ind i task manager og starte : c:\windows\explorer.exe
hvorefter startmenu og taskbar fint kommer frem igen.

Godkendelse af svar
Fra : DonTaco

Dato : 21-10-02 02:09

Tak for svaret Bjarne_H.
Dit svar ser ud til at hjælpe..
Men jeg skal lige havde tid til at teste mit system..

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 05:46

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3db28764$0$34790$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Man kan så hå ind i task manager og starte : c:\windows\explorer.exe
> hvorefter startmenu og taskbar fint kommer frem igen.

Nemlig - og man når at blive rigtig bange første gang hvis man ikke har gemt
sit arbejde. Mener da også man bare kan skrive explorer.exe i tsk mng.?
--
Mvh. Søren Rohde, Brabrand
Fjern dyret fra min adresse ved svar

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 21-10-02 13:01

OK - DonTaco!

Selv tak og ellers bare skriv igen!

Mvh
Bjarne H