/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Fiskeri i voldgrav
Fra : stjernekasteren
Vist : 1210 gange
100 point
Dato : 02-09-05 23:53

Hejsan

Jeg skal ned til en af mine venner i morgen, der bor på et mindre gods med tilhørende voldgrav. Han har spurgt om jeg ikke tager et par fiskestænger med, så vi kan prøve og se hvad der er for nogle fisk i voldgraven.

Jeg ville så lige høre hvordan I synes at man skal gribe en "prøve"fiskning af i ukendt vand? Hvordan ville i gribe opgaven an?
Den der kommer med det bedste forslag til hvad der skal vælges af agn/blink får pointene.

Mange glade hilsner fra Rasmus

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 03-09-05 00:01

Hej Rasmus. Der er formentligt både fredfisk og rovfisk i voldgraven. Med fredfisk mener jeg Skalle, Suder, Karpe o.s.v. Hvis du vil fange disse, skal du medefiske. Med rovfisk tænker jeg på Gedde, Aborre og Ål. Og så skal du bruge andre metoder. Ål og mindre Aborrer kan også fanges på mede, men hvis du vil fange de store skal du bruge vobler, blink, spinner eller levende agn. Spørg lige igen hvis du er i tvivl om hvad jeg mener. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-09-05 00:06

Med hensyn til agnudvalg, ville jeg tage et bredt udvalg med. Man ved aldrig hvad fiskene i en Sø/Voldgrav er vilde med. Så et godt udvalg af Orm, Maddiker, Brød, Majs er nok det der skal til til mede. Til Rovfiskene ville jeg vælge voblere i et udvald af farver så du kan tage hensyn til vandets klarhed og lyset. AJ

P.S.: Husk stålforfang til Geddefiskeriet, ellers bider de linen over.

Kommentar
Fra : stjernekasteren

Dato : 03-09-05 00:07

Hvad ville du bruge som agn til fredfiskene? Jeg er ikke lige på hjemmebane når det gælder ferskvandsfiskeri ;)

Kommentar
Fra : stjernekasteren

Dato : 03-09-05 00:07

Der var du hurtigere end jeg lige regnede med ;)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-09-05 00:11

Du kan ikke nå at lave maddiker selv, men hvis du har adgang til en velassorteret sportsfiskerforretning, kan de købes der.

Kommentar
Fra : stjernekasteren

Dato : 03-09-05 00:13

Jeg tror jeg satser på orm, majs og så en håndfuld store spinnere, blink og woblere.
Jeg takker for dit hurtige svar, og vil straks gå i gang med at pakke tasken til turen i morgen.

Godkendelse af svar
Fra : stjernekasteren

Dato : 03-09-05 00:14

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-09-05 00:14

Blandt fredfiskene glemte jeg da lige Brasen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-09-05 00:16

Velbekomme Rasmus og knæk og bræk. Jeg holder tråden åben så du kan give en fangstberetning senere.

Kommentar
Fra : stjernekasteren

Dato : 03-09-05 00:19

Jeg skal nok lige vende tilbage på søndag når jeg er vendt retur ;)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 03-09-05 02:09

Hvor er du altså dygtig lillearne. Hvordan kan du holde en lukket tråd åben?? LOOOOL

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-09-05 04:44

Psycho-Klumme -> Du stinker langt væk af misundelse. Hvis du vil måle dig med andre så sign up som superbruger. Det tør du ikke din sørgelige lille skiderik, for så ville folk for alvor kunne se hvor ynkeligt uvidende du er.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-09-05 17:09

Hej Rasmus. Hvordan gik det?

Kommentar
Fra : stjernekasteren

Dato : 05-09-05 21:10

Tja det gik nogenlunde. Der var massere af fisk (man kunne se dem i vandet), men det lykkedes kun at få en lille skalle op på land. Vi fik heller ikke fisket så meget som planlagt, for der var godt nok meget andet at se på. Det er lidt vildt at være logerende på et slot....

Men så kan man skrive på fisker cv'et at man har fisket i en voldgrav ;)

Endnu engang tak for de gode råd.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-09-05 21:17

Du er sååååå dygtig lillearne LOOOOOL

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-09-05 22:26

Rasmus - Det var da ærgerligt. Men godt at I havde en dejlig tur trods manglende fangst. Der er én ting som vi lystfiskere ikke kan kontrollere og det er lufttrykket og dermed temperaturen. Fisk har jo en svømmeblære der i høj grad indretter sig efter luftttrykket. Når dette stiger relativt hurtigt, kan deres svømmeblære ikke følge med og så får de ondt. I denne tilstand kan du sænke selv den lækreste madding direkte ned i munden på dem. De nægter at æde. Der er jo heller ikke mange mennesker med tømmermænd eller mavesmerter der bryder som specielt om mad. Jeg tror dette er forklaringen på jeres manglende fiskelykke. Når lufttrykket derimod er faldende er der mange fisk der bliver helt vilde efter at bide på. Så dygtige lystfiskere holder altid et godt øje på Barometret. Bedre held næste gang. Det var IKKE agnen der var forkert, kun lufttrykket. Hilsen Arne