/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Indretningsarkitekt = Beskyttet titel??
Fra : avminarm1
Vist : 5463 gange
100 point
Dato : 02-09-05 10:53

Hej

Er indretningsarkitekt og havearkitekt beskyttede titler?

og hvor kan man læse mere om beskyttede titler?

//Kenneth

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-05 11:01

Alle titler som kun kan erhverves ved en uddannelse er beskyttede titler, ergo må du godt kalde dig for direktør,

jeg ved ikke hvor du kan læse om det, det er noget jeg har fået fortalt da jeg var på kontor, hvor man gik meget

op i titler

Kommentar
Fra : avminarm1

Dato : 02-09-05 11:23

den holder ikke helt, alle kan f.eks kalde sig revisor

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-05 11:32

Det har du nok ret i, men så må ikke kalde dig statsautoriseret revisor, for der skal et papir til, det samme er det vel med registreret revisor?

Kommentar
Fra : avminarm1

Dato : 02-09-05 11:40

nej det ved jeg - men nu findes titlen "statsautoriseret indretningsarkitekt" jo ikke!

- så derfor vil jeg gerne vide om hvordan reglerne er på dette område. - man kan vel altid kalde sig konsulent??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-05 11:44

Du må nok ind i "hvad kan jeg blive" og se om havearkitekt og indretningsarkitekt er "autoriserede uddannelser", men det tror jeg nu nok de er..... jeg følger lige med i tråden og ser hvad der dukker op )

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-05 11:49

Indretningsarkitekt er ikke en beskyttet titel, og det mener jeg heller ikke, at havearkitekt er.

Men en liste over hvilke der er beskyttet, kan jeg ikke lige finde.
Men kun nogen eksempler:

Revisor er ikke beskyttet titel, men det er Registreret revisor og statsautoriseret revisor.

Hypnotisør, psykoterapeut, NLPterapeut o.l. er ikke beskyttede, men psykolog er.
Læge, advokat, landinspektør, cicilingeniør er beskyttet, ingeniør er ikke beskyttet.

Det har ikke umiddelbart noget at gøre med hvilken uddannelse man har.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-05 11:54
Kommentar
Fra : avminarm1

Dato : 02-09-05 12:50

dova>> tak - jeg ser lige om der kommer flere svar - evt. hvor man kan se om de to er beskyttet?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-09-05 14:15

Enhver har lov til at kalde sig arkitekt. Det er ikke en beskyttet titel.
Hvis du er arkitekt MAA er din uddannelse godkendt af Akademisk Arkitektforening. Som regel fordi du har en akademisk arkitektuddannelse, men man kan også få godkendt en uddannelse, som svarer dertil.

Det er sådan set det jeg kunne finde om emnet, og det vil sige, at hvis en arkitekt vil vise, at han har en godkendt uddannelse, skal han skrive arkitekt MAA (medlem af akademisk arkitektforening).

mvh dova