/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Forskel på AutoCad & SolidWorks?
Fra : ujbv
Vist : 1301 gange
150 point
Dato : 25-08-05 10:45

Hej

Jeg holder jævnligt udkig efter hvad der rør sig inden for min job-branche (tekn. assistent) både pga. alm. interesse og for alm. orientering omkring hvad der rør sig.

Til tider støder jeg på annoncer hvor der bl.a. forventes kendskab til SolidWorks og nu kommer mit spørgsmål så:

Jeg har siden 1995 arbejdet med AutoCad (2D) og kender de fleste finesser derfra, men jeg har absolut intet begreb om hvad eller hvori de største forskelle ligger i forhold til AutoCad/SolidWorks .... Selvfølgelig er det ikke umuligt at lære SW, men alligevel har jeg sprunget et par gode annoncer over pga. dette krav. Nu har jeg fundet endnu en annonce som jeg syntes kunne blive meget aktuel - hvis ikke lige det var for det SW-kendskab, så inden jeg stryger det helt ud af tankerne, er der så en her på siden som på et rimeligt enkelt, forståeligt og pædagogisk sprog kan forklare mig enkelte eksempler på forskelle m.m.?
Jeg har som sagt kun arbejdet i AutoCad LT-version (2D) men har for 2-3 år siden været på et kort seminar vedr. Inventor hvis den information kan hjælpe?

mvh

ujbv

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 150 point
Dato : 25-08-05 12:41

Der er himmelvid forskel på at arbejde i 2D og i 3D.

I 3D "bearbejder" man emnerne - dvs. man laver en f.eks. en firkant med firkantens ydermål. Denne ekstruderes til klodsens tykkelse, og så bores hullerne i den, du laver affasninger og rundinger, lommefræsninger osv. osv. altsammen "features" som enkeltvis kan modificeres.

2D kender du jo alt til - så du kan nok se forskellen, idet du jo her tegner konturerne af alt det du vil lave, og du vel at mærke skal lave den samme klods i alle afbildninger. I 3D ændrer du featuren, og vips er 2D tegningen også ændret. 2D tegninger, som iøvrigt er meget lette at lave, idet der ikke glemmes et eller andet på en af afbildningerne.
Derudover er der jo en masse finesser som at "twiste" emner omkring liner og kurver, at lave kaviteter efter andre 3D emner, at lave en simulering af bevægelser, at... ja en helt fantastisk masse...

Hvis du sendes på de relevante kurser først, så er der i princippet ingen ben i at bruge SolidWorks. Selvfølgelig skal man tænke anderledes når man konstruerer, og man må ALDRIG forvente, at man er 100% produktiv i starten - der går 1/2-1 år før man er rigtig godt fortrolig med SW.

Har du først lært et 3D cad program, er det derimod rimeligt hurtigt at omstille sig mellem de forskellige muligheder (ProE, SolidWorks, Inventor, SolidEdge m.fl.)

Så - gør opmærksom på at du ikke har kendskab til SW, men er villig til "efteruddannelse".

Hvis du iøvrigt har de rette faglige kvalifikationer - så vil/bør en arbejdsgiver også overveje dig som medarbejder.

mvh berpox

Jeg har selv arbejdet med SolidWorks siden 2000 og siden 1995 med ME10 (2D pendant til Autocad).
Jeg bruger begge programmer dagligt - da ME10 (altså 2D) er det bedste til hurtigt at lave skitser, layouts osv.

mvh berpox

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 25-08-05 12:51

Berbox - tak *S*
Jeg har været på et par få 3D kurser og snust lidt til extrude og solid begreber samt arbejdet i X,Y, Z kordinater hvilket jeg egentligt godt kunne se logikken bag, men desværre aldrig rigtig har arbejdet med det i en jobfunktion.

Jeg har valgt min uddannelse efter at jeg vældig godt - ja utroligt godt kan lide den kreative side af tegnefaget - præcissionen osv, så det ville absolut ikke skræmme mig at skulle lære noget "helt nyt" indenfor faget - hidtil har jeg blot ikke haft muligheden - eller mine arbejdssteder har ikke haft behovet, men klart - som du siger: Hvis det er mit primære eller største minus nedad og jeg ellers mener at kunne opfylde resten af virhsomhedsønskerne - så går det vel nok.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-08-05 08:29

Det tror jeg bestemt - det er blot vigtigt at udstråle selvtillid og forandringsvillighed. Og du skal jo ikke lære konstruktion/teknisk tegning fra bunden - du ved jo hvad resultatet skal være, du skal bare lære et nyt værktøj at kende

Held og lykke

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : ujbv

Dato : 05-09-05 09:48

Tak for svaret berpox.