/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Sorg-terapi-grupper for voksne
Fra : pallenoc
Vist : 874 gange
200 point
Dato : 23-08-05 09:41

Er der nogen som har kendskab til "sorg-terapi-grupper" for voksne på Fyn eller trekantsområdet. Jeg har forsøgt at finde nogle på nettet, men dem jeg får frem henvender sig hovedsageligt til børn og unge.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-05 09:52
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-05 09:57

Hvis man går til psykolog i Nordsjælland, kan man blive henvist til psyk afd. på Hillerød sygehus, hvor der er samtalegrupper, men ikke "kun" som sorg-terapi, men gruppesamtaler om alt hvad der gør en ked af det. Prøv at spørge en psykolog om en samtalegruppe, hvis du ikke selv kan finde en. På sygehuset er det gratis, når man har fået en henvisning

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-08-05 10:09

Vi har bl.a. Gallo i Århus...

Der findes patient/pårørende foreninger overalt i DK.

Hanne

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-08-05 10:33

Nordsted1:
Det er sødt af dig med disse links, og jeg har prøvet at være inde og finde nogle deciderede grupper som har sorgbehandling-/bearbejdning som omdrejningspunkt, men jeg syntes ikke det er lige den "målgruppe" jeg kan finde.

Jeg er måske nok også mest interesseret i nogle som har personlig kendskab og prøvet at være deltager i en sådan gruppe.

Jeg har selv gået til samtaleterapi hos en psykolog det sidste halve års tid, som følgerne af en arbejdsulykke som "knækkede" mig mentalt. Under/igennem disse behandlinger blev der bl.a. "gravet" nogle gamle traumer frem omkring min fars død da jeg var barn. Det næste (og forhåbentligt sidste) skridt til at få afsluttet dette store "sår på sjælen" er angiveligt at finde sammen med "ligesindede" i en sådan gruppe.

Jeg håber det nu er lidt nemmere for jer kandu'er at jeg har "målrettet" min søgning lidt bedre

Palle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-05 10:41

Har din psykolog ikke kendskab til en sådan gruppe, det havde min, og hjalp med henvisningen??, Det er hårdt arbejde det du er igennem nu, jeg håber inderligt det hjælper for dig, held og lykke med fremtiden

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-08-05 10:54

Jeg spurgte hende igår da jeg var til den foreløbige sidste konsultation, men da hun bor i København (og "kun" har delvis praksis her på Fyn), kunne hun ikke lige umiddelbart henvise til nogle "egnede" her i nærheden. Hun ville selvfølgelig undersøge sagen, men jeg prøver også lige sideløbende herigennem....det kunne jo være jeg lige præcis får det jeg søger.

Ja, det har du HELT ret i Nordsted1!!! Men jeg føler at jeg er "nået så langt med mig selv" nu, at jeg kan/tør konfrontere dette fortidens "spøgelse" i mit indre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-05 11:01

Jeg tror chanchen for at finde en "gruppe" er størst på hospitalets psyk. afd..... flot flot at du er nået så langt, du skal også nok nå det sidste stykke også.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-08-05 11:13

Ja, det er givetvis denne vej rundt jeg skal for at finde sådanne terapigrupper. På KB er det jo (selvsagt) hvor kræftsygdomme er genstand for diverse former for gruppeterapi....ikke fordi jeg ikke også har et (aldeles ubehageligt og uønsket) kendskab til dette som pårørende, da min kone har haft kræft to gange...senest her for 4 år siden i brystet....men er heldigvis erklæret 100% rask nu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-05 11:18

ja, vi må nogle gange opleve mere end vi kan klarer, dvs. vi kan mange gange klarer det imens det står på, men så bagefter, kommer reaktionen, godt din kone er blevet rask, så kan det være hun har overskud til at være den stærke nu, og hjælpe dig, selv om det ikke er sikkert, at du føler du kan "læsse" af hos hende, men bare det at hun er der og støtter dig, er en hjælp

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-08-05 11:40

Det var VIRKELIGT hårdt mens det stod på; og jeg ønsker det ikke for nogen at skulle igennem et sådant forløb.
Vi kunne simpelthen ikke "rumme" hinandens smerte dengang hun var i kemobehandling og jeg selv var sygemeldt pga. arbejdsulykken. Det er nok også derfor jeg først har fået "reaktionerne" her så længe efter.
Hun støtter mig udmærket og er forstående over for det forløb jeg er igang med, men vi kan som nævnt ikke "rumme" hinandens smerte og "fjerne/løsne/lindre" denne ved hverandre til fuldkommenhed. Ja, det lyder lidt "abstrakt", men jeg er sikker på "budskabet" er forståeligt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-08-05 11:50

Ja, det er vigtigt, at man "bare" kan være der for hinanden.

Jeg oplever løsningsforsøg mere pressende end, når personen bare lytter og forstår.

Det er absolut (for mig) bedre med "stille" forståelse uden, at vedkommende knokler løs for at finde en løsning, fordi man så gerne vil lette det for den anden... kun én selv kan løse problemet, men absolut med støtte!

Varme tanker herfra!

Hanne

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 23-08-05 11:51

fuldt ud forståeligt, det lyder så forkert når jeg skriver det, men her hos os har vi prøvet næsten det samme, og en samtalegruppe lyder lige som om det er det der skal til for at du kan komme videre. I samtalegruppen vil du så også komme til at hører andres "bagage" men det er rart, nok ikke det rigtige udtryk, men rart at være sammen med ligesindede, på en anonym måde, selv om man også på en eller anden måde bliver knyttet til de andre, når man så
er blevet helt rask igen, så ophører båndene igen, og livet kan fortsætte. Jeg har siddet og ledt efter samtalegrupper til dig, men kunne ikke lige finde nogle, udover at jeg er overbevist om, at du skal have en henvisning til f.eks Odense psyk.afd

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-08-05 13:08

Foreløbig MANGE TAK for kommentarerne! Jeg er også selv sikker på at det er det skridt der skal til for at "nå det sidste stykke"!
Jeg lader den lige stå åben lidt endnu, hvis der skulle være én/nogle der måske har en konkret henvisning.

Men jeg har "skrevet dine kommentarer mig bag øret", Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-08-05 13:23

Rigtig god bedring til dig, op med humøret, (ja det kan jeg jo sagtens sige, siger du nok), men det hele skal nok blive bedre, tænk på hvor længe du har haft det skidt, det kan ikke "bare" klares i et snuptag

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-08-05 14:29

Hej, palle. Hvad med at annoncere efter deltagere til en selvhjælpsgruppe? Du kunne annoncere i lokalbladene. Så kunne I helt privat mødes en gang om ugen, f.eks på en skole. Det kræver, at I er rimeligt ressourcestærke, men hvis der ikke er nogle tilbud i dit område, så var det da en måde at få noget i gang. --Måske i starten med hjælp og supervision fra psykologen...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-08-05 14:29

Samstemmende - ja!

Jeg har selv været der!

Og jeg har blevet stærkere, her på den anden side

Pøj pøj

Hanne

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-08-05 14:49

Ja, det var da en (sidste?) udvej/mulighed, hvis ikke der findes noget eksisterende...vil bestemt ikke udelukke dette.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 23-08-05 17:14

Hej Pallenoc.
Her i byen (Horsens) er der et projekt der hedder Sund by. I kommune regi.
Det består hovedsaglig af selvhjælpsgrupper, men også fast ansatte
der kan yde støtte ved behov,for ansøgning af legat til betaling af udgifter til en foredragsholder ( eksempelvis en psykolog eller anden ) hvis en selvhjælpsgruppe ønsker at få besøg.
For slanke grupperne kan det være en diætist, de ønsker at hører.
Her i byen er der mange forskellige selvhjælpsgrupper, og jeg er sikker på at de gerne vil give dig oplysninger om, hvordan de er startet op. Hvis du er motiveret for selv at starte noget lignende op.
Hilsen Rita

Godkendelse af svar
Fra : pallenoc

Dato : 29-08-05 10:24

Mange Tak for svaret Nordsted1. Jeg har nu fundet en selvhjælpsgruppe i Vejle, som ser ud til at blive rigtig godt for mit videre forløb og måske/forhåbentligt endda en "afslutning" på alle disse ubearbejdede traumer i min rygsæk.

De bedste hilsner
Palle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 10:30

det bliver en afslutning, det er du nød til at tro på..... fortsat god bedring pøj pøj