/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Lyden hakker!?
Fra : Kris
Vist : 619 gange
170 point
Dato : 16-10-02 00:42

Jeg har lige købt nyt motherboard fra Elitegroup(K7S5A) med integreret lydkort, et SIS(7012). Mit problem består i når jeg skal afspille film, så hakker/skratter det ofte i lyden. Den bliver hængende i nogle toner i korte perioder. Der er ingen problemer med billedet. Jeg har prøvet og geninstallere driveren, også den nyeste, men det hjalp ikke. Når jeg spiller spil ell. hører musik er der ingen problemer. Jeg har alle de codecs der skal til tror jeg, har installeret nimo codec pack(den nyeste). Jeg kører windows XP, makiner er en 1200MHZ med 256MB ram. Kan nogle hjælpe mig, jeg er totalt lost. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-10-02 07:21

Hej E.P.,

Nimo's Codec pakke indeholder mere eller mindre næsten alle de codec's der findes... også den nye DivX... -->
http://www.btinternet.com/~nimosiro/

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 16-10-02 10:59

Har prøvet at geninstallere Nimo codec, det hjalp desværre ikke. Det er underligt det kun er film den gør det ved.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-10-02 11:39

Hej Kris,

hvilken BIOS version har du?

jeg er personlig ikke ret glad for Elitegroup (eller SiS)... har kun haft bøvl med deres bundkort især med dem med SiS componenter... Onboard lydkort er som regel noget humbug... men det er min mening...

men prøv at se efter om dit SiS lydkort understøttes af DirectX... de har sommetider haft lidt problemer med at få det gjort DirectX compatibel eller blive godkendt til det...

start --> kør --> indtast "dxdiag" tryk OK... så vil du få "DirectX Diagnostic tool" frem... tryk på fanebladet "Sound"... prøv i tekstfeltet "Notes" at lægge mærke til hva' den skriver der...

derefter tryk på knappen "Test DirectSound"... for at teste Direct sound i forbindelse med dit lydkort...

når du har kørt den test så tryk på fanebladet "Music" og tryk på knappen "Test DirectMusic"... hvis den gør rent igennem testen og ikke har nogle bemærkninger, er det umiddelbart ikke det der er i vejen... men jeg har en lille mistanke om at det ka' være det som der er i vejen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 16-10-02 12:40

Den siger at mit lydkort ikke understøtter hardware buffere og at lyden kun vil blive afspillet i software buffere. Hvad betyder det?

Kommentar
Fra : briani

Dato : 16-10-02 12:58

Hej Kris
Jeg har lige været ude ved en der have samme proplemer som dig,hans lydkort var også sis 7012
det jeg gjorde var at instalerer lydkortets driver(den der hørte med da han købte computeren-den hvor alle diverse driver ligger til din bundkort)igen,så nu virker det igen
også alle testene ved at teste den under sound i Directx virker.
det der sker når man instalerer et styresystem er at windows bare ligger en standarddriver ind og i der her tilfælde den forkerte
så find din cd skive frem og find driveren til sound sis7012 instalerer den,og din lyd kommer til at virke igen både på film og lyd
MVH Brian

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-10-02 14:59

Hej Kris,

hardware ka' være software, og software ka' være hardware... sagt på en anden måde du ka' lave hardware i software og du ka' lave software i hardware... det hele er når man kommer ned til den mindste datastump... kun ettaller og nuller (tændt eller slukket)... det ka' man gøre vha. af elektroniske komponenter eller man ka' programmere det... hardware er dyrer og ikke så nemt at lave om som f.eks. software er det...

men det er muligt at lave Hardware simulering i software... f.eks. ka' du få programmer der simulere CD-rom eller DVD-drev, så systemet opfatter det som ægte hardware... det er muligt at lave software simulering af BIOS så man f.eks. ka' få understøttelse af store harddiske til bundkort der ikke understøtter det...

som regel har et Onboard lydkort ikke den store funktionalitet eller hukommelse og den er billig... og for at kompensere for det laver man extra "hardware" simulering til lydkortet... men hardware er hurtigere end software... en buffer er en slags ramme eller midlertidig datalager, der normalt bruges til at kompensere for den forskel der ka' være i behandlingshastighed imellem to enheder i computeren... f.eks. hvis computeren ikke er klar til at modtage data, opbevares de i bufferen og overføres så til behandling, når computeren er klar til det...

det ka' være milisekunder der er tale om, en 1200MHZ processor laver f.eks. 12 milliarder beregninger i sekundet... men software er langsommere end hardware... så i dette tilfælde hvor der ikke er understøttelse af Hardware buffere, ka' software bufferen måske være årsagen til hakkeriet, fordi den ikke ka' følge med og ikke har den fulde understøttelse... især ikke hvis der er problemer med DirectX...

men nu ved jeg ikke om "DirectX Diagnostic tool" kom med flere oplysninger?

jeg vil foreslå dig at lukke så mange processer/programmer ned som du overhovedet ka' når du vil se en film... prøv at trykke "ctrl+alt+delete" og så vælg "jobliste" og så først fanebladet programmer, for at se om der kører nogle programmer der ka' lukkes... derefter trykke på fanebladet "Processer" for at se om der er nogen der lukkes ned... f.eks. messenger hvis du har den kørende... derefter lukke de programmer ikoner som ikke er nødvendige nede i høje hjørne ved uret...

men jeg vil ikke garantere at det vil stoppe hakkeriet i lyden... idet et Onboard Lydkort er generelt ringere end et alm. eksternt Lydkort... jeg havde bl.a en gammel soundblaster 16 fra 1995 der slog det onboard lydkort jeg havde på mit bundkort fra Elitegroup... og det synes jeg er en ret sørgelig konstatering...

nu ved jeg ikke lige hvilken afspiller du bruger til at se filmene i, men du ka' evt. prøve med en anden afspiller end Windows Media Player idet den er også ret resource krævende... det er lige de forslag jeg ka' komme i tanke om... ellers vil jeg foreslå dig at investere i et billigt eksternt lydkort... der er bl.a. denne "Terratec 512i Digital" til under 400,- kr. -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1414597910
ellers prøv at kigge de forskellige muligheder igennem... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/lydkort.asp

men det er selvfølgelig en lidt sur løsning idet den jo koster... og der noglegange stadigvæk ka' blive problemer, imellem Onboard Lydkortet og det eksterne lydkort...

men prøv om det vil hjælpe at lukke nogle processer og programmer ned, og evt. bruge en anden afspiller end Windows Media Player... hvis du er i tvivl om hvilke processer og programmer der ka' lukkes ka' du prøve at lave en liste om dem og poste den her på siden...

ud over "DirectX Diagnostic tool" er der også et andet program der ka' bruges til at finde fejl, det hedder Dr. Watson... og ka' køres på følgende måde... -->
start --> kør --> indtast "drwtsn32" tryk ok...

så ka' du prøve at se om den kommer frem med noget information...

nu håber jeg ikke dette er blevet alt for rodet eller kompliceret... ellers må du lige sige til...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 170 point
Dato : 16-10-02 15:47

Hej Kris,

jeg gravene lidt mere med dit bundkort, og det ser ud til med lydkortet at der også er en "C-Media 9738 Codec Sound Driver" til den... har du også downloadet og installeret den?
http://www.ecsusa.com/ecsusa/www.ecs.com.tw/download/driver_sound_m.htm
eller... -->
http://www.ecs.com.tw/download/driver_sound_m.htm

nu ved jeg så ikke om dit bundkort er en er dit k7s5a bundkort er en PCB 1.x eller PCB 3.x, men mit umiddelbare bud vil være en PCB 3.x, hvis du lige har købt den... for så vil det afhænge lidt af det hvilken en af dem det ska' være...
(PCB = Printed Circuit Board)

ved du hvilken version af bios du har?

hvis du ikke lige er klar over hvilken version det er dit K bruger ka' du vha. af programmet "BIOS Wizard" finde ud af det... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... ind på siden så vi ka' kigge på det...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C <--- i denne linje og den næste
BIOS Date : 01/04/02 <--- her
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------
programmet er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

hvorefter vi så ka' finde ud af hvilken BIOS version det er... -->
http://www.ecs.com.tw/download/k7s5a.htm

hvis din BIOS er af ældre Dato end den 02/01/12 (12 februar 2002), ka' det måske også være problemet idet denne BIOS opdatering har noget med "Support C-Media 9738 Codec"...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : Kris

Dato : 25-10-02 02:31

Tak for din omfattende hjælp. Jeg prøvede alt, men jeg tror det var selve lydkortet det var galt med. Jeg har købt et nyt og nu kører det.

Kommentar
Fra : CyberKurt

Dato : 13-11-02 14:46

Jeg har haft det samme problem med et AC97 lydkort, og problemerne forsvandt da jeg gjorde følgende: slog hdd til pio istedet for dma, og samtidigt NEDSATTE hardware accelerationen på lydkortet.

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 13-11-02 15:09

Lyden blev ved med at hakke i det nye kort som jeg købte. Jeg prøvede alt, til sidst opdaterede jeg min bios og nu er der ingen problemer, så fejlen lå i bundkortets software.