/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gulpladebil
Fra : syllemus
Vist : 1158 gange
100 point
Dato : 21-08-05 23:51

Er der nogen fordele prismæssigt ved at købe ny bil i Tyskland og derefter få den omregistreret til gulpladebil.
Bilen bruges til blandede kørsel både privat og erhverv.
Jeg er godt klar over at det ikke betaler sig med hvidepladebiler, men det kunne være at der var andre regler for erhvervsbiler.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-05 23:58

En gulpladebil er ikke så dyr at betale afgift på.
Det har dog også været på tale, at loven skulle ændres så det ikke kunne lade sig gøre mere, men mener så ikke det er sket endnu.

Men, der er ikke ret mange biler der opfylder kravene for at kunne godkendes som gulpladebil.
Det er de regler med hvor meget af bilens samlede længde at varerummet minimum skal udgøre, der oftest udelukker den mulighed.

mvh dova

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 21-08-05 23:59

gælder præcis de samme regler som for hvidepladerbiler!
Importerer du en bil fra Tyskland eksemelvis - og vil have den inregistreret på gule plader - betaler du en afgift der svarer til en tilsvarende danskførstegangsindregistreret gulpladebil.
Til gengæld kan du ved en lidt ældre bil får en udmærket fuldstændig rustfri bil til samme pris som en måske rustbefængt dansk modul.
Hvis du ser de forhandlere der sælger importbiler ser du også, at de har een pris, hvis du ønsker en bil med hvide plader - og en anden hvis du vil have med gulplader. Så hiver de bare bagsædet ud og sætter et gitter op.
Men stadig: samme afgift som en tilsvarende dansk bil af samme stand og alder... desværre

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 22-08-05 00:00

både vw polo og vw golf der er populære importbile kan sagtens indregistreres som gulplader - men stadig skal der betales afgift (og moms)

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 22-08-05 00:06

Jeg er godt klar over at man betaler mindre ca det halve på en gulpladebil af hvad en på hvide plader koster.
Det er den nye Jeep Grand Cherokee jeg tænker på, den har jeg set en pris på i Tyskland til 44.000 EUR. den koster her hjemme på gule ca 540.000

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 22-08-05 00:09

Ok, men det kunne jo være at der var andre regler for erhvervsbiler.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 22-08-05 00:23

Ja, men nu er 44000 euro jo også omkring 338000 danske kroner, så den bliver ikke billigere end det den koster herhjemme, men dyrere.
Den vil koste (ifølge Told & Skats 2005 satser)oveni de 44000 euro (338000,-), 95 % af det beløb bilen koster over 15100,- = ca 306000 i afgift + 338000 = 644755,-

mvh dova

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 22-08-05 00:43

Dova
Du mangler at lægge momsen oveni.... Syllemus sagde, at bilen skal anvendes til blandet benyttelse, og så kan momsen ikke fratrækkes ved købet.
Dermed ryger prisen ved import op på omkring 800.000.

Godkendelse af svar
Fra : syllemus

Dato : 22-08-05 00:43

Tak for svaret dova ja ok, den havde jeg jo ikke lige regnet på.

Jeg fik at vide fra en kammerat i går, at hvis man købte en bil på over 2 ton, kunne man købe en bil i Tyskland for indkøbsprisen+ at man betalte noget
der hedder støtteafgift og den er på ca 56.000 kr. tror jeg nok, men det lyder vist lidt for utroligt til at være sandt.
Støtteafgift- har du hørt om det før? jeg har ikke kunne finde noget om det på nettet

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 22-08-05 00:46

Paulus1- mon ikke det hele var inkl. moms

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 22-08-05 00:49

Nej, momsen skal beregnes af købspris+registreringsafgiften på 95%.
Hvis den kun anvendes erhvervsmæssigt kan momsen trækkes fra i virksomheden.

For varevogne over 2 tons er registreringsafgiften som hovedregel 30%. De 95% gælder for varevogne op til 2 tons.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 22-08-05 00:55

Jeep`en vejer 2150 kg, så er prisen jo lidt anderledes end hvad Dova oplyste hvis det er 30% på biler over 2 ton.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 22-08-05 01:03

Du kan læse i ToldSkats punktafgiftsvejledning, hvilke biler der er omfattet af henholdsvist 30% og 95% registreringsafgift.
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=110591&vID=200226&i=277#i110591

De 30% gælder for varebiler med tilladt totalvægt over 2 tons, men ikke over 4 tons, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-05 01:11

Sorry

Jeg havde ikke lige taget højde for totalvægten

Men så bliver prisen inkl. afgift, 429000 + moms = 536000, altså omtent det samme som den koster i DK.
Det er 30 % i afgift af det bilen koster over 34100, når den er over to tons.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-05 01:18

Okay så, muligheden foreligger så for, at det ikke er vægten der er den afgørende for den model:

Hvis den også kan fås på hvide plader i DK, slipper den ikke for afgiften på de 95 % selv om den vejer over to tons

mvh dova

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 22-08-05 01:30

Dova
Så fik du reddet den alligevel :)

En hurtig søgning på Jeep Grand Cherokee viser, at den kan fås både på hvide og gule plader, og der ser ikke ud til at være særlig stor forskel mellem dem.

Dermed ryger bilen op i kategorien for 95% registreringsafgift.

Hvis man er I tvivl kan man formentlig ellers få det oplyst hos den regionale ToldSkat region....

Kommentar
Fra : ElisaJ