/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
HIV/AIDS... smitter fare ?
Fra : Trine08
Vist : 4685 gange
50 point
Dato : 21-08-05 23:50

Hej
Jeg sad lige og så den danske komedie Klovn.
På et tidspunkt bliver en stukket af en kanyle, og derved smittet med hiv (aids)
Vi kom derfor til at tale om hvorhvidt det smitter genmmem en sprøjte.
Personligt var jeg af den opfattelse af så snart smitte blod er ude af kroppen i mindre end et par sekunder, så smitter det ikke mere, grundet grade skift.
Men gør det det ?
Det siges jo man godt kan kysse en med aids uden smitte fare...hva så med et sår i munden ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-08-05 23:58

Har hørt at hiv kan leve i blod udenfor kroppen i minst en time.
alimak

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 23:58

Blod og andre kropsvæsker indeholder virus, men det skal ind i blodbanen for at smitte. Når du kysser en HIV-smittet kommer det kun ind i kroppen hvis du har et sår i munden. Det er heller ikke sikkert at man blliver smittet ved at blive røvpulet, men igen hvis du har et sår vil du blive smittet.

Ja det smitter altid gennem en sprøjte, og virus kan sagtens overleve meget længe. Derfor er man også så påpasselig på hospitaler og blandt socialarbejdere. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-08-05 00:03

Det smitter ikke altid gjennem en sprøyte.
alimak

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 22-08-05 00:05

Aids-virus kan overleve i stuetemperatur op til 14 dage uden for kroppen, men for at smitte, kræves at det kommer i blodet.

Så ja, man kan sagtens blive smittet ved at stikke sig på en kanyle.

Sår i munden kan i teorien også smitte, det er direkte kropskontakt.
Hvis uheldet er ude, kan et myggestik i teorien smitte.

Trine, hvis jeg ikke husker helt forkert, så arbejder du som hjemmehjælper ?

Har du så ikke fået det tykke hæfte, med alle de forholdsregler hjælperne skal tage, når de i forb. med arbejdet er i kontakt med AIDS-syge personer?

Den plejer man at få, sammen med hæftet om forholdsregler ved patienter i Kemoterapi.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 22-08-05 00:08

Citat
Ja det smitter altid gennem en sprøjte

Det er da noget vrøvl arne.. Mon ikke du mener, at det KAN smitte og altså ikke ALTID gør det?!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-05 00:14

Man kan blive smittet af en sprøjte. Det er også en af grundene til at Københavns Kommune vil have væresteder for narkomaner. Mange af narkomanerne er også syge.
Der ligger så mange sprøjter rundt omkring, som børn samler op eller falder så uheldigt at de bliver stukket.

http://www.cphiv.dk/default.asp?submenu_id=70&topimg=

http://www.ssi.dk/sw670.asp

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 22-08-05 00:16

Tak for svaret dova.

Jo, har nok fået den folder engang. Sammen med den om leverbetændelse, sår behandling, colibakterier, hygiejne, sukkersyge, alkoholisme, gigt, hjertekar sygdomme, demens, osv osv.
Ka sgut huske dem alle.

Men vælger at stoler på den med 14 dage uden for kroppen

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 22-08-05 00:17

Et par gode link der ans :)
Dem vil jeg kigge lidt på.
Takker

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-05 00:21

Citat
Hiv og smitte
Hiv er et virus, der angriber kroppens naturlige forsvarssystem mod sygdomme.
Hiv-virus kan føre til aids.
Hiv kan være i alle kropsvæsker hos en hiv-smittet. Men normalt er det kun i blod og sæd, der er virus nok til at smitte andre.
Hiv smitter kun, hvis det kommer ind i kroppens blodbaner.
Hiv kan smitte ved seksuelt samvær.
Hiv kan smitte, hvis man skærer eller stikker sig på genstande med hiv-smittet blod. Eller hvis man får hiv-smittet blod i åbne sår.
Hiv smitter ikke gennem spyt eller normal, ubeskadiget hud.

http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=1077

Kommentar
Fra : farai

Dato : 22-08-05 00:40

hiv -linien er meget gode kompetente folk
og kan forklare de ting som opstår "mellem" fakta

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 22-08-05 17:36

Dette spørgsmål som Trine har stillet, har vakt min interesse, og hvorfor? Fordi jeg her ser en mulighed for at mane til jorden, at kuren mod Virusen ikke er fundet til dato, jo man kan leve længere med denne virus, der ændrer sig i en uendelighed, men under hvilke vilkår?, det interesserer mange mennesker og vore medier sig ikke synderlig for, derfor ser man også, at flere seksuelle sygdomme er stigende, lad mig blot nævne clamydia, m.m..
Man tager kun gummistøvler på når det er regnvejr, eller gør man?
Jeg har levet sammen med et menneske i 27 år og 4 måneder, papirløst, min kæreste døde i 1995 med diagnosen AIDS, det var før kombinationsbehandlingerne kom frem, det skete sidst i 1996, men man ville ikke bruge den på alle patienter dengang, man gjorde dog nogle undtagelser, man afprøvede disse behandlinger på patienter man havde opgivet, nogle af disse patienter lever i dag.

Dova har på mange måder ret i sit svar, når man taler om sygeplejersker, kan det ske at hvis de har haft kontakt med en patient der har virusen, så er det rigtigt, når man taler om kanyler blandt narkomaner, så er der stor risiko for at få virusen, men at forestille sig, at en kanyle med virus i stuetemperatur kan overleve, vi taler stadig om narkomaner, deres fiks sker ikke altid i omtalte temperatur.

Til arne, din teori, vil jeg nærmest betegne som held og lotto, men i dette tilfælde er chansen for gevinst betydelig større.

Lige en tilføjelse, jeg er ikke selv hivsmittet, det har man også forsket meget i, finder man frem til hvorfor nogle går fri, så er der gjort store fremskridt.

Jeg har brugt meget tid i foreninger, efter jeg blev enkemand, på at være med til at oplyse om faren ved et frit seksliv, har sågar været formand for en forening for hivsmittede, men jeg konstarer som mange andre, at interessen for et helbred med en uhelbredelig sygdom, ligger fjernt fra mange mennesker i dagens Danmark.

Vi mennesker er ret komplisserede, når man taler om seksuallitet, vi kan dog tale mere frit om det i dagens Danmark, lad mig illustrere på denne måde.

Hvis man tager en gradvinkel på 180 grader, så er min opfattelse, at fra grad 0, har vi de (100% Heteroer), på grad 180, har vi 180% bøsser.
Men hvor skillelinjen mellem de forskellige seksualliteter er, det ved ingen helt eksakt. Det er med til at skabe problemer, at vi er så forskellige.

Jeg følger stadig udviklingen i denne virus, man gør stadig fremskridt, men tro nu ikke at alle de behandlinger der kan tilbydes, løser nogen problemer.

Det var blot mit lille bidrag til Trines spørgsmål. Så kan man bebrejde mig min indblanding, men det ændrer ikke mine tanker for de mennesker der smittes.

MVH.
Tadeo