/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Konditionstræning...
Fra : Vicki_pigen
Vist : 1137 gange
200 point
Dato : 21-08-05 19:45

Hej... Skriver bare lige for at hører, om der er nogle der har nogle gode tips til konditionstræning af hunde... Det kan være programmer, og alt muligt andet..

Jeg er interesseret, da min søster går i DCH's elite-klasse (ligger til at skal med til DM, og til at kunne deltage i e-turneringen næste år), og nordisk rundering (var med til DM sidste år, og blev nummer 5)... Men de store runderinger er hårdt for hunden, og vi synes derfor det er meget vigtigt, at hun bliver trænet rigtigt mht. kondition og muskelopbygning... Håber der er nogen derude der kan hjælpe os med råd og tips...

Knus Vicki

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 20:01

Hej Vicki -> Jeg har hørt at svømning er lige så godt for hundes kondition som den er for menneskers. Der findes endog dyrehospitaler der har indrettet specielle svømmebassiner for dyr. Såvel heste som hunde har enorm glæde at det som genoptræning efter diverse operationer. Prøv at finde et sted i nærheden der tillader dette. Ellers kan I jo selv træne hunden i vand (med en snor på så I kan hive den op når den viser træthedstegn). Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-08-05 20:01

Det burde DCH da vide noget om.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 21-08-05 20:15

Hej Vicki.
Der er så vidt jeg ved ikke nogen forskel mellem mennesker og hunde, i det problem. Da hunden skal løbe i rundering er der nok ikke nogen vej udenom I må ud og løbe. Hunden kan da ikke være i en helt dårlig kondition, da den er nået så så langt (flot klaret). Hvad er det for en hund?
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 20:21

Det er ulig meget nemmere for hundeejeren at GÅ ved siden af bassinet end at skulle LØBE ved siden af en hund på åben mark eller vej. Og hunden får trænet HELE kroppen ved at svømme.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-05 20:54

Ja, måske nemmere at lade hunden svømme end løbe ved siden af den, men nu er der bare det ved det, at hunde slet ikke kan tåle at svømme ret meget og ofte.
Hvis hunde skal svømme som genoptræning f.eks. er det rolig/ikke konditionstempo, og kun for at aflaste hunden fra dens kropsvægt.

De kommer meget let til at få skader ved for meget svømning, især på halen, som svarer nogenlunde til det fænomen der hos mennesker kaldes en frossen skulder.......så duer ikke !

Men lige så vigtigt som motion (daglige gå/løbeture/træning er også, at hunden får en kost der svarer til det den skal yde.
Og jeg vil da også mene, at der må kunne søges råd om de ting hos DCH.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-08-05 20:56

Jeg er helt klart tilhænger af hundesvømning. Hunden får opbygget en masse muskler uden at belaste knogler og led. Løb alene kan skade hvis der er lidt svage hofter eller svage led i benene. Hvis man vælger løbetræning, så skal man nok være helt sikker på, at hunden kan tåle det (HD og AA fotografering).

Hunde kan svømme i søer og havet næsten til der kommer is på, hvis bare man sørger for at de holder sig i bevægelse indtil de er tørre igen, eller de er kommet hjem i varmen. Men det bedste og mest effektive er da en svømmehal for hunde. En halv times uafbrudt svømning 1-2 gange om ugen gør underværker. Jeg har selv prøvet det med ham, jeg havde før (berner sennen) som ikke var særlig vild med vand. Han kom aldrig til at svømme i søerne, men han elskede svømmehallen. Silke, som jeg har nu (golden retriever) er en rigtig vandhund, Hun svømmer mindst 15 minutter hver dag ved at jeg smider en bold ud i søen eller ved stranden.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 21:00

Hunden skal nok selv, ved sin adfærd, vise når den ikke gider at svømme mere (får ondt i muskulaturen (også halen)). Iøvrigt har hunden heller ikke ubetinget godt af løbeture. Den kan ødelægge såvel sin muskulatur som sine poter. Dova har ret i at kosten er vigtig, men havde I ikke vidst det, havde i heller aldrig fået en præmiehund som I har.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-08-05 21:04

Jeg har aldrig hørt, at en hund ikke skulle have godt af svømning. Min dyrlæge anbefalede det...........

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 21-08-05 21:29

Hej Birgitta.
Det er rigtig at det er godt for hunde at svømme, men som konditions træning er det nok ikke det bedste. Angående skader ved svømning se = http://netdyredoktor.dk/sw8579.asp =, det er en betændelses tilstand der kan opstå i halen ved svømning.
Hunden det drejer sig om er ikke svag og skrøbelig, den er trosalt nået ELITE klassen, og nr. 5 ved DM sidste år.
Det ville svare til at du og Silke skulle trænes op til at gå 50% længere end idag, så ville du vel ikke tærne det ved svømning?
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : MFLudvigsen

Dato : 21-08-05 22:06

Min hund svømmer her om sommeren ca 5 gange dagligt og har aldrig haft problemer med halen.
Da det er konditionstræning du ønsker at udføre med din hund vil jeg da også klart anbefale cykling, løb eller svømning. Vær dog opmærksom på underlaget ved løb og cykling, begræns træning på asfalt.
Som det nævnes i et af de ovenstående indlæg spiller kosten også en vigtig rolle. Sørg for at hunden får rigeligt med protein til restitution af muskelmasse og masser af energi i form af fedt. Lige så vigtigt som foder/kost er indtaget af vand. sørg for at hunden drikker rigeligt med vand (det er jo trods alt den "substans" kroppen indeholder mest af). Du kan evt. sørge for at hunden drikker rigeligt ved at tage lidt leverpostej og blande op i vandet, så lover jeg dig at hunden drikker op (brug feks. ½l vand og ½spsk leverpostej og giv hunden det efter hvert måltid). På selve dagen kan du give hunden ca. 1l vand blandet med leverpostej ca. 4 timer før konkurrencen, så den ikke så nemt dehydrerer, det er også en af de væsentligste grunde til at hunde går "døde".

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 21-08-05 22:33

Uanset om det gælder svømning, løb eller cykling, er det vigtigt at tilpasse intensitet, hyppighed og distance efter hundens træningstilstand. Når man øger træningen er det også vigtigt kun at øge en ting ad gangen, ikke flere på en gang. Der skal selvfølgelig også tænkes på lufttemperatur og vand til hunden (og mennesket).

Hunde er ret gode til at ignorere smerter, så det er ikke altid man kan se på hunden når træningen går for vidt.
Hunde som pludselig begynder at svømme meget, kan få det som kaldes en svømmehale, der som nævnt er en betændelse ved haleroden.

Når man cykler med hunden er det rigtigt at løb på hårdt underlag belaster led og muskler meget. Det slider også meget på poterne, så det kræver, hvis det er det man vil, en langsom tilvænning. Ulempen ved at lade hunden løbe i rabatten (i græsset) ved siden af cyklen, er at man måske ikke ser hvis der ligger glasskår gemt i græsset.

Selv løber jeg 3 gange om ugen med min hund. Vi løber 5-8 km pr. gang, og 2/3 af turen løber hunden frit uden snor og i sit eget tempo. Så er der også tid til at snuse lidt undervejs, og da den så må løbe lidt hurtigere for at nå op til mig igen, varieres tempoet hele tiden.
Vi har begge godt af at komme ud at røre os, og ingen af vil undvære vore løbeture.

Her er et link til cykling og løb med hunde http://www.netdyredoktor.dk/sw16722.asp

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : Vicki_pigen

Dato : 22-08-05 11:00

Hej igen..

Først vil jeg sige tusind tak for alle svarene...
Mht. fodring er hun på et foder, specielt lavet til meget aktive hunde, så fodringen har vi styr på..
Til Kim: Chica er en Labrador på 6, med 1/4 F1...

Pt cykler vi med hende, går lange ture i skoven, laver eftersøgninger, og svømmer når vi har muligheden. Vi savnede dog bare nogle programmer, der kunne hjælpe os til at sikre at hun ikke blev overbelastet, og at vi lige så stille kunne øge konditionen yderligere... Lige så meget med hensigt på næste års konkurrence sæson, og hvis evt. skader skulle forekomme (ikke at det har været tilfældet, men hvis nu).

Jeg havde ikke lige tænkt på svømmehallerne til hund, så det vil jeghelt sikker se noget mere på..

Igen tusind tak alle sammen..

Vicki

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-08-05 14:28

Hej Vicki.
Med det I allerede foretager jer med hunden, og I så øger træningen med bl.a. de store runderinger tror jeg ikke I behøver at være bange, i runderingerne er hunden jo løs så skal den nok passe på sig selv.
Held og lykke fremover.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-08-05 15:12

Hej, Vicki..
Med det program I allerede har for hende, så synes jeg et eller andet sted, at det må være nok.... Man skal altså også passe på ikke være for ambitiøs... Alle hunde har en grænse for, hvor langt de kan komme på konkurrenceplan. Hvis alle hunde var top-hunde, så var konkurrencerne jo ikke svære nok.

Hvad er det, der gør, at du mener, at hendes kondition ikke er god nok? Bliver hun træt ved runderinger?? Hvordan træt?

Nu ved jeg ikke nok om den type prøver, men jeg forestiller mig, at runderinger er noget med søgning efter et eller andet (vildt?) i et større mark-skovområde...
Men hvis det er sådan, så er den muskelmæssige kondition jo kun det halve af opgaven.
Når Silke søger, så er det snuden, der kører træt længe før hendes krop. Hun kan klare at lede efter sin bold i måske 10-15 minutter, -og bliver også gerne ved. Men hvis jeg kaster bolden igen mere end 2-3 gange, så kan hun til sidst slet ikke lugte den. Hun kan sagtens blive ved at løbe og løbe, men der kommer bare ikke noget ud af det. Hun kan drøne hen over bolden gang på gang uden at opdage den...
-- Er det mon hundens snude I har brug for at optræne?.....

kimpetersen, Silke er nu også lige ved at være elitehund, -vi satser på at hun bliver DKLPCH i løbet af september. Men hun er kun 3½ år, så hun er konditionsmæssigt på toppen. Hun svømmer som sagt hver dag.

Men som netdyredoktoren slår på, så er svømmehale en tilstand af overanstrengelse i halen hos hunde, der har svømmet for meget. En hund, der pludselig bliver sat til at løbe en masse ville da også få nogle muskelskader... Ved enhver form for træning er det da nødvendigt at starte i det små. Og derefter trappe op. Så sker der ingen skade.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-09-05 16:08

På Kandu findes der et pointsystem, derfor udlovede du også 200 point.

Disse point ER tabt når bare én person har svaret på dit spørgsmål, og hvis du synes at du har fået et svar, bør du også lukke spørgsmålet. Ellers ligger pointene bare og svæver i cyberspace.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne