/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
2 års garanti ???
Fra : kuurd
Vist : 480 gange
100 point
Dato : 18-08-05 22:44

jeg købte den 14-1-2004 en dvdoptager i merlin og nu er den i stykker. fint der er jo 2 års garanti på den. men da jeg fandt kviteringen står der at der er 1 års garanti og 1 års reklamationsret på den. men har man ikke 2 års garanti på alt det som man køber herhjemme ????

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-08-05 22:53
Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 18-08-05 23:12

Du har to års reklamationsret.

Det betyder, at der i det første år er tale om en formodning om at det er apparatet der er noget galt med, og i det andet år er det op til dig at sandsynliggøre at fejlen er opstået uden din medvirken.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-08-05 00:01

Man har reklamationsret i 2 år, og ikke garanti.
Garanti er en ekstra service som nogen giver, men det er ikke en pligt.

Det første halve år (og altså ikke et år som tidligere nævnt) er formodningsperioden, hvor man skønner at en fejl har været til stede på købstidspunktet, og ud over det halve år, skal køberen kunne bevise at produktet var fejlbehæftet ved købet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 19-08-05 00:28

dova

I ovennævnte eksempel er der tale om en formodningsperiode på 12 måneder da der udtrykkeligt står 1 års garanti og 1 års reklamationsret.

Købeloven siger at du som minimum skal tilbyde 6 måneders garanti, men mange handlende især indenfor brune varer har udvidet formodningsperioden til 12 måneder

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-08-05 01:09

Backtee
Nu spurgte kuurd jo så bare, om der ikke var to års garanti på alt man køber,( hvilket der ikke er), og derfor skrev jeg bare grundreglen for reklamationsretten.

garanti og reklamation er ikke det samme, og der er ingen der har pligt til at yde garanti, men skal udelukkende rette sig efter købelovens regler om reklamationsret.
Der står ikke i købeloven at der skal ydes garanti.

Formodningsperioden på ½ år har ikke noget med garanti at gøre.
Det er blot en periode hvor man har vedtaget, at det må formodes at fejl opstået inden for den tid, har været til stede på købstidspunktet.

her er der så 1 års garanti (ikke formodningsperiode), som jo er udløbet, (og er egentlig uvedkommede for spørgsmålet om de 2 års garanti)og det vil sige, at køberen selv skal sørge for at overbevise sælger om, at maskinens defekter skyldes fejl som var på maskinen ved købet.

mvh dova

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-08-05 07:18

Det første halve år, er det forhandleren/sælgeren, der skal "bevise", at produktet var fejlfrit ved leveringen. I det næste 1½ år, er det forbrugeren, der skal bevise, at produktet havde fejlen ved leveringen. Dette er "frit ovresat" efter købeloven. Det vil i praksis sige, at man skal have - er berettiget til, at få produktet repareret, byttet eller nedslag i prisen i det første halve år. I de næste 1½ år er det mere problematisk.
Garanti er noget som skal ligge ud over købeloven, dvs. sælger skal direkte skrive, at han vil give den og den garanti. Hvis man kikker efter jepanske bilmærker, sæ har man eksempler på, hvad en fx 3-årig garanti giver.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 19-08-05 07:52

Idag er vi helt enige dova