/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Murpest
Fra : hcvp
Vist : 4188 gange
100 point
Dato : 18-08-05 13:34

Jeg har et pudset hus muret med cementsten. Problemet er, at de indvendige vægge i kælder og garage smuldrer.
Pudset falder ned i flager. Fra Grundmuren drysser det ud og blotlægger fyldstenene. Muren er fyldt med noget, der ligner spindelvæv. Min nabo siger det er "murpest" og at han klarede sit ved at give muren "roundup" Hvad er det ? og hvad kan jeg gøre ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-08-05 14:57

Har du prøvet en Google-søgning på ordet "murpest"?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-08-05 15:23

Det lyder som svamp. Har du ikke en forsikring mod svamp og råd?

Har du fugt? Hvis du har skal det jo væk.

med venlig hilsen
mango

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 15:30

umiddelbart lyder det som om din nabo driller dig, roundrup er gift til haven, men selvfølgelig hvis det er svamp, kan det da godt være at det kan bruges, men muligheden er også at der er kastet ud for tidligt -kaste ud er når man tager noget meget tyndt beton og kaster på . så lader man det side lidt til det er tørt . det er så pudslaget kan hænge fast . men ellers så prøv at kikke på denne hjemmeside, hvis der ikke kommer en proff. murer på kandu

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-08-05 15:33

Som mango siger lyder det som et svampeangreb. Få hjælp på denne side: http://www.hussvamp-lab.dk/

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 15:37

http://www.mur-tag.dk/muc/index.asp og her var så hjemmesiden- ups -

Kommentar
Fra : hcvp

Dato : 18-08-05 16:14

Det med svamp lyder meget rigtigt, huset er fra 1929 og det er de kalkede overflader, som er hårdest ramt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-08-05 16:17

Se mit link. De er DK's største eksperter vedr. svampe på huse. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-08-05 19:48

Nordsted 1 der sker ikke noget ved at kaste for tidligt ud, det skal nok tørre aligevel.

Du skal have kalken af, lad det tørre ud og pudse det op igen.

mvh. mango

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-05 20:07

Citat
Er der tale om et tyndt pudslag, er der måske anvendt en for hård og for tæt mørtel til oppudsningen. Dette medfører igen afskalninger i frostvejr, hvis fugt er ophobet i pudslaget.

En tredje mulighed kan være, at ydermuren er isoleret for meget, eventuelt ved en indvendig isolering. Da huset er gammelt, er der mulighed for at facadestenene ikke er frostsikre og ved en kraftig isolering, er der risiko for, at fugt som trænger gennem muren indefra eller fra fundamentet, kondenserer inde i muren i hård frost. Derved fryser den kondenserede fugt og kan medføre afskalninger i mursten og puds.

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/ekspert.nsf/FAnswer?ReadForm&parent=X77D1EBC7894E41A7C1256E94002F1248

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=188&a=2605

http://www.byggehjaelpen.dk/cgi-all/brevkasse/open-emne.cgi?counter=&navn=annette%20h%C3%B8j&emne=Huset.%20sokkel&sti=huset/31/111.db

hcvp

Det er gratis at få et tilbud fra en murer. Måske han kan give dig forklaringen.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-05 20:10

Citat
Når sokkelpudsen falder af, efter en vinter skyldes det frostsprængninger.

Hvis der er fugt inde bag sokkelpudsen, vil der dannes iskrystaller i frostvej og da is jo fylder ca. 10 % mere end vand vil dette løsne pudsen og når forårets sol har udtørret soklen vil pudsen falde af. Hvis du banker let på soklen kan du sikkert høre "hule" områder - her sidder pudsen ikke fast på fundamentet og det er kun et spørgsmål om tid, før denne puds også falder af.

Når soklen pudses er det vigtigt, at der anvendes et materiale der kan binde på fundamentet - afhængig af fundamentets opbygning kan påsmøring af flise- eller betonklæber være en stor hjælp.
Spørg fagfolk på et professionelt byggemarked (eller flisecenter) om valg af rigtig materiale.

Afslutningsvis skal soklen gøres vandtæt - også her får du råd hos din leverandør.

citatet er fra Byggehjælpen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 20:11

Mangorossa..... det var et af min svigersøns bud, han er murer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 20:14

hov... murerlærling, og han havde så spurgt sin mester, som sagde dette, og ellers at alt det løse skulle fjernes og så pudses op igen, men selvfølgelig først når afskalning's problemet er opklaret, fugt, svamt e.lign

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-05 20:24

Det behøver ikke at være svamp, men der er fugt i væggen/væggene.

I stedet for at prøve en masse, så kontakt en murer, han vil kunne fortælle dig hvorfor problemet er opstået.

Det kan være at du bliver nødt til også at lægge dræn.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-08-05 21:02

Min mand er også murer, derfra jeg får svarene

Men som der skrives, det er en gammel mur og derfor er det med stor sansynlighed svamp...ellers ville det nok være sket for længe siden, hvis det havde skyldes for tidlig udkast !

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-08-05 21:05

ans, du må ALDRIG dræne ved sådan et gammelt hus, der ligger kampesten og hvis du dræner der, synker huset.

Man kan få noget som man sprøjter ned ved soklen, som tætner..det er noget der flyder ud. Måske en af de andre ved hvad det hedder?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 21:13

nu er min murling - murerlærling=murling gået, så det med udkast vil jeg ikke give mig i kast med, men du/din mand har sikkert ret, vi har selv haft en del rørskader, uden at det kunne ses, og det havde stået på i mange år, for det sagde naboerne efterfølgende, vi vidste det bare ikke da vi købte huset, men inden at vi vidste at det var rørskade der var tale om, blev huset tjekket bl.a. ved soklen om den havde murpap, om der manglede dræn m.m. så der kan vel også være andre syndere end lige svamp?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-05 21:14

mango

Jeg boede på et tidspunkt i et hus, der var blevet bygget i 1800. Der blev drænet. Og det var i samråd med Fredningsstyrelsen, bygningsbevaring og Nationalmuseet.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-08-05 21:52

jow jow, ans, det var også bare hvis manden selv ville begynde med noget. Du havde jo de rette folk til at vejlede dig.

Nordsted1, ja det kan der da være, det er jo ikke nemt at udtale sig om, med mindre man er der selv vel?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 22:01

mangorossa..... du har ret igen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-08-05 22:08

Nordsted ha ha...jeg vil ikke have ret, bare prøve at hjælpe *G*

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 22:14

mangorossa..... jeg kan jo gå hen og blive helt bange for jer hårde nitter, i er bare så proff, men jeg prøver jo også bare at hjælpe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-05 22:50

Jeg anbefaler også at spørgeren kontakter en murer, som ved selvsyn kan se, hvad der er galt.
Det er jo gratis at få et tilbud.