/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Utvetydige breve fra Statsamtet
Fra : Nimmermand
Vist : 623 gange
220 point
Dato : 17-08-05 21:28

Jeg har søgt skilsmisse efter flere års separation. Jeg har fået flere breve til mig selv samt kopi af de breve der er sendt til min fraseparerede mand. Jeg må nøjes med at citere (let forkortet) fra et par af brevene (xxx står for standardsætninger).

Citat 1 - brev af 23/6-05 til min frasep. mand "Da de ikke har besvaret statsamtets henvendelse af xxx - uden yderligere henvendelse til Dem udfærdige bevill. til skilsmisse medmindre De inden 20 dage protesterer herimod. Der henvises til §42 xxx i ægteskabsloven, hvorefter bevill. til smilsmisse kan meddeles p.g.a. sep. kan meddeles, når den anden ægtefælle ikke protesterer herimod xxx".

Citat 2 - brev af 16/8-05 til mig "Da det ikke har været muligt at få kontakt til xx for at høre ham, om han ligeledes ønsker skilsmisse, kan Statsamtet ikke udfærdige bevill. til skilsmisse, men må henvise Dem at domstolene.

Jeg ved (Statsamtet ved) hvor han bor. Jeg ved hvem han arbejder for. Jeg søger ikke del af hans pension eller har bedt om de penge han skylder mig. Jeg HAR betalt de 500,- det koster til Statsamtet. Hvorfor er det så stadig mig, der står med "lorten"??????

Skal jeg virkelig igennem en retssag på trods af Statsamtets egne henvisninger til loven?????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-05 21:32

"Skilsmisse efter separation
Hvornår kan vi blive skilt, efter at vi er blevet separeret?
Hvis I er enige om det, kan I blive skilt, når I har været separeret i et halvt år. Hvis en af jer ikke vil være med til at blive skilt, når det halve år er gået, kan det ikke lade sig gøre. Først når I har været separeret i et helt år, kan skilsmissen forlanges. Hvis en af jer stadigvæk ikke vil være med til at blive skilt, selvom separationen har varet et helt år, vil det være nødvendigt at anlægge en retssag for at blive skilt.

Den af jer, der ønsker at blive skilt, kan i den situation søge om at få fri proces til at anlægge en ægteskabssag. Ved fri proces menes, at staten betaler retssagens omkostninger. "

Sådan står der i loven om skilsmisse, så desværre, når din forhenværende ikke reagere, bliver det betragtet som om vedkommende ikke accepterer en skilsmisse, og derfor er det op til dig at anlægge en sag.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-05 21:35

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A1999/0014729.htm

loven i sin fulde ordlyd finder du i linket.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : vivi1959

Modtaget 230 point
Dato : 17-08-05 21:52

Et af de større problemer, du vil løbe ind i, er omkring bodeling. Det skal være på plads, før en evt skilsmisse. jeg har været igennem det samme som dig. Min mand reagerede heller ikke, hverken på breve eller indkaldelser. Er I borgerligt eller kirkeligt viet? Der skal nemlig også forsøges mægling først. Skulle du ønske at indgå nyt ægteskab, er papiret om at bodeling har fundet sted også meget vigtig.
Held og lykke med det. Ret evt henvendelse til den gratis retshjælp, der ligger i din kommune. Det er advokater, som kan give dig helt nøjagtige svar på, hvordan du skal forholde dig og hvilke skridt, du skal tage. Pøj Pøj
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 18-08-05 10:25

Jeg er lige blevet skilt, BODELINGEN har INTET med skilsmisse at gøre. Man kan udmærket blive skilt selvom bodelingen ikke er færdig. Jeg er skilt pr. 12 juli 2005 men bodelingen kører stadig og skal snart i skifteretten.

Når han ikke reagerer skal du anlægge retsag. Søg fri proces.
Nenita

Godkendelse af svar
Fra : Nimmermand

Dato : 18-08-05 10:49

Tak for svaret vivi1959.

Kommentar
Fra : Nimmermand

Dato : 18-08-05 10:53

Der er slet ikke tale om bodeling, da jeg fra starten har haft særeje på alt. Jeg er nu igang med at søge fri proces, og må vel bare lade sagen køre. Men oveni alt andet synes jeg, at jeg mangler overskuddet.

Kommentar
Fra : ma61

Dato : 18-08-05 11:33

Hej Nimmermand

Det lyder til at du er klar over at du skal i retten. Det er ikke så slemt - du skal søge fri proces hos en advokat der kan hjælpe dig og ved hvordan det foregår. Det er egentlig bare at din mand bliver indkaldt til retten - når han nu ikke vil svare på statsamtets breve og så hvis han ikke møder op bliver du skilt via rettens afgørelse.

hilsen Ma61