/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
En til de små grå
Fra : Lulleglad
Vist : 448 gange
120 point
Dato : 16-08-05 22:25

En mand´s barndom varede 1/6 af hans liv.
Han fik skæg efter yderlige 1/12
1/17 senere giftede han sig og 5 år efter fik han en søn.
Sønnen levede nøjagtigt halvt så længe som manden.
Manden døde præsis 4 år efter sin søn
Hvor gammel blev manden ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-05 22:36

Hør nu her lille Lulleglad. Hvis du tror at Kandu er et sted hvor du bare kan smide dine skoleopgaver og så få svaret foræret, så er du for dum.

Hvis du vil klare dig godt i skolen, så følg med i timerne. Pas dit arbejde. Læs dine lærebøger.

Til alle andre: Lad være med at hjælpe den slags SNYDETAMPE.

Spørgsmålet KAN være sjovt at løse. Men hvis I svarer på det, hjælper I jo en skoleelev med at snyde.

Og det er IKKE kun skolesystemet der bliver snydt, det er også Lulleglad. Han/Hun lærer nemlig ikke en skid af jeres svar.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Lulleglad

Dato : 16-08-05 22:38

Kære Anne.

Dette er ikke en skole opgave, men et spørgsmål fra et psykologisk spil på pc jeg er igang med. Er kommet til et sted hvor jeg ikke kan komme videre med med mindre jeg svare på dette spørgsmål. Og da jeg ikke er særlig matematisk har jeg en del problemer med det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-05 22:44

Lulleglad er en 18 årig pige, der har meldt sig ind som Kandu'er for 2 dage siden. Hun tror at NU har hun fundet "De vises sten". Jeg behøver ikke at bruge tid på studier, alle mine opgaver bliver besvaret at de kloge mennesker på Kandu.

Vil I være med til det? Det er da mest synd for Lulleglad.

Og det er vel ikke det der er meningen med Kandu.dk

Dette er IKKE det første spørgsmål hun har stillet, i håbet om at kunne få en gratis løsning på en skoleopgave.

Kommentar
Fra : Lulleglad

Dato : 16-08-05 22:47

Hvad nu hvis jeg er en pige, der sidder der hjemme og spiller et spil FOR SJOV og meget gerne vil komme længere, burde jeg så ikke kunne få hjælp til det. Hvis du har så meget imod dette hvorfor blander du dig så ikke udenfor ?

Kommentar
Fra : Lulleglad

Dato : 16-08-05 22:48

Hvad nu hvis jeg er en pige, der sidder der hjemme og spiller et spil FOR SJOV og meget gerne vil komme længere, burde jeg så ikke kunne få hjælp til det. Hvis du har så meget imod dette hvorfor blander du dig så ikke udenfor ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-08-05 22:48

arne.jakobsen tag dig nu sammen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-05 22:50

Og hvad så Lulleglad? Det er squ da stadig snyd! Kan du ikke, så kan du ikke. That's life. Find ud af det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-08-05 22:54

mit bud er

"han fik skæg da han var 26½, giftede sig da han var 32½, sønnen blev 51 og manden 102

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-05 22:56

Citat
Hør nu her lille Lulleglad. Hvis du tror at Kandu er et sted hvor du bare kan smide dine skoleopgaver og så få svaret foræret, så er du for dum.

Hvis du vil klare dig godt i skolen, så følg med i timerne. Pas dit arbejde. Læs dine lærebøger.

Til alle andre: Lad være med at hjælpe den slags SNYDETAMPE.

Spørgsmålet KAN være sjovt at løse. Men hvis I svarer på det, hjælper I jo en skoleelev med at snyde.

Og det er IKKE kun skolesystemet der bliver snydt, det er også Lulleglad. Han/Hun lærer nemlig ikke en skid af jeres svar.

Hilsen Arne

Hvis du ikke kan bidrage med noget fornuftigt, burde du holde snuden ved dig selv og fise af.

Er det ikke sådan du selv plejer at skrive AJ.

Sorry Lulleglad, men fandt lige ud af, at du også er en af de uheldige nye brugere der allerede har fået den store ære at blive "budt velkommen" af arne jakobsen

mvh dova

Kommentar
Fra : Lulleglad

Dato : 16-08-05 22:56

Humm.. Jeg må have fået den forkerte livsopfattelse. Jeg troede helt bestemt at mennesker var til for at hjælpe hinanden. Men pyt skidt...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-05 23:01

Lulleglad -> Du bliver KUN klogere ved selv at finde svarene. Hvis du altid er nødt til at få svarene foræret af andre mennesker, kommer du sikkert videre i spillet, men du bliver ikke en skid klogere. Derfor: Prøv selv at løse de spørgsmål der stilles i programmet. Så lærer du noget samtidig med at du har det sjovt. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-05 23:03

overse indlæg der støder dig lulleglad - her hjælpes hvis det er muligt

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 16-08-05 23:04

arne du er kraftedme en røv...

Lulleglad, nej tag din tro tilbage, der findes mange mennesker der gerne vil hjælpe, arne er bare en perfid idiot, som har mange problemer...

Kommentar
Fra : Lulleglad

Dato : 16-08-05 23:05

Det er da dejligt at ikke er mig der er forkert på den.
Til Ans. Tjekker dit svar med det samme. Det ville da være rart hvis jeg kan komme videre

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-08-05 23:05

Hej Lulleglad.

Tag dig ikke det mindste af denne psykopat arne jakobsen, som terroriserer Kandu med sine stinkende ondskabsfulde og latterlige kommentarer. Manden, hvis man kan kalde ham det, er dum som en dør og syg inde i sit hovede, og så er han lige så vellidt på Kandu som en hundelort under skoen.

Mvh
Klumme

Kommentar
Fra : chc81

Dato : 16-08-05 23:07

han fik sønnen da han var 21. Sønne døde som 25 årig, hvor faren var blevet 46. Derefter levede han 4 år og blev 50
Så svaret må være 50 år, men nu skrev du psykologisk test..

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-05 23:10

Dova -> Så kom dog med din egen mening. Det eneste du gør er at overpisse mig. Jeg står 120% bag ved hvad jeg har skrevet i denne tråd. Og til din orientering: Jeg er IKKE den første Kandu'er der har svaret på et af Lulleglad's forsøg på at finde en bekvem SNYDE-løsning på sine skoleopgaver.

Så din stupide bemærkning om "budt velkommen" er totalt forkert.

Dova -> Før du lader dit pis flyde, burde du checke fakta. Læs nu for fanden tråden og Lulleglad's historik, Søg på hendes nick og se/lyt/lær.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-08-05 23:11

Hov - jeg troede, at du GAV en omgang små grå!

Kommentar
Fra : Lulleglad

Dato : 16-08-05 23:11

Hej Ans
102 er ikke ringtig ifølge progremmet. *Tænke tænke*

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-08-05 23:12

Lulleglad

Brugerne på kandu er for at hjælpe dig. Hvad arne.jakobsen end vil skrive til dig, så overse det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-08-05 23:13

Ifølge Douglas Adams er svaret på de allermest væsentlige spørgsmål 42. Hvis det ikke er svaret på dit spørgsmål, har det ikke været væsentligt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-08-05 23:14

Ifølge Douglas Adams er svaret på de allermest væsentlige spørgsmål 42. Hvis det ikke er svaret på dit spørgsmål, har det ikke været væsentligt.

Kommentar
Fra : tal_ordentligt

Dato : 16-08-05 23:14

Tag dig ikke af arne.jakobsen - Lulleglad, han er kandu's "tumling", der elsker at gøre opmærksom på sig selv. Det er fordi han er fyldt med komplekser, lidt synd for ham at han aldrig fik hjælp som barn.

Men Lulleglad der er mange der gerne vil hjælpe dig herinde, så bare overse ham og velkommen til kandu.

Kommentar
Fra : chc81

Dato : 16-08-05 23:16

Undskyld, jeg sover.. Det kan aldrig blive 50

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-08-05 23:18

Syge arne bliver ved - Psykopaten over alle psykopater........ Gud ved hvornår Kanduteamet får fingeren ud og gør noget ved denne pestbyld

Kommentar
Fra : Lulleglad

Dato : 16-08-05 23:18

Har selv fundet svaret. det er 84. Hvordan man kommer til det ved jeg ikke. Men prøvede mig frem.
Manden som jeg valgte at kalde ham er den græske matematiker og filosof Diofatos. Det var bare for at undgå forvirring.
Men til alle jer som svarede på dette skal have tak for hjælpen!!!
Er der ikke mulighed for at blokere en brugers kommentare ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-05 23:21

ans - så kom dog med det rigtige svar på opgaven, nu du er så villig til at forære løsninger til skoleelever.

Hjælp er IKKE altid at give svaret. Hjælp er oftest det der kaldes "hjælp til selvhælp".

Der er desværre mange kandu'er der føler så stor glæde ved at bevise deres egen fortræffelighed, at de totalt glemmer hvad de har lært om pædagogik.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-08-05 23:24

->lulleglad
Velkommen på kandu
En mands barndom varer vel til det 18 år. 6 x 18 = 108 år
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-08-05 23:25

Det med at blokere en brugers kommentar er ikke muligt endnu, men kandu har i laaaaaaaaaaang tid lovet at den funktion vil komme.

Godt at du selv fandt løsningen.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-08-05 23:31

arne.jakobsen

Citat
ans - så kom dog med det rigtige svar på opgaven, nu du er så villig til at forære løsninger til skoleelever.

jeg kan kun af dig.

Men sørgeligt er det at du, som nu er blevet 50 år, stadig opfører sig som et tudefjæs.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-05 23:32

Lulleglad - Hvorfor skulle du ønske at blokere en Kandu-bruger? Det eneste råd du har fået der hjalp dig, kom fra mig: Nemlig: "Tænk selv". Det gjorde du, og nu har du selv løst problemet. OG du har lært noget om at løse problemer.

Så lad være med altid at råbe HJÆLP. Brug den hjerne du har, SÅ lærer du noget og kommer videre. Venlig hilsen Arne.

P.S.: Og glem så de andre sure kommentarer der jo ikke har hjulpet dig en skid.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-08-05 23:32

Det ville nu være rart, hvis nogen kunne fortælle hvon' pokker man regner den ud

Kommentar
Fra : Lulleglad

Dato : 16-08-05 23:38

Ville også gerne vide hvordan man regner det ud. Fandt en artikkel om ham på nettet og der stod ca 80 år. Så prøvede alt fra 70 og opefter og 84 gav pote. Så. Men vil da gerne vide hvordan man kom til det resultat

Kommentar
Fra : chc81

Dato : 16-08-05 23:44

Som sagt, det er en psykologisk test.. Jeg har regnet den i gennem og kan ikke få den til at passe. Men hvis man siger at man træder ind i de voksnes lækker når man bliver 15, så må barndommen vare til han er 14 år.
"En mand´s barndom varede 1/6 af hans liv" => 14 x 6 = 84 år.
En psykologisk test indeholder ikke en opgave der er så matematisk orienteret...

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-08-05 23:50

De 84 år giver kun mening, hvis de opstillede forudsætninger var forkerte. Fx. hvis sønnen døde 4 år efter faderen.

Ellers ville svaret have været 48 og barndommen ville vare i 8 år???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-08-05 23:54

Han blev gift som 33 årig, sønnen døede 42 år gammel fire år før faderen døde som 84 årig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-08-05 00:05

det hænger s'gu' ikke sammen, kun hvis "1/17" rettes til 1/12! Så passer det udmærket med de 84 år.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-08-05 01:12

Jeg tror ikke på tallene, men hvis de skal tages efter pålydende, varede barndommen 7,846 å6; han fik skæg i alderen 11,769 år og blev gift i alderen 14,538 år! Barnet blev født, da farmand var 19,53846 år og levede i 23,538 år. Så døde det, og faderen var 43,076, levede 4 år længere og døde i en alder af 47,076 år. Det passer med tallene men ellers ingen steder!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-08-05 08:53

Arne......gå ud og find en svamp.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-05 11:31

Det var da som satans, jeg havde skrevet et langt indlæg med beregningen. Det er nu blevet slettet

Citat
Epigram in the Greek anthology tells that Diophantos married at 33, had a son who died at 42, 4 years before his father died aged 84. His Arithmetica concerns computational arithmetic needed to solve practical problems.

http://www.swan.ac.uk/classics/staff/ter/grst/People/Diophantos.htm

Citat
... his boyhood lasted 1/6th of his life; he married after 1/7th more; his beard grew after 1/12th more, and his son was born 5 years later; the son lived to half his father's age, and the father died 4 years after the son.

So he married at the age of 26 and had a son who died at the age of 42, four years before Diophantus himself died aged 84. Based on this information we have given him a life span of 84 years.

http://www-groups.dcs.st-and.ac.uk/~history/Mathematicians/Diophantus.html

I citaterne er der da enighed om at han blev 84 år.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 120 point
Dato : 17-08-05 11:36

Hvis gåden lyder således er den rigtig:
En mand´s barndom varede 1/6 af hans liv.
Han fik skæg efter yderlige 1/12
1/12 og 5 år senere giftede han sig, yderligere 5 år efter fik han en søn.
Sønnen levede nøjagtigt halvt så længe som manden.
Manden døde præsis 4 år efter sin søn
Hvor gammel blev manden ?

Alderen "i" findes, hvor følgende regnestykke er lig med nul:
((((i-4)-(((i/12)+(i/12)+(i/6))+5+5))*2)-i)

I nedenstående stykker erstatter vi alderen med tallene 80 til 90

--------------------------------------------------------------------------------
alder: 80
((((80-4)-(((80/12)+(80/12)+(80/6))+5+5))*2)-80)=-1.33333333333334

--------------------------------------------------------------------------------

alder: 81
((((81-4)-(((81/12)+(81/12)+(81/6))+5+5))*2)-81)=-1

--------------------------------------------------------------------------------

alder: 82
((((82-4)-(((82/12)+(82/12)+(82/6))+5+5))*2)-82)=-0.666666666666657

--------------------------------------------------------------------------------

alder: 83
((((83-4)-(((83/12)+(83/12)+(83/6))+5+5))*2)-83)=-0.333333333333343

--------------------------------------------------------------------------------

alder: 84
((((84-4)-(((84/12)+(84/12)+(84/6))+5+5))*2)-84)=0

--------------------------------------------------------------------------------

alder: 85
((((85-4)-(((85/12)+(85/12)+(85/6))+5+5))*2)-85)=0.333333333333343

--------------------------------------------------------------------------------

alder: 86
((((86-4)-(((86/12)+(86/12)+(86/6))+5+5))*2)-86)=0.666666666666657

--------------------------------------------------------------------------------

alder: 87
((((87-4)-(((87/12)+(87/12)+(87/6))+5+5))*2)-87)=1

--------------------------------------------------------------------------------

alder: 88
((((88-4)-(((88/12)+(88/12)+(88/6))+5+5))*2)-88)=1.33333333333334

--------------------------------------------------------------------------------

alder: 89
((((89-4)-(((89/12)+(89/12)+(89/6))+5+5))*2)-89)=1.66666666666666

--------------------------------------------------------------------------------

alder: 90
((((90-4)-(((90/12)+(90/12)+(90/6))+5+5))*2)-90)=2

--------------------------------------------------------------------------------
Den korrekte alder er altså alder: 84

1/17 er erstattet med 1/12

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-05 12:08

Da ikke 1/12 ans......men 1/7 del skal det rettes til

Barndom 1/6 = 14 år

Skæg + 1/12 = 7 år = 21

+ 1/7 = 12 år gift = 33

+ 5år får en søn = 38

søn bliver 42 dør da manden er 80

mand lever + 4 år = 84

Det skrev jeg også i aftes

Lulleflad har skrevet 1/17 i stedet for 1/7

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-05 12:09

Hemmeligheden til løsningen, ligger i at finde et tal som i hele tal kan deles med 6, 12 og 7

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-08-05 13:39

Jaja - når man får de forkerte tal opgivet, er det altså ret svært at finde det rette resultat!

Godkendelse af svar
Fra : Lulleglad

Dato : 17-08-05 16:48

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-08-05 17:26

Selv tak Lulleglad og velkommen til kandu.

Hilsen ans