/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Sang undervisning...
Fra : MaF1a
Vist : 541 gange
100 point
Dato : 16-08-05 20:26

Dette er et lidt kompliceret spørgsmål....

Det er sådan med min snag stemme, at det er ikke den bedste. Jeg kan godt synge med i lidt kor til en hvis grænse..

Men er det muligt for en som ikke rigtig kan syge/bruge sin stemme.. at lære det?
Altså kan man forbedre sin stemme og dermed sang?
Eller kræver det at ens stemme i forvejen er god...?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-08-05 20:35

Ja det kan du godt. Du kan lære at bruge dit stemmebånd rigtigt,men det kræver jo øvelse.

Helt gratis vil det ikke blive.

Sangundervisning/stemmeøvelser gives i stort set hele landet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-05 22:12

Nu ved jeg ikke rigtigt hvad du mener med, at din stemme ikke er den bedste.

For at blive en god sanger, kræver det, at man har en god stemme, har tonegehør og kan ramme de rigtige toner (ikke synger i f-dur når de andre synger i d-dur sådan populært sagt), og at man evt. kan/kan lære at synge en melodi direkte fra et nodeblad.

Og hvis først man har de ting på plads, kommer undervisning som noget sekundært ind i billedet.
For man kan træne, lære at bruge stemmen rigtigt, lære at kontrollere vejrtrækning/muskler lige så tosset det skal være, men har man ikke forudsætningen for det (sangstemmen), nytter det intet om man så træner 10 timer dagligt.

mvh dova

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 16-08-05 22:49

(Til Dova:) Der er nu altså masser af sangere, der gør fyldest i musiklivet uden at kunne synge efter noder. Enten lærer de sig melodien ved at sidde og prikke toner på klaveret eller også har de en "repetitør" til at lære sig sangene.
Hvilket dog så kun giver mening, hvis de har en særdeles god sangstemme.

Om DIN stemme er god eller ikke god nok, og om dit gehør er godt nok, til at det kan betale sig at investere tid og penge i projektet får du næppe noget brugbart svar på, med mindre du køber en eller måske et par timer hos både 1) en sangpædagog og 2) en hørelærepædagog (sådan én, der optræner folks gehør og lærer dem (at synge efter) noder.

Kontakt Dansk Musikpædagogisk Forening
Nørrebrogade 45A, 3. tv.
2200 N
 E-mail: dmpf@dmpf.dk
Fax: 35 35 06 98
   Telefon:
3535 6333 eller 3535 6530
man - fre kl. 9.00 - 12.00
tirsdag dog kl.10.00 - 12.00

...og få oplyst hvilke eksaminerede musikpædagoger inden for disse to fag, der findes i dit nabolag
(Undgå hermed at løbe ind i nogle af branchens mange selvbestaltede halvstuderte røvere)

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 16-08-05 22:50

(Til Dova:) Der er nu altså masser af sangere, der gør fyldest i musiklivet uden at kunne synge efter noder. Enten lærer de sig melodien ved at sidde og prikke toner på klaveret eller også har de en "repetitør" til at lære sig sangene.
Hvilket dog så kun giver mening, hvis de har en særdeles god sangstemme.

Om DIN stemme er god eller ikke god nok, og om dit gehør er godt nok, til at det kan betale sig at investere tid og penge i projektet får du næppe noget brugbart svar på, med mindre du køber en eller måske et par timer hos både 1) en sangpædagog og 2) en hørelærepædagog (sådan én, der optræner folks gehør og lærer dem (at synge efter) noder.

Kontakt Dansk Musikpædagogisk Forening
Nørrebrogade 45A, 3. tv.
2200 N
 E-mail: dmpf@dmpf.dk
Fax: 35 35 06 98
   Telefon:
3535 6333 eller 3535 6530
man - fre kl. 9.00 - 12.00
tirsdag dog kl.10.00 - 12.00

...og få oplyst hvilke eksaminerede musikpædagoger inden for disse to fag, der findes i dit nabolag
(Undgå hermed at løbe ind i nogle af branchens mange selvbestaltede halvstuderte røvere)

Held og lykke med det!
Vl h Lyngballe

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 18-08-05 00:26

Det skal lige siges at jeg ikke har nogen som helst problemer med at ramme toner. Jeg har spillet musik hele mit liv. Har pt Musik på HØJ på 2.år i gym altså 3.g og kan fint synge direkte efter et nodeart. både med toner samt rytme..

Det eneste jeg vil er at lære at bruge min stemme

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-05 00:43

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men kunne gymnasiet ikke vejlede dig.

Dette er en tilfældig side

http://www.lt-musikskole.dk/asp/undervisning/instrumentundervisning/gruppe.asp?grp_id=19

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 18-08-05 11:14

Så meget desto bedre, så behøver du ingen hørelærepædagog.
Svaret på DIT problem kan du kun få hos en sangpædagog, vel at mærke én, der virkelig ved noget om stemmens funktioner. Vil du ikke omkring musikpædagogisk forening (som mange af de de konservatorieansatte IKKE gider være tilknyttet), så kontakt et af de 5 konservatorier i landet, og få et par navne og telefonnumre, en "konsultationstime" behøver ikke at koste alverden (250-750 kr)
Pr. korrespondance via KANDU kan du umuligt få et svar, der passer netop til DIN stemmetype.
Vl g Lyngballe