/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Læsning "hakker"?
Fra : SantaB
Vist : 379 gange
200 point
Dato : 16-08-05 00:45

Jeg har to harddiske i computeren, begge fra maxtor. Den ene kører fint, men når jeg læser fra min store harddisk (Maxtor 6L200P0) 200 GB hakker det på en måde. Jeg bemærker problemet hvis jeg skal se en DVD fra disken af. Jeg har hentet et gratis program der beskriver problemet. Dette er målinger taget mens jeg kørte en DVD fra harddisken.
http://img363.imageshack.us/my.php?image=diskproblem9mw.jpg
hver gang kurven går ned stopper DVD'en i ca. 1 sekund. Meget generende. Problemet eksisterer ikke når der læses fra den anden harddisk.
Jeg kører Win XP home edition, Pentium 4 - 2,4 GHz og 1 GB ram. Det er ikke et CPU problem - jeg har målt dens forbrug.

Hvad kan foresage problemet og hvordan løser jeg det?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-08-05 08:48

Hent powermax hos maxtor, pak den ud på en diskette, boot på disketten og kør programmet, den viser dig, om der er fejl på disken.
Hænger begge diske på samme kable?

Kommentar
Fra : SantaB

Dato : 16-08-05 10:46

Jeg har brugt powemax's boot CD-rom. Når jeg tager standard test (90 sek) viser den ingen fejl. Når jeg tager den avancerede test går den i stå efter ca. 5 min. Jeg mener at de er på samme kabel, men er ikke sikker.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-08-05 10:52

Kan disken ikke klare en udvidet test, er den defekt, kommer der ingen fejlmeddelse? Har du prøvet, at lave samme test på den anden disk? Prøv det, der kan jo også være andre fejlmuligheder.

Kommentar
Fra : SantaB

Dato : 17-08-05 19:30

der er ingen fejlmeddelelse. Jeg har også prøvet på den anden disk nu og den gør det samme. Programmet går bare i stå efter 15-20 min. Jeg har også prøvet at bytte rundt på IDE kablerne, men det gør ingen forskel. Den store harddisk, som jeg har problemer med, er som regelt et sted mellem 40-45 grader mens den anden er 35-40. Den skulle dog kunne klare sig helt op til 70 grader, så jeg tror ikke det er varmen der er et problem. Jeg har prøvet at køle dem begge ned med en hårtørrer (som kan blæse kold luft :)), og de faldt begge ca. 7 grader, men det ændrede ikke på deres ydelse. Jeg har skrevet til Maxtor, men forventer at få et idiot svar tilbage.