/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
Freelance konsulent, hvad gør jeg
Fra : katho
Vist : 1203 gange
100 point
Dato : 12-08-05 23:26

Hej
Jeg er i ITbranchen og står for at skulle ud og arbejde freelance. Dvs. jeg skal sende en regning på antal timer jeg leverer ydelser - til konsulentfirmaet, der ansætter mig. Konsulentfirmaet har så en aftale med det konkrete firma jeg skal levere ydelser til.
Så langt så godt. Så er det jeg spørger - jeg ved ikke noget om det - hvad skal jeg gøre af formaliteter: Oprettes som selvstændig virksomhed, pålægges regnskabspligt overfor told og skat ??
Andet ??

Er der nogle der kan give mig en guideline i hvad der eksakt skal til ??

Mvh Karin

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 13-08-05 00:16

Har I et erhvervsråd i nærheden så spørg der. du skal oprette et firma.
se på www.toldskat.dk og www.100svar.dk
held og lykke med det hele

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-08-05 00:21

Citat
”Freelance” kan betyde, at man ansættes som lønmodtager midlertidigt, enten til at løse en bestemt opgave eller for en bestemt tidsbegrænset periode, hvor man på forhånd kender slutdatoen. I begge tilfælde får man udbetalt sit honorar som almindelig løn, og arbejdsgiveren tilbageholder a-skat og arbejdsmarkedsbidrag som i alle andre faste jobs.

Er konsulentfirmaet din "arbejdsgiver" og har du ikke med firmaet aftalt hvordan din "løn" skal udbetales.
For mig at se er konsulentfirmaet din arbejdsgiver.

Ovennævnte citat er fra denne side

http://www.kf.dk/kh-selvstaendig0/

Jeg ved at citatet ikke er fra IT-branchen, men tror at reglerne er de samme.

Er det fra konsulentfirmaet du får udbetalt løn? Hvis det er det, kan du også på din lønseddel se om der er trukket skat m.v.

Hvis der er det, så bliver det opgivet til skattevæsenet og du bliver ikke betragtet som selvstændig.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 13-08-05 00:27

er næsten sikker på de vil have en faktura af dig da det er det mest almindelige. ingen administration for det andet firma. men har de nævnt hvordan du skal aflønnes

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-08-05 00:35

Som jeg læser det skal katho til konsulentfirmaet skrive en timerapport.
For det antal timer som katho har arbejdet bliver der udbetalet en løn fra (arbejdsgiveren) konsulentfirmaet.

Det er en A-indkomst, hvor konsulentfirmaet tilbageholder skat m.v.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-08-05 06:00

Efter hvad du skriver i din tekst skal du registreres hos Told & Skat som selvstændig firma, ellers kan du ikke sende en regning til konsulentfirmaet. Der er så et mindstebeløb du skal over inden du skal betale moms. Jeg mener det i dag er 25.000 kr. Du skal selv sørge for skat, atp m.m. det er mange lettere for et firma at få en freelance til at udføre arbejde, for så slipper de for løn regnskab m.m.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-05 09:59

du skriver: " Dvs. jeg skal sende en regning på antal timer jeg leverer ydelser - til konsulentfirmaet, der ansætter mig." - så det er så din arbejdsgiver, som skal betale dig iflg de sedler du indsender.
Spørg dog hvor du bliver/ansat