/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
junkerig
Fra : erik0905
Vist : 1082 gange
50 point
Dato : 08-08-05 20:34

nogen der kender til denne rigtype , og hvad er det for noget med point ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-05 20:37

aner ikke en disse om rigtyper - men point er noget du "betaler" for at stille et spørgsmål

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-05 20:51

En junke er et slankt fartøj med 2 eller 3 master med brede sejl. der spændes ud med tværgående pinde.

http://www.sunrise-divers.com/liveabords/the_junk/photos/the_junk.htm

Her er et billede af en junke.

Hvis det er pointene herinde du tænker på, så læs gher på siden, under rubrikken: Kom godt i gang.....ude i menuen til venstre.

mvh dova

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 08-08-05 21:11

det er selve sejlet der interesserer mig ,til en jolle jeg har . jeg gider ikke det med point, hvis jeg en dag ikke har flere så stopper jeg.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-05 21:16

http://home.worldonline.dk/sejler/leksikon/skibe/skibe5.html

Måske kan du bedre se sejlene og den måde de er monteret, på det her billede.

mvh dova

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 08-08-05 21:21

hej dova kender siden, men det er nærmest,konstruktionen i detaljer jeg efterlyser, således at jeg kan få syet et sejl.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-08-05 21:34

Apropos point så får du lidt hver gang du logger på Kandu (20 point pr. døgn), men de point er noget rigtigt skidt fordi pointene sandsynligvis er årsag til, at et stort antal af de svar der gives på Kandu er baseret på søgninger via Google og lignende uden at den der svarer behøver at vide noget konkret om emnet og derfor skal du nok være kritisk med svarene eller måske henvende dig til en sejlmager.
Du kan læse mere om point her: http://www.kandu.dk/dk/pointrulez.asp

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 08-08-05 21:47

hej Bjarne D du har nok ret, og mit spørgsmål kan ikke besvares ved at cruise rundt på søgemaskiner , det er personlig viden jeg søger

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 08-08-05 21:47

hej Bjarne D du har nok ret, og mit spørgsmål kan ikke besvares ved at cruise rundt på søgemaskiner , det er personlig viden jeg søger

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-08-05 21:53

Det forståes, men vent lidt og se om der skulle dukke en med personlig erfaring op. Good luck!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-08-05 09:04

Hejsa!
Nu ved jeg jo ikke hvilken slags jolle du har, og det rejser følgende spørgsmål--hvorfor junkesejl og ikke stagsejl ??
Junkesejlet er ikke særligt effektivt og er langt dyrere at få fremstillet (og så er der lige det med udseendet).
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 12-08-05 11:53

hej dabj. jeg ved da ikke hvorfor det skulle rejse et spørgsmål. det er da junkerig jeg spørger om, ikke andet. til din oplysning har jeg sejlet i ca. 55 år og er kendt med de fleste rigtyper, og nu kunne jeg tænke mig at prøve en junkerig
som i øvrigt er ganske effektiv, og meget let at rebe, uden at skulle flytte sig rundt i båden, som iøvrigt er en meget smuk klinbygget ca. 15's jolle med hjertespejl bygget i Rudkøbing af lærk på eg. jeg skal på ferie i sydkina efter jul og vil prøve at få et der, hvis dette tiltag ikke bærer frugt.
mvh. Erik

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 12-08-05 11:53

hej dabj. jeg ved da ikke hvorfor det skulle rejse et spørgsmål. det er da junkerig jeg spørger om, ikke andet. til din oplysning har jeg sejlet i ca. 55 år og er kendt med de fleste rigtyper, og nu kunne jeg tænke mig at prøve en junkerig
som i øvrigt er ganske effektiv, og meget let at rebe, uden at skulle flytte sig rundt i båden, som iøvrigt er en meget smuk klinbygget ca. 15's jolle med hjertespejl bygget i Rudkøbing af lærk på eg. jeg skal på ferie i sydkina efter jul og vil prøve at få et der, hvis dette tiltag ikke bærer frugt.
mvh. Erik

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 12-08-05 11:53

hej dabj. jeg ved da ikke hvorfor det skulle rejse et spørgsmål. det er da junkerig jeg spørger om, ikke andet. til din oplysning har jeg sejlet i ca. 55 år og er kendt med de fleste rigtyper, og nu kunne jeg tænke mig at prøve en junkerig
som i øvrigt er ganske effektiv, og meget let at rebe, uden at skulle flytte sig rundt i båden, som iøvrigt er en meget smuk klinbygget ca. 15's jolle med hjertespejl bygget i Rudkøbing af lærk på eg. jeg skal på ferie i sydkina efter jul og vil prøve at få et der, hvis dette tiltag ikke bærer frugt.
mvh. Erik

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-08-05 14:58

Hej Erik
Det var kun af nysgerrighed jeg spurgte.
Jeg har kun i få timer sejlet med junkerig og var ikke imponeret. Båden kunne ikke krydse, på alt under halvvind skøjtede den bare sidevarts. Båden var en 22 fods træbåd (model i playwood af kinesisk junke) og uden nogen form for køl. Til gengæld var den helt ok med vinden agten for tværs.
Om den kunne rebes husker jeg ikke.
Det var med denne lille erfaring i baghovedet at jeg tænkte på stagsejlet. (og så er der stadig det med udseendet he-he) men der er jo en smagssag.
Lyder i øvrigt som et skønt "skiv", der er heldigvis stadig nogle der kan det gamle håndværk.
Held og lykke med projektet
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 12-08-05 15:17

hej dabj
jeg læste for år tilbage, om en folkebåd, som havde junkerig, og deltog med succes i mange store havkapsejladser.
rebning forgår ved at trække de kraftige " sejlpinde " sammen med et sindrigt snoretræk. Samtidig kan man let flytte sejlet frem og tilbage i forhold til masten, og modvirke læ/luvgerrighed. båden og sejlet er et projekt , der er sat til at vare et par år, så står den på efterløn. Indtil da sejler jeg i min Erria. Eller jeg skifter til en Fjord28.

jeg synes iøvrigt at en junkerig er smuk

mvh Erik

Kommentar
Fra : sporg

Dato : 06-09-05 08:20

Til dabj:

Heh, det du beskriver er vist ikke riggens skyld. Du skriver selv at båden ikke havde køl. Hvis den så heller ikke har ballast (nok) er der jo ikke noget til at holde den "på plads" i vandet, så hvad andet kan den gøre end at skøjte sideværts?

Samme problematik var i lang tid grund til at videnskaben troede vikingeskibe ikke kunne sejle særlig godt for sejl, og slet ikke krydse: Man havde sat roere til at rigge dem, og sådan nogle gider jo ikke slæbe rundt på den ekstra vægt som ballast er. Da der kom kyndigere folk til, viste det sig at med ballast kunne skibene både bære større sejl, så de blev effektive, og også krydse ganske fint..

Venlig hilsen Henrik

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 50 point
Dato : 12-10-05 16:17

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 1 måned siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 13-10-05 07:58

jeg forlader kandu , gider ikke det pointsystem

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-10-05 09:26

Du skal bare ignorere hvis svarene ikke er gode nok for der står ingen steder, at man skal acceptere.
Pointsystemet er i princippet godt nok, men det er begærligheden ikke og prøv at forestille dig, at man skulle kvittere med kolde kontanter, som tak for hjælpen lige som i ude i samfundet.
Det er nok ikke så galt endda!

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 13-10-05 10:17

hej Bjarne jeg bruger i stedet en side der hedder lav det selv , der er ingen point, og man kan vedlægge fotos
Erik

Godkendelse af svar
Fra : erik0905

Dato : 20-10-05 11:30

Tak for svaret dabj.