/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Faktura med eller uden moms ?
Fra : frier
Vist : 3560 gange
200 point
Dato : 06-08-05 10:02

Jeg er netop blevet registreret som enkeltmandsvirksomhed og planlægger i den forbindelse at sælge deres software og mine konsulent ydelser til danske kunder - på vejne af et engelsk registreret selskab (forhandleraftale).

Det engelsk registrerede selskab fakturerer kunderne direkte og jeg fakturerer det engelske selskab for at få min provision (andel af software licenser og ydelser knyttet til software implementering).

Det engelske selskab har oplyst deres VAT No. og deres Company No.

Jeg vil på min faktura påføre deres VAT No. og deres Company No.

Skal min faktura indeholde dansk moms (25%) ?

På forhånd tak ...

Kommentar
Fra : honypet

Dato : 06-08-05 10:59

Nej

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 210 point
Dato : 06-08-05 11:23

DET SVARER TIL AT DU KØBER NOGET I UDLANDET, DER STÅR IKKE MOMS PÅ FAKTURAEN.

I DETTE TILFÆLDE KØBER DINE KUNDER JO YDELSEN DIREKTE VED DET ENGELSKE FIRMA, DA DET ER DEM DER UDSTEDER FAKTURAEN.

NÅR DINE KUNDER SÅ LAVER REGNSKAB, OPFØRE DE KØBET SOM ET UDENLANDSK KØB OVERFOR TOLD & SKAT, OG DET ER OGSÅ DET DE SKAL.

HELD OG LYKKE MED DIT NYE FIRMA.
MVH. AG 112

Kommentar
Fra : honypet

Dato : 07-08-05 09:59

Jeg har andre kunder der pår provision fra udenlandske vriksomheder. De er ikke moms på denne ydelse

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 07-08-05 11:21

Hej Frier

Det er vigtigt at du skelner mellem salg af en vare og en ydelse. I dit tilfælde er der efter min opfattelse tale om salg af en ydelse. Når du sælger en ydelse til et andet land, skal du anvende modtagerlandets momsregler, dvs. de engelske momsregler for dit vedkommende. Udgangspunktet er, at de ydelser der er momsfri i DK også er det i andre EU-lande, men der er undtagelser. Derfor bør du kontakte skattemyndighederne i england, hvis du vil være på den sikre side.

Et par relevante links:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=55120&chk=200179#pos
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=130147&vID=200179

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : honypet

Dato : 07-08-05 21:07

AGENTPROVISION:
Den momspligtige behan´dling af provisioner, som danske agenter modtager fra udenlandske virksomheder i forbindelse med handel med varer afhænger af, om agenten handler i andens naven og for andens regning eller om agenten handler i eget navn og for andens regning.
Handler agenten i andens naven og for andens regning vil betalingen typisk ske i for af en provision af salget.

I de tilfælde hvor agenten handerl i andens navn og for andens regning er momsbeskatningsstedet for formidleingydelsen det land, hvor agenten har sit forretningssted. Den dansk agent skal typisk kræve dansk moms af provisiner, som modtage for en formidlingydelse. Hvis agenten er momsregistreret i det land hvor sælger har sit forretningssted er det dette landes momregler der skla anvendes.

Hvis agenten handler i eget naven og for egen regning anses agentern for selv at foretage vareleverancen, vhorfor transaktionen vil følge de almindelige regler om køb og salg af varer.

Det vil sige at hvis du som agenter gør flest bare får provisin af det varesalg du genere for en udelandsk virksomhed som leverer direkte til kunden og hvor kunden betaler til den udelandske viksomhed skal behandle momsproblemet som følger.

Du skal angive 25 % moms af din provision som udgående afgift vedrørende "Moms af varekøg mv. i udlandet", du skal medtage det samme beløb på momsangivelsen som indgående afgift. Der vil således for dig ikke være moms at betael.
Du er velkomme til at ringe på 61700356

Med venlig hilsen

Godkendelse af svar
Fra : frier

Dato : 12-08-05 15:17

Tak for svaret AG112.